Navegando Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH por título
Itens para a visualização no momento 3244-3263 of 5276
-
Literatura e discurso: práticas de leitores do final do século XIX no Brasil pelo olhar de Machado de Assis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 26/02/2015)The objective of this research is to understand how Machado de Assis, in his literary works, represented and enunciated readers and some reading practices in late 19th century Brazil. To that end, we selected three of ... -
Literatura e jornalismo : uma análise de “Um dia no cais”, de João Antônio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 02/03/2017)"Um dia no cais", by João Antônio, was firstly published in the magazine Realidade under the categorization of "short story-report". This designation makes us suppose a mixture, in text, of two different textual genres ... -
A literatura indígena sobre a educaçãoinfantojuvenil a partir da Lei 11.645/08
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 21/08/2023)This work presents a discussion on indigenous literature on children and youth education based on Law 11.645/08 linked to the Basic Education Guidelines law (BRASIL, 1996) which aims to train teachers for undergraduate ... -
Literatura infantil como recurso para promoção de habilidades sociais na prática de professoras da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The childhood is a critical period for social skills learning. In the Early Childhood Education it is important to provide effective and viable resources and strategies for interpersonal development. An alternative is the ... -
Literatura infantil digital e desenvolvimento da linguagem oral à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/08/2022)The school education must prioritize educational activities which promote the progress of children’s language development, an element that should be stimulated by the multiple ways of human language, the literary language ... -
A literatura infantil na Educação das Relações Étnico-Raciais: uma análise sobre os Projetos Políticos-Pedagógicos das escolas de ensino fundamental de São Carlos/SP à luz da Lei n° 10.639/03
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)This Master's thesis is linked to the line of research: State, Politics and Human Formation, of the Postgraduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar). The research aims to discuss ... -
O litígio no acordo ortográfico de 1990 : os falantes e o Estado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/04/2015)The objective of this research is to analyze posts in blogs that deal Orthographic Agreement 1990 to understand the enunciative movement of Portuguese speaker’s place and Brazilian speaker’s place of Portuguese Language ... -
Livro didático de história do 5º ano: um elemento socializador da violência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2009)Violence dwells in human societies ever since the first groupings one knows of. It is argued, in this sense, that violence has been reproduced through the civilizing process. This is the premise we depart from in order to ... -
Livros didáticos digitais, o governo brasileiro e a mídia: uma análise discursiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)The general aim of this research is to analyze what was stated in the media about the implementation of digital textbooks in Brazilian public schools in order to understand the discourses to which they belong to, what was ... -
Língua Brasileira de Sinais (Libras) como proposta metodológica na Educação Infantil: uma análise do processo de ensino e aprendizado em uma sala da Unidade de Atendimento à Criança – UAC/UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/01/2023)This master's research presents a methodological proposal for teaching and learning Libras as a second language for hearing children, seeking to facilitate the acquisition of the mother tongue and improve the development ... -
Língua brasileira de sinais na formação do profissional da saúde: a equipe de enfermagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/12/2020)The present research is based on two aspects, which are: first, the incipience of investigations and research on the causes of the difficulties of the Deaf to access health services and second, the influence of academic ... -
A Língua como mercado: uma análise do discurso sobre as relações entre a linguagem e o mercado no capitalismo contemporâneo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/02/2024)We assume that workers' languistic competence, in these times of symbolic activity hegemony, functions as an indispensable part of the sum of physical and intellectual abilities necessary for capitalist production. Thus, ... -
Língua exótica: a libras como um dispositivo de condução
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/10/2023)Based on the concept of exoticization as a technique of existence-driving, this thesis analyzes the historical trajectory and discursive practices that shaped linguistic governance in the history of deaf education in Brazil. ... -
Língua inglesa no ensino multisseriado: tarefas e aprendizagem colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/11/2023)This study aims to investigate the relationship between the multi-grade environment and the teaching of English language through tasks, taking as a theoretical framework the multi-grade teaching (LITTLE, 2001; 2004; 2005), ... -
Língua portuguesa no ensino em Timor-Leste: representações sociais de formadores e formandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)Timor-Leste is an island country, located on the Asian continent, whose official language is Portuguese, along with Tetun. It is undoubtedly intriguing, to say the least, that the Portuguese language (PL) survived in this ... -
Língua, cultura e comunidades discursivas: um estudo sobre materiais didáticos de Português Língua Estrangeira (PLE)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/11/2019)Esta tesis ha tenido por objetivo, inicialmente, realizar un estudio discursivo acerca de imaginarios de lengua y de cultura en materiales didácticos de portugués como lengua extranjera. A lo largo de la investigación, a ... -
Os lobbies no processo constituinte 1987-88
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 01/12/2017)This research is based on the hypothesis that the more progressive and detailed constitutions tend to be the result of drafting processes marked by a high level of popular participation. We analyze this relationship based ... -
Lobby: uma revisão crítica da literatura brasileira (1994-2007)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, , 06/05/2010)This essay is a critic review about the term lobby in Brazil. The redemocratization and the Federal Constitution, wich accured in the early decades of 1980, the studies about politics were worried about the mechanism, ... -
As locuções conjuntivas dado que, desde que e uma vez que no PB: condicionalidade-causalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 18/03/2013)In this research, we propose the synchronic study of adverbial clauses initiated by conjunctions dado que, desde que and uma vez que in written Brazilian Portuguese. Considering that these conjunctions may express causality ... -
Los Ríos Profundos: polifonia musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/07/2019)The aim of this Course Conclusion Work is to demonstrate how in Los Ríos Profundos, by José María Arguedas, music develops throughout the work. Through music, “huyanos”, Ernesto, the protagonist, will understand the Inca ...