Collections in this community

Recent Submissions

  • Educação financeira nas escolas: uma nova fase na vida financeira a partir de escolhas conscientes 

    Lima, Rogério de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)
    The present study aims to portray the results of a research conducted on the importance of Financial Education in Basic Education according to the normative guidelines of the National Common Curricular Base (BNCC). ...
  • Trabalhando habilidades da BNCC através de métodos de cálculo de raízes quadradas aproximadas no Ensino Fundamental 

    Silva, Alex Roberto da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)
    In this study, an approach will be presented to explore and develop the skills outlined in the BNCC through the topic of approximate square roots. Despite being present in various concepts and problem-solving situations ...
  • Além das medidas: abordagens lúdicas e desafios da OBMEP na compreensão do conceito de área 

    Silva, Silmara Louise da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 20/09/2023)
    This project consisted of conceiving, implementing, and applying a didactic sequence that used diverse pedagogical approaches, including the use of manipulative materials, to explore concepts and problems related to the ...
  • Versões digitais para jogos matemáticos: invariantes em paridade, congruência modular, frações e pg 

    Conceição Junior, Renato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)
    The work consisted in the idealization and implementation in the programming language of Scratch of online digital versions for games with didactic intent in mathematics, as well as the availability of these games on the ...
  • A História da Matemática aplicada à BNCC-EM: reflexões, relatos e tarefas 

    Jelin, Daniel Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 02/07/2021)
    This study addresses opportunities for high school teachers to use History of Mathematics under the guidelines of Brazil's Common Core (Base Nacional Curricular Comum). We reflect on the importance of History of Mathematics ...
  • Desafios na introdução à geometria e às construções geométricas na educação básica 

    Freitas, Samuel Magalhães de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 16/02/2021)
    The objective of this work is to investigate the possibility of developing a methodological proposal to better involve students in studies and learning geometry, in order to awaken in the student ...
  • Equação da onda unidimensional e bidimensional: um estudo das soluções analíticas 

    Nascimento, Luciana Marsola do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 19/02/2021)
    Waves are disturbances in a medium, which move or propagate themselves in space, transporting energy from one point to another. They can be: mechanical waves, electromagnetic waves or matter waves. The theme involving waves ...
  • Uma proposta de abordagem de matemática financeira no ensino fundamental 

    Prado, João Paulo Sanchez de Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 19/02/2021)
    In this work we present a suggestion of approach and teaching practice on topics in financial mathematics, such as percentage, centesimal ratio, percentage variation, simple interest and compound interest, to be applied ...
  • O problema da primalidade: alguns testes e uma proposta de situação de aprendizagem 

    Queiroz, Nickson (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 09/02/2021)
    This work proposes to present some forms found by important mathematicians to work with the primality problem of whole number. Therefore, classics and moderns algorithm are presented with a lot examples of application. ...
  • Proposta de uma sequência didática autoinstrucional sobre educação financeira para uso escolar ou cotidiano 

    Nicoleti, Valdir Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)
    The present work was developed in third-year (high school) classes in the E.E. “Writer Rachel de Queiroz ”in the city of Campinas / SP with a focus on Financial Education and Financial Mathematics, motivated by the large ...
  • Diagonalização de operadores e formas lineares: cônicas e quádricas 

    Carl, João Victor Bolssone (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 18/02/2021)
    In this work we will make applications of Linear Algebra to conics and quadrics. We will discuss the rotation and translation of these particular curves and surfaces and understand why the rotation process relates to with ...
  • Um estudo exploratório envolvendo criptografia e noções de computação quântica 

    Luiz, Bruna Schwarz Nunes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 07/01/2021)
    In this paper, a proposal for a exploratory study of cryptography and the influence of the quantum computer on data security will be presented. The goal is to demonstrate a way of how factorization and quantum computing ...
  • Gênios do Cálculo RPG: uma ferramenta para o ensino de Matemática 

    Albino, Hélio Halley (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 14/12/2020)
    This work aims at presenting an aid tool to the teaching of Mathematics through the use of the game “Gênios do Cálculo RPG”, designed by the author, which focuses on the development of competences and skills, in which, ...
  • Um estudo sobre sistemas baseados em regras Fuzzy 

    Silva, André Luigi da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
    The practice of medicine is an analytical and uninterrupted decision-making process in which the variables involved are often subjective (i.e. not measurable) so Fuzzy Logic is a very participative resource in the ...
  • Um estudo sobre o conhecimento adquirido pelos alunos da graduação numa disciplina com conteúdo de matemática do ensino médio 

    Gonçalves, Tatiana Ribeiro Mustafa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
    The subject studied in this dissertation is part of "Teaching Mathematics". We analyzed, with tests throughout the course "Real Numbers and Functions", the knowledge of 45 students of some Mathematics topics that are part ...
  • Construções geométricas no ensino da matemática no ensino fundamental 

    Braga, Guilherme Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/01/2020)
    In this work, we will do a study on triangles, their theorems, elements and constructions focused on the teaching of geometry since the early years of elementary school, with the objective of being a support tool for the ...
  • Disco estatístico: elaboração e utilização do jogo pedagógico em sala de aula de matemática no ensino médio 

    Aquino, Tiago Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/01/2020)
    Statistics is part of our daily lives and reading and interpreting are necessary skills for all citizens. However, we realize that a growing number of public-school students can’t have access to statistical information. ...
  • Uma experiência sobre o ensino da matemática no ensino médio sob a perspectiva da utilização de problemas da OBMEP 

    Guimarães, João Paulo Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/02/2020)
    In this work we present the idealization, application and discussion of the use of 5 OBMEP problem versions in the form of activity sheets using manipulable material and technological resources in mobile phones.
  • Uma proposta de introdução do aplicativo calculadora gráfica do geogebra para alunos do ensino médio 

    Nogueira, Gabriel Nunes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/11/2019)
    This dissertation presents the idealization, the application and the results of activities using the application "GeoGebra Graphing Calculator" for students of first and third years of high school in two schools in São ...
  • Modelagem matemática e educação ambiental: desenvolvimento de fichas ambientais para aplicação no ensino básico 

    Rapelli, Osni José (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 30/10/2019)
    This work is about the development of environment-related mathematics worksheets to give students a critical view of the world, make them search for solutions to their own communities and, in that process, understand how ...

View more