Coleções nesta comunidade

Submissões recentes

  • Resolução de Problemas e Educação Matemática Crítica: Uma Proposta para o Ensino de Probabilidade 

    Fernandes, Flávio Miguel Dos Santos; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8015657A2 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus Sorocaba, 2018-11-05)
    The present study is a proposal to the teaching of probability to high school students. A description of the historical and conceptual construction, definitions and theorems about probability as an explanation of classic ...
  • ENSINO-APRENDIZAGEM-AVALIAÇÃO: o circuncentro nas tarefas via resolução de problemas 

    Galera, Sandra Iris Naveiro (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus Sorocaba, 2018-08-31)
    The paper presents a field research focused on the learning of geometry, more precisely on the construction and apprehension of the content about circumcenter of a triangle. The research question is based on what are the ...
  • Uma abordagem sobre a relação entre funções e áreas para o ensino fundamental 

    Deangelis, Fernanda Maria Gomes; http://lattes.cnpq.br/1401159743620548 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2015-06-11)
    This work presents a didactic proposal for the classes of affine and quadratic functions in elementary school. From our experiences in the teaching profession, we noted that the study of this content requires experimentation ...
  • Análise combinatória: uma abordagem diferenciada sem a utilização de fórmulas 

    Roda, Thiago Miguel; http://lattes.cnpq.br/6705586547140480 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2018-06-29)
    In view of the difficulties encountered in the teaching of Combinatorial Analysis in public schools, both the student and the teacher of the High School, the present work has gained form to propose a differentiated approach. ...
  • Números complexos e transformações geométricas 

    Paschoalino, Patrick Thiago (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2018-06-29)
    The objective of this work was the development of a didactic sequence for the presentation of the set of complex numbers for the students of the third year of High School. The activities carried out prioritized the geometric ...
  • Modelos não Lineares Mistos em Estudos de Crescimento de Frango de Corte 

    Yamanaka, Sandra Emiko; http://lattes.cnpq.br/7574926806305288 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus Sorocaba, 2018-06-28)
    Premix is the main source of micronutrients such as vitamins, probiotics, prebiotics, enzymes, and macro and microminerals in poultry feed, that are included in the ration to improv the digestion of food and the performance ...
  • O uso de jogos e material concreto no ensino de geometria espacial 

    Fizzon, Luciano Mateus; http://lattes.cnpq.br/5595881224681163 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2018-06-08)
    The work developed with the use of playful materials plays a fundamental role in the teaching and learning of Mathematics, especially in the field of Spatial Geometry, carried out with high school classes. The didactic ...
  • A matemática financeira na sala de aula. Uma proposta de atividades com problemas do cotidiano 

    Pavani, Vinícius Vaz; http://lattes.cnpq.br/4442048782128819 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2018-06-13)
    In this research we present the idealization, the construction, the application and the analysis of results of a didactic sequence to the teaching and the resumption of some mathematical contents, having as a guide financial ...
  • Modelação Matemática na Sala de Aula: O Conceito de Função Exponencial numa Sequência de Atividades para o 1º Ano do Ensino Médio 

    Maia, Lina Flávia Morete de Queirós; http://lattes.cnpq.br/0598790382107731 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-12-20)
    This academic research is intended to present a sequence of activities in order to teach the exponential function in an instinctive way, and afterwards, present its definition in an attempt to formalize the properties that ...
  • A matemática e o futebol: aprendendo matemática com as cobranças de pênaltis 

    Zola, Fausto Lombardo (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2018-05-02)
    In this work, having as a guideline the football penalty kicks, is presented the idealization, the development, the application and the results analysis of a didactic sequence in order to teach and recover some mathematical ...
  • Proposta para o Ensino de Frações para o 7 ano: do Diagnóstico à Aprendizagem Mediada por Modelo de Barras 

    Cintra, Camila Coppi; http://lattes.cnpq.br/3824085172641551 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-12-18)
    This research aims to present and analyze the contributions of the Singapore's Mathematical Bars on the fraction teaching with a focus on problem-solving. This methodology was applied to a 7th-year middle school class in ...
  • Uma sequência didática para o ensino de poliedros explorando o movimento lógico-histórico do conceito 

    Lima, Wilson Francisco da Rocha; http://lattes.cnpq.br/3420534562917526 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-11-24)
    The purpose of this work is comprehend and bring to the classroom environment a trajectory of the polyhedron as a concept through the history of human knowledge seeking to answer the following question: How would a ...
  • A aprendizagem baseada na resolução de problemas no ensino de lançamento oblíquo 

    Carvalho, Fábio Roberto de; http://lattes.cnpq.br/3043725105679475 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-06-14)
    The active methodologies of teaching become increasingly present in the various fields and levels of education, being adopted for enabling the overall development of the learner, not only of their academic knowledge, but ...
  • Propostas de pagamento no estudo de matemática financeira : análise de uma abordagem prática 

    Francisco, Marcelo Sabbadini; http://lattes.cnpq.br/9478680093249519 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-05-09)
    The objective of the project and research was to apply and conjecture about a practical approach to the study of payment methods, using commercial proposals of students' daily routine of a technical course in the management ...
  • Introdução ao estudo da Álgebra para alunos do ensino fundamental 

    Kucinskas, Ricardo; http://lattes.cnpq.br/1476150846493125 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-10-11)
    This dissertation of professional masters proposes the introduction of the Algebra study for elementary school students. Our main objective was to develop a work outlined in didactic sequence, based on instigating problems ...
  • O uso de tecnologias na formação continuada de professores de matemática, no âmbito da educação a distância, em uma diretoria de ensino no Estado de São Paulo 

    Araújo, Daniel Oliveira de (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-07-11)
    The present study had as main objective to develop an interactive virtual environment capable of advising the teacher in his pedagogical practices. From this environment we extracted the data that were analyzed and discussed, ...
  • A História da Matemática no Ensino da Geometria: uma contextualização pela Razão Áurea 

    Linck, Leandro Alex; http://lattes.cnpq.br/4353534134406577 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus Sorocaba, 2017-12-22)
    The present work intends to extend the knowledge about a very interesting and instigating theme that is the Golden Ratio, to recover its history and its importance mainly within Geometry, to argue about the importance of ...
  • Visualização gráfica dos fundamentos da lógica matemática por meio de diagramas de conjuntos 

    Peach, Glen (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-05-05)
    The purpose of this work is to propose a method that allow to bring the fundamentals of mathematical logic to high school through the use of set theory, however making the whole approach of the subject through diagrams, ...
  • Uma apresentação dos métodos de Pontos Interiores na radioterapia e sua comparação com o método Simplex 

    Freitas, Paula Renata de Morais Gomes; http://lattes.cnpq.br/0040475583715968 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus Sorocaba, 2017-12-15)
    This work aims to present the Internal Points Methods and to compare the Simplex Method, when applied in the resolution of problems related to the optimal concentration of radiation in the treatment of cancer through ...
  • APLICAÇÃO DE PROGRAMAÇÃO LINEAR NA SELEÇÃO DE CARTEIRAS DE INVESTIMENTO 

    Siervo, Juliano Squarsone Di; http://lattes.cnpq.br/9320252348695637 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus Sorocaba, 2017-09-29)
    It is shown in this dissertation the applicability of Harry M. Markowitz´s Modern Theory, allied to Operation Research, in the diversification of actions in an investment portfolio, minimizing its total risk in a given ...

Ver mais