Browsing Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH by Title
Now showing items 3687-3706 of 5420
-
A (não)diretividade pedagógica na educação a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/03/2013)This search presents a subject that is on top of the currently education scenario, the Distance Education. This new education mode that comes as a promess to breaking barriers of timing and space, still have many things ... -
As não-coincidências interlocutivas do dizer de sujeitos hispanos-falantes em discursividades brasileiras : seus reflexos em formulações imaginárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 11/02/2008)Based upon French Discourse Analysis, our purpose in this study is bring and analyze discursive sentences produced by Spanish native speakers, symptoms of their enunciative projections, imaginary and discursive memories, ... -
A necessidade da periodização para uma (re)leitura dos romances The adventures of Tom Sawyer (1876) e The adventures of Huckleberry Finn (1885), de Mark Twain
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 16/07/2018)The aim of this research is to point to the need for periodization (JAMESON, 1992) of Mark Twain's novels The Adventures of Tom Sawyer (1876) and The Adventures of Huckleberry Finn (1885) to revisit the contemporary reception ... -
Necessidades formativas de professores que atuam nos espaços de privação de liberdade em Cuiabá e Várzea Grande-MT
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/12/2019)The educational actions developed by professionals of Basic Education of the state schools of Mato Grosso take place in the school spaces through a study project elaborated “from a situational diagnosis with the use of ... -
As necessidades informacionais dos bacharéis em Direito na defesa das pessoas com necessidades especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2009)Treating the rights related to persons with special needs (PSN) is a matter not only to professionals in the area of Law, but to society as a whole. Knowledge of legislation with the resulting disclosure of such information, ... -
Negociando a vida e a morte: estado, igreja e crime em uma favela de Belo Horizonte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 14/04/2020)This thesis deals with dynamics of life and death at the margins. Based on fieldwork carried out in a large slum in the city of Belo Horizonte, here called Morro da Luz, an analysis is made about the coexistence of different ... -
Negro intelectual, intelectual negro ou negro-intelectual: considerações do processo de constituir-se negro-intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/03/2013)This research entitled "Black Intellectual, Intellectual Black or Black-Intellectual: notes of the process of becoming Black-intellectual", aimed at understanding processes in which Black men and women have made himself / ... -
"O negro toca, o negro canta e o negro dança, foi lá no meu terreiro que aprendi desde a infância": a prática cultural do samba enquanto uma encruzilhada de experiências e agências afro-diaspóricas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 01/03/2024)This research was interested in the cultural practice of samba, especially in the city of Londrina (PR). The main sociological problem that guided the work is around the following question: to what extent does the cultural ... -
Nesse solo que vós estais, lembrai-vos que é de morrer: uma etnografia das práticas de caminhar, conhecer e mapear entre os habitantes de Pedro Cubas, um Remanescente de Quilombo do Vale do Ribeira-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 28/03/2014)In view of the conflicts deriving from land titling policies in Remaining Quilombola Communities in the Ribeira Valley, this work sought to understand how the use of cartography as the management technology by the State ... -
A neurociência aplicada à educação especial: em foco a formação dos professores do atendimento educacional especializado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/03/2022)Historically, Special Education has been presented in different arrangements, carried out in different places, with different purposes in terms of care for students with disabilities. Such arrangements were intertwined ... -
Neurociência e educação infantil: para além da estimulação precoce
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/03/2017)This scientific research is relevant for the development of intentional and quality pedagogical practices aimed at children from 0 to 3 years old. The contributions of neuroscience and the Cultural Historical Theory were ... -
A neurodinâmica pode explicar a consciência? Uma análise da proposta de Walter Freeman
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 17/10/2006)This work is a critical analysis of Walter Freeman´s neurodynamic model in several aspects, especially the consciousness as an order parameter that constraints brain dynamics. According to our research, this proposal ... -
Newborn e raça: fraturas nas visualidades e nas representações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/10/2022)This research aims to investigate the method of photography applied to newborn babies called newborn. Newborn is a photography modality aimed at babies up to fifteen days old and performed by professional photographers. ... -
Niebla : do humor à carnavalização literária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)Este trabajo pretende ofrecer una lectura de la novela Niebla (1914), de Miguel de Unamuno, a partir de algunas de las formulaciones de Mijail Bajtin, en Problemas de la Poética de Dostoievski, sobre la carnavalización ... -
Nietzsche: pathos artístico versus consciência moral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 26/02/2010)The present work proposes an interpretation of the nietszchinian philosophy and, more specifically, of two fundamental and constitutive aspects of his thought, that are: the discussion about the language and the question ... -
Niilismo, transvaloração e redenção na Filosofia de Nietzsche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 27/04/2009)Many are the productions already developed about nihilism in Nietzsche s work, wich the perspective of unconditional affirmation of the world and life is assumed as an inevitable consequence on the overcomig of nihilism ... -
@nikolasferreiradm e o uso do Tiktok como ferramenta de comunicação política: os contornos de uma estratégia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/01/2024)The present work aims to analyze the videos published by Nikolas Ferreira during the year 2022 on his account @nikolasferreiradm on TikTok, aiming to investigate three factors: the potential of TikTok as a political ... -
Nito Alves, o herói inimigo: acusação e diferenciação em Angola pós-independência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 08/02/2024)Based on the analysis of historical sources, I propose a study of Nito Alves' trajectory to understand the turn of his positionality in Angola – from hero of national struggle to enemy of the State. Black man, belonging ... -
No altar e na sala de aula : vestígios da catequese e educação franciscanas no sudeste goiano (1944-1963)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/03/2010)The survey, whose object throve institutional relations of church and society mediated by education, aimed to examine the remains of catechesis and education materialized in the Franciscan parish schools established in ... -
No espaço-tempo da brincadeira no Programa Curumim/SESC São Carlos : crianças e adultos, saberes em relação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)This research seeks to comprehend the play, present in childhood ludic culture, in the wide context that involves child and its stories, social cultures and with those, the educative processes that are produced. The study ...