Browsing Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH by Title
Now showing items 3747-3766 of 5565
-
Narrativa interconectada: uma escrita geográfica pelo cinema brasileiro contemporâneo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 29/01/2024)This dissertation departs from narratological studies to present a brief investigation around the narrative construction of films in contemporary Brazilian cinema. It will be analyzed, in special, those structured by an ... -
A narrativa transmídia como gênero do discurso : um estudo de caso do longa-metragem Capitão América 2 o soldado invernal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)The current entertainment industry finds itself dominated by big media groups, whose reach starts from production through distribution until the content exhibition in many platforms, with high revenue stream. This study ... -
A narrativa web como espaço de encontros entre mídias, cultura e sociedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 31/03/2016)In this dissertation we propose the study of the many associations conducted by the YouTube channel named Porta dos Fundos while it articulates various media formats and promotes the hybridization between serialized ... -
Narrativas (auto) biográficas de professoras surdas: um olhar para a aprendizagem da docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2022)We start from the assumption that learning how to teach is a continuous process, which occurs throughout life and does not exclusively refer to stagnant training moments, and that the quality of educational processes is, ... -
Narrativas autobiográficas de professores iniciantes no ensino superior: trajetórias formativas de docentes do curso de Letras-Inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2014)This work has as an object of study the academic process of teachers that are at the beginning of their careers starting from their oral and written autobiographical stories, motivated by the leading question: What experiences ... -
Narrativas de amor e luta : a constituição da oficialidade da monogamia e a luta contra a subjugação das mulheres
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)In this dissertation it proposes to understand how is discursively constituted the relationship between monogamy and the subjugation of women. For that, it bases the theoretical assumptions developed by the Bakhtin Circle, ... -
Narrativas de bloqueio à criminalização da violência contra LGBTIs no Brasil: estudo de caso sobre uma omissão legislativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 09/03/2018)This dissertation aims to analyze the trajectory of the discussions about an anti discrimination law that wanted to include the violence motivated by sexual orientation and gender identity, debates held in the brazilian ... -
Narrativas de egressos de cursos de licenciatura na Rede de Aprendizagem e Desenvolvimento da Docência (ReAD) da UFSCar: caminhos e possibilidades formativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/12/2023)The theme of this study explores the experiences lived by graduates of teaching degree programs throughout their formative journeys in an online collaborative learning network called the Teaching and Development Learning ... -
Narrativas de professoras egressas do PARFOR: o que dizem as flores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)The present thesis, developed in the Postgraduate Program of Education in the Federal University of São Carlos, focuses on teacher education public policies. The main objective was to analyze the implications of the Basic ... -
Narrativas de professoras formadoras que ensinam matemática em cursos de pedagogia: formação, identidade e tensões no campo da docência e da pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)This research pertains to a master's thesis affiliated with the Postgraduate Program in Education (PPGE), within the research line "Science and Mathematics Education" at the Federal University of São Carlos (UFSCar), and ... -
Narrativas de professoras iniciantes: elementos que constituem a identidade docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 08/02/2024)This Course Completion Work (TCC), linked to the degree course in Pedagogy at the Federal University of São Carlos (UFSCar), whose focus lies on investigating teachers' narratives about the beginning of their teaching ... -
Narrativas de professoras negras na intimidade do ambiente escolar: desdobramentos da lei 10.639/03 em torno do saber docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2023)As a result of manifestations led mainly by black social movements, the mandatory teaching of African and Afro-Brazilian history and cultures became a reality in Brazil through the Law number 10.639/03; which covered all ... -
Narrativas de professores de inglês de escolas públicas e o seu caráter revelador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 26/04/2013)The aim of this study was to analyze narratives of English language teachers from public schools in São Carlos and Araraquara from the 1950s to 2012, so as to understand the changes that have occurred in the teaching of ... -
Narrativas de Thereza Santos: contribuições para a educação das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/09/2008)This study, intitled Narratives of Thereza Saints - Contributions for the Education of the Ethnic-Racial Relations , have the objective to identify and to understand the pedagogical potentialities gifts in the narrative ... -
Narrativas do espólio: uma etnografia sobre o fandango e a perda cultural caiçara (Cananéia SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 12/03/2015)This dissertation aims to undertake an analysis, based on ethnography between fandangueiros of the southern coast of the state of São Paulo, in the municipality of Cananéia, who seeks to follow the flow as it interweaves ... -
Narrativas em libras como dispositivo formativo para tradutores e intérpretes de libras voltadas ao público infantil surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/10/2022)The work of translators and interpreters of Libras/Portuguese Language with deaf children is a big challenge, especially when the children are in the process of late language acquisition, as commonly occurs with deaf ... -
Narrativas hipertextuais digitais: uma poética procedimental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 03/09/2021)Es en la materialidad que la literatura se realiza y huye a la abstracción. Hablar en literatura digital, por supuesto, es antes de todo atentarse para el medio. Hay una diferencia material entre el medio digital y el medio ... -
Narrativas machadianas: transcendência e historicidade no processo formativo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/09/2006) -
Narrativas travestis e transexuais: transbordar resistências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)This research compiled some narratives aiming infant histories, scholar trajectory and prostitution of transgender and transvestite people. The methodological procedure used to reach this objective was the exploratory ... -
Narrativas visuais e a educação pela imagem em "O dia em que me tornei mulher" de Marziyeh Meshkiny
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2023)This work aimed to present a theoretical and filmographic discussion based on the images and allegories captured from the Iranian film “The Day I Became a Woman” by director Marziyeh Meshkiny, with the purpose of establishing ...