Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH: Envíos recientes
Mostrando ítems 201-220 de 5398
-
Qual é o tempo certo? O uso de telas em crianças escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 05/09/2023)Recent research has shown changes in children’s screen time during the COVID-19 pandemic, and how it can potentially affect child development. It is important, however, to better understand parents' perspective on these ... -
As aparências enganam?: O papel da vestimenta de informantes na confiança seletiva de crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 05/09/2023)Children learn about the world, to a great extent, from the testimony of others, but they can be true or false. Recent studies have shown that even preschool aged children prefer to learn from informants who have proved ... -
Efeitos das variáveis gênero e sotaque do informante na confiança seletiva de pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 05/09/2023)Children and adults learn new information in different ways: through direct experience and the testimony of people around them. It is therefore necessary for children to select who, among these people, is trustworthy. ... -
Investigando os efeitos do ensino de tato na aquisição e manutenção de um pequeno vocabulário em língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)Studies in the field of a second-language acquisition have shown the efficiency of tact instruction procedures in producing emergent verbal responses. The aim of the study was to investigate the effects of tact instruction ... -
As fronteiras do trabalho digital: autonomia, flexibilidade, criatividade e sincronia temporal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 15/12/2023)Starting from the theme of autonomy/subordination of labour in the context of capitalist domination, this paper analyses the work process of digital workers linked to the software development process. As a central problem, ... -
Itinerários rebeldes: a sociologia de Elisabeth Souza-Lobo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 02/05/2023)Esta tesis tiene como objetivo recuperar y evidenciar la originalidad y las contribuciones de la obra de Elizabeth Souza-Lobo para las Ciencias Sociales, en especial para la sociología brasileña. El hilo que conduce este ... -
A urna eletrônica brasileira: entre controvérsias e desinformação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 09/02/2024)This work aims to analyze the debate on the security of the Brazilian Electronic voting machine since the implementation of computerized voting in the country by the Superior Electoral Court, in the early 2000s, until the ... -
Donos de seu próprio tempo: percepções sobre autonomia e liberdade nos discursos e práticas dos trabalhadores retratados em Estou me Guardando para Quando o Carnaval Chegar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/01/2024)The documentary Waiting for the Carnival (2019) portrays the local production of jeans in the city of Toritama-PE, which has gained prominence in the Brazilian clothing sector and earned the nickname "Jeans Capital." ... -
"Trabalhadores do futuro": discursos e práticas empreendedoras em uma empresa júnior de São Carlos-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/01/2024)The productive restructuring has triggered new configurations in the world of work. With this change, a new profile of worker emerges, aligned with the premises disseminated by neoliberalism from the 1970s onwards. This ... -
Os efeitos do estresse crônico no desenvolvimento da depressão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)Depression, particularly Major Depressive Disorder (MDD), is a heterogeneous and debilitating neuropsychological disorder that affects approximately 280 million people worldwide. Its main symptoms include a depressed mood ... -
Autonomia e controle: percepções de trabalhadoras da beleza sobre o trabalho plataformizado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/01/2024)This research sought to understand and analyze the perceptions of beauty workers that provide services through digital platforms regarding their autonomy at work and the forms of control to which they are subjected. Given ... -
Letramento em avaliação na formação continuada de professoras de espanhol do ensino público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/12/2023)La evaluación desempeña un papel fundamental en el ámbito educativo, siendo considerada una etapa intrínseca a la práctica docente y con el potencial de influir tanto en las prácticas pedagógicas como en las decisiones ... -
Percepção de educadoras sobre crianças com autismo na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/02/2024)The early childhood education stage plays a fundamental role in global development in early childhood and the interpersonal relationships established within the school environment in the first years of schooling, especially ... -
Modelando a vida, sentipensando com o barro: processos educativos na produção e criação cerâmica do Alto Vale do Ribeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/12/2023)The central aim of this thesis was to identify, describe and understand the educational processes that emerge from the social practice of ceramic creation carried out by female ceramic artisans in the Alto Vale do Ribeira. ... -
Relações entre regulação emocional, coping diádico e a qualidade da relação coparental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)During the transition to parenthood, two-thirds of couples experience hostile conflicts in the coparental relationship, with negative effects on marital relationships, parents' mental health, and the socioemotional ... -
A relação entre regulação emocional e o consumo de álcool entre jovens universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)In the university context, it is common for social gatherings and student parties to be celebrated with the presence of alcohol for student consumption, where excessive alcohol intake may occur. High alcohol consumption ... -
Narrativas de professoras iniciantes: elementos que constituem a identidade docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 08/02/2024)This Course Completion Work (TCC), linked to the degree course in Pedagogy at the Federal University of São Carlos (UFSCar), whose focus lies on investigating teachers' narratives about the beginning of their teaching ... -
Os indícios de pré-discursos na construção de narrativas sobre os grupos minoritários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/03/2023)Studies in the human sciences have focused on the rapid and continuous dissemination of news, particularly in the digital environment. We have found that frequently, such discourses are presented through genres of journalistic ... -
Efeitos de audiências punitivas e não-punitivas do contexto educacional na acurácia do relato verbal de crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)The present study evaluated the effects of two types of audiences (punitive educational agent and non-punitive educational agent), whose discriminative functions were established by verbal descriptions, on the accuracy of ... -
Efeitos da ordem de exposição a conjuntos de estímulos de alta e baixa preferência no ensino de um pequeno vocabulário em segunda língua
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)This study evaluated whether the order of exposure to high and low preferred stimulus sets during tact instruction in a foreign language would affect the acceleration of the tact learning curve and the emergence of ...