Submissões recentes

  • Determinantes 

    Prata, Gustavo Gomes (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-10-04)
    This paper wants to provide subsidies to the Mathematics teacher of Basic Education, regarding to Determinants. From a consistent theoretical basis, it builds the concept of Determinant and deducts its main properties. ...
  • Uma demonstração do teorema fundamental da álgebra 

    Costa, Allan Inocêncio de Souza; http://lattes.cnpq.br/1789281392770994 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-10-21)
    In this work we explain an elegant and accessible proof of the Fundamental Theorem of Algebra using the Lagrange Multipliers method. We believe this will be a valuable resource not only to Mathematics students, but also ...
  • Análise de uma situação de aprendizagem para o ensino de coordenadas cartesianas 

    Aliano, Larissa Cristina; http://lattes.cnpq.br/9687577535104146 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-09-06)
    This dissertation has main goal analyze the Learning Situation “Cartesian coordinates and transformations in the plane” of Material Support Curriculum of the State of São Paulo, Student notebook, submit a proposal of a ...
  • Teorema de Pitágoras, aplicações de demonstrações em sala de aula 

    Tartaglia Filho, Leonardo; http:// (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-10-26)
    [ENG]The official curriculum of the state of São Paulo in their spiral character, discusses the Pythagorean Theorem as one of their learning situations for the 9th year of elementary school, and on top of that content, ...
  • Uma sequência didática para o ensino de transformações geométricas com o GeoGebra 

    Pimentel, Luiz Fernando Garcia; http://lattes.cnpq.br/6328628999461562 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-09-17)
    This actual study is an investigation about the importance of using computers and other information and communication technologies (ICTs) in the teaching of Mathematics. We believe in the thesis that ICT can contribute as ...
  • Atividades práticas para o ensino do conceito de tangente no 9° ano 

    Cruzado, Fábio Leandro (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-09-02)
    We introduce some geometric experiments to the students, and particularly the handling of right-angled triangles, with the clear purpose of inserting, firming and emphasizing the importance, historical and practical, of ...
  • Uma proposta lúdica com utilização do GeoGebra para o estudo de funções quadráticas e probabilidade geométrica 

    Canavezi, Leandro Souza; http://lattes.cnpq.br/5857439107072866 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-09-17)
    This paper reports the idealization, planning, construction and implementation of activities for the study of quadratic functions and geometric probability for classes of 9th grade of elementary school. It also presents ...
  • Uma sequência didática com embalagens de pipoca para o estudo de semelhanças 

    Ibrahim Filho, Georges; http://lattes.cnpq.br/7306675819706612 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-09-17)
    This paper presents an educational sequence for the Geometry classes, which explores the concept of similarity, focusing on the variation of the similarity ratio between linear measurement, areas measurements and volume ...
  • Uma proposta para o ensino de geometria analítica através da resolução de problemas e do uso do geogebra 

    Cardoso, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-07-04)
    The concern with the basic teaching of mathematics have grown over the past years. The results presented in external evaluations and even the performance in the classroom have worried experts in education and our entire ...
  • Um estudo do método simplex e sua aplicação na radioterapia 

    Salvador, Thaís Reigadas; http://lattes.cnpq.br/4016488980585578 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-06-15)
    This work presents an application of the Simplex Method for solving an optimal planning problem for cancer treatment by radiotherapy. The Simplex Method, proposed by George Dantzig, is a matrix procedure walks along extreme ...
  • Um modelo matemático para estimar o risco de desenvolver câncer de pulmão por meio de sistemas fuzzy 

    Laghetto, Beatriz Krabbe; http://lattes.cnpq.br/5713762374887657 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus Sorocaba, 2016-05-19)
    The main aims of this work are to study the ways to model mathematically uncertainties using Fuzzy Sets Theory, and then propose a mathematical model to estimate the risk of an individual developing lung cancer through a ...
  • O protagonismo do educando na construção de jogos e sua replicabilidade em sala de aula como instrumento de fixação e recuperação contínua 

    Escobedo, Mateus Beluca; http://lattes.cnpq.br/9982618994840441 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-06-23)
    This work related about games construction and application in classroom, aiming the development of competence and ability prescribed in Sao Paulo State Curriculum, further helping the continuous fixation and assistance. ...
  • Construção da parábola através de modelos lúdicos e computacionais 

    Tassone, Márcia Zulian Teixeira (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2015-09-11)
    Technological development is associated with systematic and organized knowledge, gathered during the entirety of human existence. The conics, in particular, the parabola, have a relevant presence in this development, ...
  • O estudo de simetrias com frisos e questões da OBMEP 

    Nardelli, Renan Eduardo; http://lattes.cnpq.br/5095095788326803 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2015-08-21)
    This work handles topics involving geometric transformations and friezes for the study of symmetry. It aimed to present students from the Ninth Grade of a public school in São Paulo State activities, in order to enrich ...
  • A aprendizagem cooperativa nas aulas de matemática : uma experiência nas turmas de 8º e 9º anos 

    Gouvêa, Mariangela Salviato Balbão; http://lattes.cnpq.br/6105754049240250 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2012-08-28)
    The objective of this study is to establish whether mathematical activities, prepared based on cooperative learning, produce changes in how students learn and confront with mathematics. Thus, were designed, developed and ...
  • Uma abordagem sobre a relação entre funções e áreas para o ensino fundamental 

    Deangelis, Fernanda Maria Gomes; http://lattes.cnpq.br/1401159743620548 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2015-06-11)
    This work presents a didactic proposal for the classes of affine and quadratic functions in elementary school. From our experiences in the teaching profession, we noted that the study of this content requires experimentation ...
  • Mágicas matemáticas como metodologia de ensino 

    Alves, Amanda Gouveia; http://lattes.cnpq.br/2250100976033525 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2015-05-29)
    Studies show that students of elementary and high school have great difficulty in learn-ing math concepts. This work brings together didactical alternatives, such as mathemati-cal magic, so the math teacher can use them ...
  • Cotas para Negros em Universidades Públicas no Brasil : Significados da Política Contemporânea de Ação Afirmativa 

    Vieira, Paulo Alberto dos Santos; http://lattes.cnpq.br/1723860927289572 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em SociologiaCâmpus São Carlos, 2012-03-01)
    This text aims to discuss the current policies concerning affirmative actions, especially the racial cotes, which in 2002 were implemented in Brazilian universities, above all in the public ones. After nearly one decade ...
  • Criando mensagens secretas na escola básica utilizando a criptografia – RSA 

    Castro Junior, Waldir Claudio de; http://lattes.cnpq.br/0175966970077868 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2015-08-21)
    Cryptography is a fascinating topic, concerning the practical point of view, and it is useful to access bank accounts, e-mails and social networks. According to this perspective, this study aimed to show how simple it may ...
  • Uma análise do ensino de proporcionalidade no ensino fundamental : realidade e perspectivas 

    Silva, Davidson Moura Lopes; http://lattes.cnpq.br/4153671674322010 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2015-11-23)
    This work presents a new proposal of approach for proporcionality, whose focus is the Brazilian Elementary 7th grade student. This work is the record of a work of didactic engineeering that generated a sequence made by ...

Ver mais