Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 141-160 of 5398
-
Investigações sobre uma língua profissional: uma leitura discursiva de publicações na rede social LinkedIn
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/11/2023)This master's thesis focuses on understanding the discursive construction of a Top Voice's prescriptive publications on the normative use of the Portuguese language, produced and broadcast in a digital environment, more ... -
Ecos das vozes do Sul na escola pública: formação crítica e decolonial de uma professora de inglês de alunos do MST
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/02/2024)Coloniality, resulting from colonialism, assumes a management and control stance in different areas of society, including schools. Studies reveal that exclusion is a phenomenon caused by society through mechanisms that ... -
As cem linguagens do desenho da criança no trabalho docente da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2024)El dibujo está presente todos los días en las aulas de las escuelas infantiles y es vivido por los(as) niños(as) de diferentes maneras, pudiendo irradiar elementos de sensibilidad y creación infantil. Teniendo en cuenta ... -
Acesso à justiça a partir da análise do ambiente virtual brasileiro: uma perspectiva interdisciplinar CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 13/01/2023)Based on innumerable scientific advances witnessed by mankind in the last decades, especially after the creation of computers and the Internet itself, it is a fact that the area of social communication has significantly ... -
Suporte social e satisfação parental das mães e a relação com o desenvolvimento de crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2024)According to Urie Bronfenbrenner's Bioecological Perspective on Human Development, child development is influenced by biological characteristics and environmental experiences that the child undergoes, considering the ... -
Os poemas do livro negro de Casimiro de Abreu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)This research aimed to propose an integrative reading of the literary work Primaveras (1859), by Casimiro de Abreu, focusing on the analysis of the six poems which compose its last subsection, entitled Livro Negro. As a ... -
Análise da aprendizagem de leitura e escrita em indivíduos com Síndrome de Williams
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)Williams Syndrome (WS) is a genetic condition resulting from the deletion of approximately 20 genes in the 7q11.23 region. The literature reports significant challenges in learning and delays in the acquisition of reading ... -
Plano Educacional Individualizado (PEI) para estudantes com deficiência: um protocolo para utilização nas instituições de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/08/2023)With the increase in Brazilian public policies on Special Education from the Perspective of Inclusive Education, enrollment of public students in Special Education has been growing at different levels and stages of education. ... -
Correntes de solidariedade? grupos de apoio a pacientes com doenças inflamatórias intestinais no Facebook
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 07/05/2024)Science advances with discoveries that allow man to extend his lifespan and, in this sense, issues of life and death are frequently under discussion, including research related to diseases, in some cases contemplating ... -
A interface entre ciência e políticas públicas: o caso da cannabis no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 15/04/2024)La cannabis es una de las plantas más antiguas cultivadas por la humanidad. A lo largo de la historia, sin embargo, sus usos han sido objeto de prohibición. En las últimas décadas, algunos territorios mundiales han adoptado ... -
Sexualidade e tabus sexuais: desejo, formação e cicatrizes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2024)This research sought to understand a priori sexual desire and a posteriori taboos. In this trajectory, the concept of enlarged sexuality was evidenced, which, according to Laplanche (2018), was the main discovery of ... -
Avaliação da maturidade em gestão de processos em um setor de um Instituto Federal de Educação usando o modelo PEMM
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 08/02/2024)Business process management (BPM) makes it possible to achieve better results for organizations. By assessing BPM maturity, it is possible to identify gaps and direct actions to improve organizations' processes. The present ... -
Bancos comunitários como adequação sociotécnica financeira: uma análise crítica ante o potencial de autossustentabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 11/10/2023)Community Development Banks (BCD) have become an important instrument for the expansion of Solidarity Finance through microcredit, largely due to the public policies that have been offered since the creation of the ... -
Percepções de professoras de creche sobre formação, saberes e reconhecimento profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2023)This qualitative research aimed to understand, through the perceptions of preschool eachers, the processes related to training, knowledge, and professional recognition.Starting from the following research question: What ... -
Nomes corpos e lugares na etnografia Pirahã
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 10/01/2022)This research proposal proposes a set of possibilities through the conceptions of place, body and person among the Pirahã, a group who speak the Mura language of the Maici river basin in central Amazonia. The project was ... -
Organização e estrutura do sistema educacional no Brasil e na Alemanha com foco na Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 07/02/2024)The organization and structure of the educational system, as well as the processes through which special education, both in Brazil and around the world, is systematized is a widely discussed topic in universities and society ... -
Levantamento da realização do sujeito pronominal em entrevistas televisionadas: resultados iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/02/2024)This final paper aims to survey the number of occurrences and frequencies of expressed pronominal subject and null pronominal subject in texts of the television interview genre, produced in the year 2009. To achieve this, ... -
Ritos genéticos editoriais em periódicos: gestão das autorias na comunicação científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/04/2023)Il s’agit d'une étude discursive-midiologique de la constitution éditoriale de l’auctorialité dans la communication scientifique, pour laquelle nous avons constitué un corpus provenant de quatre revues brésiliennes à large ... -
Pessoas com Deficiência Intelectual em processo de envelhecimento: entendimentos de profissionais especializados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 07/07/2022)This research aimed to analyze the perspectives of professionals involved in the care of individuals with intellectual disabilities who are aging, focusing on their understanding of this life stage and established conceptions ... -
A manifestação de juízos sobre nexos conceituais de número natural em estudantes do 1º ano do ensino fundamental I por meio do jogo de bola ao cesto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)This dissertation aims to analyze how 1st year Elementary School students express judgments about natural number conceptual nexuses during the development of a Learning Triggering Situation, in the context of Teaching ...