• O Exame Nacional do Ensino Médio: uma política reconstruída por profesores de uma escola pública paulista 

      Piunti, Juliana Cristina Perlotti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)
      The public high school education in Brazil is a victim of the constant reformism that has been hindering the strengthening of the own identity of this education period. The more frequent and abundant use of the High ...
    • Exclusão com estímulos visuais e múltiplas relações de condicionalidade na linha de base. 

      Oshiro, Claudia Kami Bastos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/08/2004)
      This study investigated responding by exclusion , which has been demonstrated as a robust behavioral process, consisting in the selection of an undefined comparison stimulus, when the sample is also an undefined stimulus ...
    • A exclusão escolar e o Instituto Federal de São Paulo, Campus Bragança Paulista 

      Silva, Karla Cristiny Moraes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 18/05/2019)
      The present study has as object of study the school dropout of the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP), Campus Bragança Paulista. Understanding it as synonymous with school exclusion, ...
    • Exegese, corporeidade e mortalidade no Leviatã de Thomas Hobbes 

      Santana, Luiz Felipe Sousa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 09/07/2021)
      On his attempt to set up the principle for a science of civil or political bodies in Leviathan (1651), Thomas Hobbes (1588- 1679) justifies his biblical exegesis pointing out, before all, that the Sacred Scriptures “are ...
    • Exercer a autonomia: um desafio para a gestão da escola pública 

      Nunes, Iolanda Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/12/2005)
      The school administration is a theme of great interes, not only for directors, but for educators in general, mainly if we understand the educator's in a way paper more enlarged, no restricted just to the limited dimensions ...
    • O exercício da docência entre as grades: reflexões sobre a prática de educadores do sistema prisional do estado de São Paulo 

      Menotti, Camila Cardoso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)
      Brazil faces challenges today regarding education in general and particularly with regard to education in prisons, once lived moment of effervescence in the construction of public policies to meet the legal provisions ...
    • O exército como família : etnografia sobre as vilas militares na fronteira 

      Silva, Cristina Rodrigues da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 12/05/2016)
      This thesis is based on an ethnographic research on family dynamics in military villages located in the border region in the northwestern Amazon of Brazil. Our starting point considers the idea that the Brazilian Army ...
    • Existencialismo e marxismo: a filosofia de Sartre entre a liberdade e a história 

      Silva, Luciano Donizetti da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 05/09/2006)
      L uvre de Sartre, depuis La transcendance de l Ego (1934) jusqu aux incomplets Cahiers pour une morale (1983), est traversée par un axe thématique commun : montrer la liberté humaine comme fondement du réel. Malgré ...
    • A existência ética e religiosa em Kierkegaard: continuidade ou ruptura? 

      Sampaio, Laura Cristina Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 07/04/2010)
      The present study, based on the Kierkegaard s existential dialectics, intends to deal with ethical and religious existence in Kierkegaard, critically assessing the demands of religion and the limits of ethics. Upon ...
    • A expansão da UNESP face à Reforma do Aparelho de Estado 

      Mendes, Talita Marques (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)
      Between 2003 and 2013, the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP, has undergone two expansion cycles, which caused the university to present a growth, both at the undergraduate level as at the level ...
    • A expansão das universidades federais no Brasil: momentos e instrumentos (2000-2013) 

      Zambello, Aline Vanessa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 05/05/2015)
      In the last fifteen years, a variety of public policies for higher education were implanted with an inclusive and equitable approach, among them we have the REUNI program, the AffirmativeAction LAW, PROUNI, FIES and PNAES. ...
    • A expansão de mecanismos de participação nos anos 2000: as políticas públicas de juventude 

      Santos, Dayane Aparecida dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 23/07/2020)
      The 2000s were marked by a series of transformations in the field of public policies in terms of focus, methods and objectives, accompanying a long trajectory of substantial social changes and political guidelines (these ...
    • A expansão do ensino de Direito: massificação que desqualifica ou democratização a serviço da prática da justiça no Brasil? 

      Almeida Júnior, Fernando Frederico de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/12/2006)
      The intention of this work is to inquire if contradictions are penetrating the education of the Right in the country, to understand its process of mercantilism and technicality and to study the consequences that laborious ...
    • A expansão do ensino superior no Brasil: da reforma de 1968 ao anteparo à internacionalização na década de 1980 

      Filardi, André Moura Blundi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
      This text proposes to analyze the expansion of public and private universities in Brazil in the context that includes the reform of higher Education of 1968, undergoing redemocratization in the decade of 1980, until the ...
    • A expansão do Instituto Federal de São Paulo: análise dos indicadores de desempenho 

      Oliveira, José Ricardo Moraes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 15/03/2018)
      The purpose of this study is to evaluate the impact of the expansion of the Federal Institute of São Paulo - IFSP, in each of its three phases, on the professional education performance indicators required by the Federal ...
    • Expansão e evasão na universidade federal do estado de São Paulo: uma análise sobre o Reuni 

      Fachinetti, Tamiris Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2022)
      The literature shows the expansion of Brazilian Higher Education, specifically in federal universities, with the implementation of the Support Program for Federal University Restructuring and Expansion Plans - Reuni. This ...
    • A expansão e interiorização da Universidade Federal de Uberlândia: um processo de democratização? 

      Padim, Dayton Fernando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)
      The objective of this work to investigate an academic unit generated from a process of expansion of the federal universities, Faculdade de Ciências Integradas do Pontal (FACIP), located in Ituiutaba-MG and therefore outside ...
    • Expansão urbana e formação dos territórios de pobreza em Ribeirão Preto : os bairros surgidos a partir do núcleo colonial Antônio Prado (1887) 

      Silva, Adriana Capretz Borges da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 26/11/2007)
      This paper is aimed at studying the neighborhoods that originated from the Antônio Prado Colonial Nucleus in the city of Ribeirão Preto in 1887. Meeting the needs of the coffee complex, the colonials occupied the vacant ...
    • Expectativas de jovens negros quanto ao acesso à Universidade: o caso de uma escola da Zona Norte de São Paulo 

      Nascimento, Tarcisio Antonio do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/03/2006)
      This work is about a quantitative research, having as objective to analyze the young black in the region north of the city of São Paulo, searching to understand the difficulties found for these in the access the university. ...
    • Experiencia de estudiantes con discapacidad en el bachillerato: diálogos para la emancipación 

      Juárez, Miriam Viridiana Verástegui (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)
      La investigación tuvo como objetivo promover el conocimiento consciente de los procesos escolares a través del diálogo colectivo en estudiantes de bachillerato con discapacidad. A partir de insumos teóricos y metodológicos ...