Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH: Envíos recientes
Mostrando ítems 121-140 de 5398
-
A preocupação com a cultura da Alemanha do século XIX e a tensão entre filologia e filosofia: uma leitura dos primeiros escritos sobre a linguagem de Nietzsche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 10/08/2017)This master's degree thesis contemplates two main objectives. The first one focus in the construction of the analysis about the reflection related to the language, elaborated by the young Nietzsche in the period from 1869 ... -
Crenças de profissionais da política de assistência social em relação a questões raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/02/2024)In the Brazilian context, the social services gained its government policy status with the Federal Constitution, published in 1988. The search for transversality to promote racial and gender equality in state public policies ... -
A inteligência artificial no campo ciência, tecnologia e sociedade: um estudo comparativo entre indicadores da produção científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 06/06/2024)We are witnessing a moment of significant technological change, where the tools and applications derived from Artificial Intelligence (AI) have been generating consequences in the individual and collective sphere. This ... -
Protocolos de Ensino Baseado em equivalência em estudantes universitários: efeitos da estrutura e do tipo de treino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/02/2024)Equivalence-Based Teaching (EBI) is a teaching protocol that has the stimulus equivalence paradigm as its guiding principle. A growing area of interest in EBI research is its application to teaching academic content in a ... -
Ensino de topografias variadas do mando por informação “Quando?” em crianças com autismo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/05/2022)Recent studies have been developing procedures for teaching complex verbal operants to children with autism spectrum disorders (ASD), such as mands for information. However, the literature evaluating procedures for the ... -
Crítica ao epistemicídio e ao colonialismo na obra Anti-bandeirante de Maré de Matos: desdobramentos semióticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 08/02/2024)The course conclusion work sought to analyze the photographs entitled História (History), Selvagem (Wild) and Tradição (Tradition), which make up the set called Anti-bandeirante. These works were created by Brazilian visual ... -
A organização das redes municipais de educação e os conselhos gestores: entre o Gerencialismo e a Gestão Social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 24/05/2024)The present work carried out a double case study, with a simple comparison, of two municipal education networks in the interior of the State of São Paulo, the first with its own education system, which presents greater ... -
Ensino de habilidades comunicativas via Picture Exchange Communication System a indivíduos com Transtorno do Espectro do Autismo: revisão sistemática da literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/02/2024)The present research aimed to identify and analyze studies in international and national literature that used PECS to teach language to individuals with ASD and speech difficulties. The study was based on the study by ... -
Processos educativos emergentes da formação de Mediadores(as) do Fútbol Callejero: percepção dos(as) formadores(as)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2024)Football is a global phenomenon that is present in the lives of many people, be it for their favorite team, a match with friends on the street field, a high school game, in championships, newspapers and in academic research, ... -
Ensino de leitura para alunos do 3º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 08/02/2024)The ability to read not only promotes the intellectual development of the individual but also plays a fundamental role in social interaction. Therefore, the present study aimed to investigate the effects of teaching ... -
Ensino de relações número-quantidade para alunos da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/01/2024)Taking into account the uniqueness of students and the mathematical skills expected to be developed since early childhood education, the use of appropriate teaching procedures can contribute to the development of these ... -
Equivalência de estímulos e generalização recombinativa no ensino de leitura para alunos com deficiência intelectual e autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/01/2024)Considering the importance of teaching reading and writing for individuals with intellectual disabilities and autism, employing strategies that can benefit and enhance the teaching and learning process, the objective of ... -
Ensino de habilidades comunicativas a indivíduos com autismo por meio da videomodelação: revisão sistemática de literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/03/2023)This research aimed to seek, analyze and discuss the results of studies that used video modeling in interventions to teach communication skills to people with Autistic Spectrum Disorder.The CAPES Periodical Portal was used ... -
O entre-lugar narrativo: memórias e ideias em Anarquistas, Graças a Deus (1979), de Zélia Gattai
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 08/02/2024)La presente monografía de fin de curso (trabalho de fim de curso) se centra en investigar la obra Anarquistas, Graças a Deus (1979) de Zélia Gattai, y lleva en consideración el subgénero autobiográfico y el eje temático ... -
Crime e geração: a universalização do ensino fundamental no encarceramento, um horizonte que visibiliza o irredento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/09/2023)The number of incarcerated individuals shows a progressive increase with each survey conducted by INFOPEN - National Penitentiary Information Survey. This increase is notable among individuals over 45 years of age. The ... -
Vibrações positivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 11/09/2023)The following document aims to detail the production of the short film “Good Vibrations,” one of the Capstone Projects from the 2018 class for the Bachelor’s Degree program in Imagem e Som at the Universidade Federal de ... -
O ensino de inglês decolonizado: traçando propostas para a interculturalidade nas escolas indígenas do povo Pankararu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/12/2022)The aim of this research was to discuss decoloniality and interculturality in English classes in indigenous schools, presenting proposals for the elaboration and planning of classes that consider these perspectives and ... -
Representação e recuperação da informação em campanhas de publicidade no Facebook ADS: estratégias e proposição de protocolos de descrição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/10/2023)This research investigates the representation and retrieval of information, specifically focusing on the construction of nomenclature for Facebook Ads media campaigns. The overall objective is to define protocols for ... -
A formação do professor de Libras: concepções, práticas e campo profissional no estágio curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/02/2024)This study aimed to investigate how the curricular internships of the Letters LIBRAS Licentiate Degree Course are developed, context in which is trained the professional who will work in teaching LIBRAS as first language ... -
Educar e educar-se na prática social de ativismo pela causa animal: construindo significados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/12/2022)Among the various rhetorics that reinforce a binary position between animal-beings and human-beings, reinvigorating the assumptions of the Anthropocene, we highlight in this thesis the pedagogical rhetoric. A paradigm shift ...