Submissões recentes

  • A matemática financeira na sala de aula. Uma proposta de atividades com problemas do cotidiano 

    Pavani, Vinícius Vaz; http://lattes.cnpq.br/4442048782128819 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2018-06-13)
    In this research we present the idealization, the construction, the application and the analysis of results of a didactic sequence to the teaching and the resumption of some mathematical contents, having as a guide financial ...
  • Modelação Matemática na Sala de Aula: O Conceito de Função Exponencial numa Sequência de Atividades para o 1º Ano do Ensino Médio 

    Maia, Lina Flávia Morete de Queirós; http://lattes.cnpq.br/0598790382107731 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-12-20)
    This academic research is intended to present a sequence of activities in order to teach the exponential function in an instinctive way, and afterwards, present its definition in an attempt to formalize the properties that ...
  • A matemática e o futebol: aprendendo matemática com as cobranças de pênaltis 

    Zola, Fausto Lombardo (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2018-05-02)
    In this work, having as a guideline the football penalty kicks, is presented the idealization, the development, the application and the results analysis of a didactic sequence in order to teach and recover some mathematical ...
  • Proposta para o Ensino de Frações para o 7 ano: do Diagnóstico à Aprendizagem Mediada por Modelo de Barras 

    Cintra, Camila Coppi; http://lattes.cnpq.br/3824085172641551 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-12-18)
    This research aims to present and analyze the contributions of the Singapore's Mathematical Bars on the fraction teaching with a focus on problem-solving. This methodology was applied to a 7th-year middle school class in ...
  • Uma sequência didática para o ensino de poliedros explorando o movimento lógico-histórico do conceito 

    Lima, Wilson Francisco da Rocha; http://lattes.cnpq.br/3420534562917526 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-11-24)
    The purpose of this work is comprehend and bring to the classroom environment a trajectory of the polyhedron as a concept through the history of human knowledge seeking to answer the following question: How would a ...
  • A aprendizagem baseada na resolução de problemas no ensino de lançamento oblíquo 

    Carvalho, Fábio Roberto de; http://lattes.cnpq.br/3043725105679475 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-06-14)
    The active methodologies of teaching become increasingly present in the various fields and levels of education, being adopted for enabling the overall development of the learner, not only of their academic knowledge, but ...
  • Propostas de pagamento no estudo de matemática financeira : análise de uma abordagem prática 

    Francisco, Marcelo Sabbadini; http://lattes.cnpq.br/9478680093249519 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-05-09)
    The objective of the project and research was to apply and conjecture about a practical approach to the study of payment methods, using commercial proposals of students' daily routine of a technical course in the management ...
  • Introdução ao estudo da Álgebra para alunos do ensino fundamental 

    Kucinskas, Ricardo; http://lattes.cnpq.br/1476150846493125 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-10-11)
    This dissertation of professional masters proposes the introduction of the Algebra study for elementary school students. Our main objective was to develop a work outlined in didactic sequence, based on instigating problems ...
  • O uso de tecnologias na formação continuada de professores de matemática, no âmbito da educação a distância, em uma diretoria de ensino no Estado de São Paulo 

    Araújo, Daniel Oliveira de (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-07-11)
    The present study had as main objective to develop an interactive virtual environment capable of advising the teacher in his pedagogical practices. From this environment we extracted the data that were analyzed and discussed, ...
  • A História da Matemática no Ensino da Geometria: uma contextualização pela Razão Áurea 

    Linck, Leandro Alex; http://lattes.cnpq.br/4353534134406577 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus Sorocaba, 2017-12-22)
    The present work intends to extend the knowledge about a very interesting and instigating theme that is the Golden Ratio, to recover its history and its importance mainly within Geometry, to argue about the importance of ...
  • Visualização gráfica dos fundamentos da lógica matemática por meio de diagramas de conjuntos 

    Peach, Glen (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-05-05)
    The purpose of this work is to propose a method that allow to bring the fundamentals of mathematical logic to high school through the use of set theory, however making the whole approach of the subject through diagrams, ...
  • Uma apresentação dos métodos de Pontos Interiores na radioterapia e sua comparação com o método Simplex 

    Freitas, Paula Renata de Morais Gomes; http://lattes.cnpq.br/0040475583715968 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus Sorocaba, 2017-12-15)
    This work aims to present the Internal Points Methods and to compare the Simplex Method, when applied in the resolution of problems related to the optimal concentration of radiation in the treatment of cancer through ...
  • APLICAÇÃO DE PROGRAMAÇÃO LINEAR NA SELEÇÃO DE CARTEIRAS DE INVESTIMENTO 

    Siervo, Juliano Squarsone Di; http://lattes.cnpq.br/9320252348695637 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus Sorocaba, 2017-09-29)
    It is shown in this dissertation the applicability of Harry M. Markowitz´s Modern Theory, allied to Operation Research, in the diversification of actions in an investment portfolio, minimizing its total risk in a given ...
  • Problemas de contagem no ensino fundamental : uma experiência com tarefas exploratório-investigativas e registros de representação semiótica 

    Lara, Wanderson Mendes de; http://lattes.cnpq.br/6898603390655783 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-06-29)
    This research was started because of concerns regarding the teaching and learning of Counting Problems in Elementary School. With the intent of contributing to the construction of basic Combinatorial concepts, we elaborated ...
  • Uma sequência didática a partir da folha de papel sulfite 

    Zanetti, Veridiana Carla (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-01-23)
    The aim of this paper is to develop a didactic sequence exploring practical activities that will help students in the teaching-learning process of the concepts of sequences, geometric progressions and logarithms, which are ...
  • Determinantes 

    Prata, Gustavo Gomes (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-10-04)
    This paper wants to provide subsidies to the Mathematics teacher of Basic Education, regarding to Determinants. From a consistent theoretical basis, it builds the concept of Determinant and deducts its main properties. ...
  • Uma demonstração do teorema fundamental da álgebra 

    Costa, Allan Inocêncio de Souza; http://lattes.cnpq.br/1789281392770994 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-10-21)
    In this work we explain an elegant and accessible proof of the Fundamental Theorem of Algebra using the Lagrange Multipliers method. We believe this will be a valuable resource not only to Mathematics students, but also ...
  • Análise de uma situação de aprendizagem para o ensino de coordenadas cartesianas 

    Aliano, Larissa Cristina; http://lattes.cnpq.br/9687577535104146 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-09-06)
    This dissertation has main goal analyze the Learning Situation “Cartesian coordinates and transformations in the plane” of Material Support Curriculum of the State of São Paulo, Student notebook, submit a proposal of a ...
  • Teorema de Pitágoras, aplicações de demonstrações em sala de aula 

    Tartaglia Filho, Leonardo; http:// (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-10-26)
    [ENG]The official curriculum of the state of São Paulo in their spiral character, discusses the Pythagorean Theorem as one of their learning situations for the 9th year of elementary school, and on top of that content, ...
  • Uma sequência didática para o ensino de transformações geométricas com o GeoGebra 

    Pimentel, Luiz Fernando Garcia; http://lattes.cnpq.br/6328628999461562 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-09-17)
    This actual study is an investigation about the importance of using computers and other information and communication technologies (ICTs) in the teaching of Mathematics. We believe in the thesis that ICT can contribute as ...

Ver mais