Now showing items 241-260 of 5554

    • Protagonismo de estudantes com deficiência em atividades extracurriculares: o caso da UFSCar 

      Saldanha, Luciléia Bechmann (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)
      Faced with the assumptions of inclusive education at all levels of schooling, which began in the 1990s, this research focuses on the participation of students with disabilities in extracurricular activities in higher ...
    • O processo de tomada de decisão de jurados em casos de feminicídio 

      Almeida, Gabriela Perissinotto de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/02/2024)
      Femicide, as well as other crimes judged by the Jury Court, must be decided by the conscience of the jurors and the dictates of justice, as provided for in Article 472 of the Code of Criminal Procedure. This margin of ...
    • Livremente: Clube de Leitura da Biblioteca da Fundação Educacional São Carlos (FESC) 

      Angelon, Elisabete Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)
      Loneliness has been identified as a global epidemic and declared by the World Health Organisation as a factor that affects the mental health of people of all ages. Population aging is another factor of concern as most ...
    • Treinamento de aplicadores via vídeo modelação para implementação de ensino por tentativas discretas 

      Santini, Giovanna Jangarelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)
      Discrete trial teaching is one of the 28 evidence-based practices for autism. However, Applied Behavior Analysis-based interventions come with a high implementation cost for families, making this practice difficult to ...
    • Despertar 

      Akashi, Amanda; Moreira, Christara Fabricio; Barbieri, Daniela Amanda Silva; Silva, João Vítor dos Santos; Amprino, Renato Francói (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/02/2024)
      Report on the short film that tells the story of Nico and Thomas, childhood friends, who are separated. Years later, at the beginning of their adult lives, they meet again and feelings from the past resurface, causing them ...
    • Nito Alves, o herói inimigo: acusação e diferenciação em Angola pós-independência 

      Santander, Marcela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 08/02/2024)
      Based on the analysis of historical sources, I propose a study of Nito Alves' trajectory to understand the turn of his positionality in Angola – from hero of national struggle to enemy of the State. Black man, belonging ...
    • A relação entre a inteligência emocional e a autoestima em adultos pela abordagem dos multimétodos 

      Sousa, Elaine Mônaco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/02/2024)
      Emotional Intelligence (EI) concerns the ability to consider, use, understand and manage one's own emotions and those of others. Studies related to EI and several variables, one of which, still not very scientific, is the ...
    • O campo da política habitacional no último desmanche: ocupações, movimentos sociais e ativismo identitário 

      Breda, Thalles Vichiato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 15/12/2023)
      This thesis aims to understand the changes in the field of Brazilian housing policy in the context of the “last dismantling”, between 2013 and 2022. It seeks to map the shifts between the conjuncture produced by the Workers' ...
    • Trajetórias e dinâmicas de mobilidade migrante no oeste paulista: sírios e libaneses em Bariri – décadas de 1900 a 1950 

      Martinez, Miguel Brandão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 28/02/2024)
      From the second half of the 19th century onwards, the state of São Paulo began to receive various nationalities of immigrants. Among the main nationalities that arrived in the state were those of European origin, especially ...
    • Reestruturação e expansão das Universidades Federais: a adesão da UFSCar ao REUNI 

      Canhete, Aparecida Regina Firmino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)
      The Federal University of São Carlos (UFSCar), throughout its slightly over 50 years of operation, has undergone profound changes that have greatly impacted its actions, resulting in its way of being, producing and ...
    • Trançando vidas: entre frestas e tessituras de cuidado para a sustentabilidade da vida 

      Santos, Tainá Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 30/04/2024)
      This research aims to highlight the experiences and alliances between black and peripheral women linked to a Civil Society Organization (CSO) located in the city of São Carlos - SP. The CSO Casa da Infância Estrela da Manhã ...
    • Outsiders na Câmara dos Deputados nas eleições de 2014 e 2018 

      Firmino, Karine Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 12/04/2023)
      The 2018 elections marked Brazilian politics, as they promoted a series of ruptures in the patterns of government formation and opposition. In the media, those elections were "the time of outsiders". This phenomenon is ...
    • "Não temos tempo de temer a morte": uma etnografia da criatividade política de migrantes racializados em São Paulo durante a pandemia de Covid-19 

      Branco-Pereira, Alexandre (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 15/01/2024)
      The hegemony of the vulnerability perspective in studies produced on migrants is well known. As a result of an ethnographic research carried out between 2020 and 2023, this work is interested in understanding the political ...
    • Grupo Escolar de Ribeirão Claro: reconstrução histórica no período de configuração da concepção pedagógica produtivista no Brasil (1969-2001) 

      de Lima, Maria Antonia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2024)
      This work belongs to the field of the History of Education, being fitted in the thematic of the History of School Institutions and having the Marxist theoretical-methodological framework as epistemological guideline. It ...
    • A função educativa da policial penal: aportes para pensar a prisão como instituição social humanizada 

      Oliveira, Marcos Melo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2024)
      This study assumes that education is a complex phenomenon, which occurs throughout life and in all places and situations. From this perspective, the prison, as an institution, is understood as a space of society that has ...
    • Atuação bibliotecária em hospitais de ensino: um panorama da Região Centro-Oeste do Brasil 

      Mendes, Neide Trindade (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/10/2023)
      The insertion of the librarian in the health context is increasingly necessary, not only to train users who are experts in health regarding the sources to be consulted, but in the guidance and delivery of reliable information, ...
    • A social-democracia nos trópicos: a proposta de social-democracia nos documentos de fundação do PSDB (1988-1994) 

      Miranda, Jeferson Alexandre (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 15/02/2024)
      The trajectory of social democracy is marked by the adversities faced by ideas over time. From its emergence in Europe, as a phenomenon adjusted to the political, economic, and social characteristics of the late 19th century ...
    • O Pnaic e as práticas pedagógicas de professoras alfabetizadoras: uma revisão bibliográfica 

      Barcella, Rosana Aparecida Motta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 13/12/2023)
      This research conducted a bibliographic survey of Brazilian dissertations between 2018 and 2022 on the contributions and challenges of the National Pact for Literacy at the Right Age (PNAIC) to the continued education ...
    • Ensino médio: estudo bibliométrico da produção científica na plataforma EDUC@ (1976-2021) 

      Franzo, Yago Caue dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/02/2024)
      The theme of this Master's thesis is High School in Brazil. The investigation posed the following research question: How is the Brazilian scientific production on High School configured in a database of scientific articles ...
    • Educação bilíngue de surdos: a influência do Instrutor Surdo na aquisição de linguagem de estudantes surdos 

      Pessoa, Ester Chaves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/09/2023)
      The presence of the Deaf Instructor in school contexts is a recent development when compared to the entire history of deaf education in Brazil. This professional, who is part of the proposal for bilingual education, has ...