• Fantasmas no espelho: uma análise da estética gótica no filme Os outros (2001) através do conceito freudiano do infamiliar 

      Bertoldi, Mariana de Setta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/12/2019)
      The present work aims to analyze how the movie The Others (2001), by Alejandro Amenábar, integrates and modernizes itself on the Freudian concept of Uncanny in the cinematic tradition of the gothic. The Uncanny is part of ...
    • O Fantástico em Edgar Allan Poe e Machado de Assis : um estudo comparado 

      Esteves, Maylah Longo Gonçalves Menezes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 08/03/2017)
      The goal of the dissertation is the comparison of fantastic tales of the romantic writer Edgar Allan Poe (1809-1849) and the Brazilian writer, who also produced stories of the fantastic genre, Machado de Assis (1839-1908). ...
    • Fatores de risco ao envolvimento materno com filhos pré-escolares : associações com estresse e burnout 

      Zanfelici, Tatiane Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/03/2009)
      Healthy infant development greatly depends on the quality of interactions between the children and their primary caregivers. In its turn, based on Bronfrenbrenner´s bioecological model, parental involvement is affected by ...
    • Fatores de risco e de proteção: um estudo de acompanhamento em pré-escolares com comportamentos agressivos. 

      Picado, Juliana da Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2006)
      The interest of studding aggressive behaviors in preschoolers was justified because of the evidences related to these children s tendency to follow through disruptive behaviors pathways, marked by academic problems, grade ...
    • Fatores de risco e proteção: saúde mental de mães e filhos, suporte social e estilo parental 

      Cid, Maria Fernanda Barboza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2008)
      Studies indicate that some family characteristics, such as poverty and parents’ low education, low levels of social support, high levels of marital discord, parents’ depression and parents’ mental disorders are risk ...
    • Fatores influenciadores da inovação em bibliotecas públicas acadêmicas 

      Cruz, Keila Fernanda de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 23/08/2019)
      Towards the academic libraries to remain relevant to their users and to fulfill their role as information centers in universities, they need to innovate to create services that meet these needs. Innovation enables libraries ...
    • Fatores influentes da satisfação no trabalho de servidores públicos da Universidade Federal de São Carlos 

      Luchini, Thiago Corrêa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 05/12/2016)
      The main objective of this study was to highlight and analyze the factors present in the work environment that influence the satisfaction of the technical-administrative employees of the Federal University of São Carlos, ...
    • Fatores preventivos de violência de gênero no contexto universitário 

      Consonni, Juliana Barbosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2023)
      Gender-based violence is a worldwide phenomenon with high rates of occurrence, including among youth. International studies indicate the effectiveness of actions developed in schools and universities that aim to prevent ...
    • O fazer do intérprete educacional: práticas, estratégias e criações 

      Santos, Lara Ferreira dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/07/2014)
      This research aimed to analyze and discuss the work of the Educational Interpreter (IE), which is a recent professional in our country, and the currently researches on their performance in the classroom are incipient in ...
    • Fazer estado, produzir ordem: sobre projetos e práticas na gestão do conflito urbano em favelas cariocas 

      Motta, Luana Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 07/11/2017)
      This thesis deals with the urban conflict in contemporary Brazil, which in recent decades has had violence as the core of its figuration. Specifically, it reflects on the contours assumed by state management in the ...
    • Fazer mulher, fazer lei: uma etnografia da produção de leis no Congresso Nacional Brasileiro 

      Potechi, Bruna (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 12/11/2018)
      This ethnography on the law-making process explores woman as a legal category through documents and public records from the Chamber of Deputies in Brasília. The thesis focuses on the running of Bill 1399 from 2003 that ...
    • A fábrica de deuses: o universo e sua função essencial na filosofia de Henri Bergson 

      Luiz, Rauan de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 30/01/2020)
      The last sentence of Les deux sources de la morale et de la religion, Henri Bergson’s lattermost great writing, defines the universe as “a machine of making gods”. This thesis — although it was announced after a diligent ...
    • A fábrica é escola. Práticas sociais e educativas de empresários e trabalhadores. 

      Gigante, Moacir (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/12/2003)
      Education is usually treated from institutional, formal and schooling aspects. In this study however, education is investigated as a social work practice in the factory. The working day-to-day life of shoe factory workers ...
    • Fábricas recuperadas e os trabalhadores: a autogestão entre a teoria e a prática 

      Pires, Aline Suelen (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 19/03/2014)
      The context generated by the productive restructuring associated with financial crises and changes in the Brazilian economy in the late 1990s led to the collapse of many companies and resulted in increased unemployment and ...
    • Fã-ativismo na telenovela em família 

      Arab, Analú Bernasconi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 04/08/2015)
      If fan-activism actions have already been related to fan engagement in order to achieve a result in relation to their favorite media content, nowadays they are emerging from real-world concernings through consumption bias ...
    • O fechamento da escola no campo em Aporé/GO sob a hegemonia neoliberal no campo 

      Freitas, Wansley Ferreira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)
      This paper exposes the result of a study about the closure of rural schools in the city of Aporé-GO between 1975 and 2001. The purpose of the research was to understand the territorial dynamics of capital in the Cerrado ...
    • O fechamento de escolas rurais do município de Limeira/SP: a negação do direito à educação aos trabalhadores do campo 

      Rinaldi, Fernando César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)
      This research has aimed to analyze the problems that closing rural schools policy brings to individuals who live in rural areas. The work started from the hypothesis, verified and confirmed in the thesis, that the closure ...
    • Federação Nacional das Apaes, hegemonia e propostas educacionais (1990-2015) 

      Silva, João Henrique da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/10/2017)
      La Federación Nacional de las Apaes (Fenapaes) fue constituida en 1963, con la participación de las 12 primeras Asociaciones de Padres y Amigos de los Excepcionales (Apaes) que existían en Brasil. Actualmente, Fenapaes se ...
    • Federalismo e reforma tributária no governo de Fernando Henrique Cardoso (1994-2002) 

      Colombo, Luciléia Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, , 20/02/2008)
      Nowadays, the flux method is one of the most widely used techniques promote growth of YBa2Cu3O7-ä single crystal superconductor. By using the material in a melted state, the reactions due to temperature are possible. To ...
    • "Feita só por mãe!". Sentidos de maternidade e família entre mulheres prostitutas 

      Sganzella, Natália Cristina Marciola (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 31/05/2011)
      This paper is an anthropological analysis of the love and family relationships of women involved in prostitution in Marília, besides other characters who are directly or indirectly linked to such practice. The objective ...