Listar Programas de Pós-Graduação por asesor "acea0cc4-0fb3-4e13-a1f4-f0edaec2f1ff"
Mostrando ítems 1-14 de 14
-
Adaptação transcultural da escala Measure of Engagement, Independence and Social Relationships (MEISR™) para a língua portuguesa (Brasil)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)Introduction: The Measure of Engagement, Independence, and Social Relationships - MEISR™ (Measure of Engagement, Independence and Social Relationships) advocates a family-centered approach and interventions in natural ... -
Processamento sensorial e engajamento nas rotinas infantis de crianças com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 28/01/2022)Introduction: Occupations constitute a foundation of human existence, being represented by everyday activities carried out individually or in community and that promote meaning to life. As the child develops and the ... -
Capacitação profissional para monitoramento do desenvolvimento infantil: perspectiva do modelo de construção de capacidades centrado na família
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)Traditionally, in Brazil, child care has segmented tendencies focused on corrective and rehabilitative actions. However, recent policy proposals that address comprehensive child health care show a positive strategy for ... -
Diretrizes curriculares nacionais da odontologia e análise dos projetos pedagógicos dos cursos do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 29/10/2015)The National Curricular Guidelines (DCN) of the 2002 Dentistry Undergraduate course are guidelines to be observed in curricular organization that must be necessarily adopted by all higher education institutions (HEI). ... -
O Ages and Stages Questionnaires Brasil (ASQ-BR) no monitoramento do desenvolvimento de crianças de 5 a 50 meses de idade que frequentam centros de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 15/02/2018)It is well known that early childhood care is crucial to the development of the child. Thus, the demand for quality public services is made factual, considerably increasing the diligence for day-care centers and pre-schools. ... -
Processamento sensorial e engajamento de crianças nas rotinas da educação infantil na perspectiva dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)The engagement is essential for successful development. Sensory processing skills promote commitment. However, the relationship between sensory processing skills and commitment of children in the school routine is little ... -
Avaliação da satisfação de famílias vinculadas ao Programa Criança Feliz
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)Children from zero to six years old, period considered early childhood in Brazil, are equivalent to 11% of the Brazilian population, being the target of various policies, investments and research on development and care ... -
Percepção de educadores e pais sobre as etapas de 24 a 36 meses do livro Ages and Stages Questionnaires-3 Actividades de Aprendizaje
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)Due to the possibilities of use in the field of early childhood education, the instrument for screening and monitoring child development Ages and Stages Questionnaires Brasil (ASQ-BR) has gained space and visibility in the ... -
Perspectiva ocupacional da participação de crianças na educação infantil e implicações para a terapia ocupacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 14/08/2019)In this study, we problematize the invisibility of children's occupations, with an emphasis on Early Childhood Education. The general objective was to describe and analyze the education of children from an occupational ... -
As práticas de intervenção precoce no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 10/02/2017)Early Intervention is constituted as an important tool for prevention, identification and intervention in conditions that offer risks to child development. Since the emergence of the first programs dating back to the 1960s, ... -
A formação do farmacêutico e as diretrizes curriculares nacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 11/04/2016)The objective of present study was analyze how much the pharmaceutical education got close or distant of the competences and capacities required for the National Curricular Guidelines (DCN) published in 2002 for the pharmacy ... -
Qualidade de vida familiar e necessidades de apoio de famílias de crianças e adolescentes com deficiências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)Deficiencies bring harm to the overall development of the individual; In this context, the family becomes the main support for children with disabilities, assuming the role of caregiver. The caregiver is required to ... -
Ocupações infantis e pandemia da COVID-19: a percepção das mães
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 18/02/2021)Occupations, the object of study and practice in Occupational Therapy, are understood as human, daily activities, which people perform individually, in family or in the community, with purposes and meanings. Children, as ... -
Intervenção precoce na infância: revisão de literatura no contexto brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)The Intervention is descriptive of practices to promote learning and with disabilities or in conditions of development of a child development project. In the past it was already called, as infantile, early stimulation of ...