Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH: Envíos recientes
Mostrando ítems 61-80 de 5398
-
Educação científica crítica e professores(as) de ciências: estudo sobre as contribuições da Ferramenta Avaliativa Ciência, Tecnologia e Sociedade (FACTS) para a formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Critical Scientific Education (CCE) is based on the complex thinking of Edgar Morin and STS studies and was built by Ibero-American researchers. CCE supported the creation of FACTS, a CTS Assessment Tool for educational ... -
Construção do CAPS infantojuvenil II no município de Bauru: articulações com o território
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 19/04/2024)In the last decade, the national literature and the technical references available on the work in the Psychosocial Care Network have shown that, in addition to the creation of the service, the implementation of the integrated ... -
Judicialização e ativismo judicial na mídia - os efeitos da COVID-19 na imagem pública do Judiciário brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 05/03/2024)The research focuses on the public image of the Brazilian Judiciary and aims to analyze its potential influence by historical-contextual factors, as depicted in journalistic portrayals of its performance. The primary ... -
A prática da fonética forense no Brasil: proposta de um modelo de investigação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/02/2024)Forensic Phonetics is a specialized field within forensic sciences that focuses on the study and analysis of human voice with the aim of using this information as evidence in criminal investigations (HUGHES, 2014). In ... -
Possibilidades de uso em linguística forense de banco de dados brasileiros de língua e fala
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/02/2024)This project aims to survey language and speech databases in Brazil and assess their potential for use in forensic linguistics tasks. During the survey stage of the research, we identified 45 databases from various regions ... -
Aristóteles: fronteiras da política
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 29/01/2024)In the Nicomachean Ethics, by emphasising the opposition between science, which is universal and necessary, and the field of action, which is particular and contingent, Aristotle presents the concept of φρόνησις, previously ... -
Interface entre EJA e educação especial: potencialidades da diferenciação pedagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2024)Given the complexity and diversity of Adult Education (EJA), it is essential to adopt teaching strategies that consider the different educational needs and contribute to the development and autonomy of individuals. The ... -
Formação docente em ensino diferenciado responsivo à diversidade de todos os alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The SARS-CoV-19 pandemic experienced in Brazil between 2020 and 2021 has highlighted the weaknesses of the Brazilian education system in terms of learning gaps. In this context, the Research Group on Human Resources Training ... -
Greg News: estratégias humorísticas utilizadas na eleição presidencial brasileira de 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 22/04/2024)This research carries out an audiovisual and discursive analysis of Greg News (2017-2024) focusing on the program's political positioning in the context that precedes the 2018 presidential election in Brazil, marked by the ... -
Acessibilidade informacional e comunicacional em editais de ingresso da Educação Superior: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/03/2024)Higher Education Institutions (HEIs) are important social historical-cultural spaces, for development, through their teaching, research, extension, management and coexistence activities. However, people with disabilities ... -
Análise das normativas sobre o modelo de cuidado voltado ao uso de substâncias psicoativas no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)In Brazil, the health care provided for the use of psychoactive substances is marked by aspects that differ in terms of the theoretical approach to the issue. On the one hand, there is the perspective of harm reduction, ... -
Heróis usam máscara?: representações sociais de profissionais do SUS durante a pandemia de COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)In recent decades, we have been following the dismantling of public health policies in Brazil, worsened by the COVID-19 pandemic. At the same time, in this scenario, speeches emerged that portrayed SUS professionals as ... -
“Nossos livros foram discos": potencialidades pedagógicas do rap para a educação das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2024)This research presents the potentiality of rap for the education of ethnic-racial relations. It aims to understand rap as a culture elaborated from the intellectual production of the black diaspora, seeking to articulate ... -
“Experiência Literária”: uma análise mediológica da caixinha da TAG
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 18/04/2024)In this work, we aimed to answer the question: what is the 'literary experience' sold by TAG - Literary Experiences? TAG is a book club with two subscription modalities, TAG - curation and TAG - unpublished, which monthly ... -
Fatores do teletrabalho e gênero: uma análise integrada sobre as percepções das servidoras TAEs de uma universidade pública federal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 30/04/2024)This research's main objective is to discuss the perceptions of technical-administrative education employees (TAEs) at a federal public university on the factors of teleworking. The term teleworking is quite broad in the ... -
Efeito da aquisição do ecoico sobre a emergência de tatos expandidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/04/2024)This work presents applied research conducted with three children with formal diagnosis with Autism Spectrum Disorder (ASD) aged 3, 4, and 9 years old. The aim was to test the effect of echoic expansion training on expanded ... -
Habilidades sociais e habilidades sociais educativas de famílias de pessoas com deficiência e autismo: uma revisão de artigos científicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/02/2024)This study conducts a literature review centered on the Bioecology of Human Development by Urie Bronfenbrenner, exploring research on educational social skills and social skills within families of children with disabilities. ... -
Adaptação escolar de crianças com deficiência visual na educação infantil na perspectiva das famílias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 27/02/2024)Children Education is considered a fundamental stage for the integral development of children. In the process of entering school, they go through school adaptation, which is also experienced directly by families and ... -
Adaptação na educação infantil de crianças com transtorno do espectro autista: relatos das famílias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/01/2024)Early Childhood Education, the first stage of Basic Education, includes the dimensions of caring, educating and playing. This phase is responsible for the child's first contact with a new environment, routine and people, ... -
Desenvolvimento de crianças com transtorno do espectro autista por meio do inventário Portage Operacionalizado: opinião das mães
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/03/2023)It is believed that children with Autistic Spectrum Disorder (TEA) may experience developmental delays in different ways, and areas. Thus, the study was entitled the development of children with Autism Spectrum Disorder ...