Collections in this community

Recent Submissions

  • Galileu e o Experimento da Torre de Pisa no Ensino Médio 

    Alves, Welder Ribeiro da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
    It is necessary students know the scientific questions of each time, so they may understand how science has developed over time. Galileo lived in a historical context that enabled him to be recognized as one of the great ...
  • Princípios da Termodinâmica e Mecânica: Motor Térmico de Elásticos 

    Pereira, André Luiz; http://lattes.cnpq.br/8365336780915198 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)
    Teaching physics has always been a challenge for teachers. It is usually based on expository lessons and application of mathematical formulas, providing only a process of memorization of contents and resolution of exercises ...
  • Uma proposta de sequência didática no ensino de astronomia para alunos do 6º ano do ensino fundamental II 

    De Lima, Carlos Alberto; http://lattes.cnpq.br/5296985429879072 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 06/03/2019)
    This research work had as a starting point to elaborate a set of didactic sequences directed to the teaching of astronomy for students of the 6th year of elementary school II obeying three stages: Student knowledge, ideas ...
  • Construção de material didático para o ensino de Física para alunos com deficiência visual. 

    Kauvauti, Bruno Terra; http://lattes.cnpq.br/8920510756124949 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus São Carlos, 03/04/2019)
    The present work aims to present a didactic material for the Physics Teaching focuses on students with visual deficiency in common classrooms. The method adopted is summarized in the high-relief models based on illustrative ...
  • Determinação do equivalente mecânico do calor através de medidas elétricas 

    Dias Jr, Marco Antonio; http://lattes.cnpq.br/5367947636556389 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 25/04/2019)
    Scientific experimentation is a practical activity that can be widely used in the classroom to boost the motivation of students for learning Physics concepts. It can also be promising to improve the relationship between ...
  • Elaboração de uma História em Quadrinhos Utilizando Tópicos de Física para o Ensino Médio. 

    Lorençon, Bruno Darros; http://lattes.cnpq.br/2046106727000548 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 12/04/2019)
    In this work we present the elaboration of a comic book as a complementary material for the Physics teacher, whose plot takes place in an amusement park, where the characters experience situations in which some specific ...
  • ATIVIDADES PRÁTICAS PARA A FÍSICA NO ENSINO FUNDAMENTAL POR MEIO DE DESAFIOS: PROPOSTA DE MATERIAL DE APOIO AO PROFESSOR 

    Guariglia, Carlos Eduardo; http://lattes.cnpq.br/2852149939807393 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 07/03/2019)
    According to Vygotsky's theory of learning, social relations are essential in the development of higher psychological functions. For him, it is through the guided relations with the world that the individual internalizes ...
  • Construção de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa para o ensino de Ondas Mecânicas e Eletromagnéticas 

    Silveira, Jean Alves; http://lattes.cnpq.br/9615287142725315 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 01/03/2019)
    In this work it is proposed the production of a Potentially Significant Teaching Unit to work concepts related to waves with high school students. A general presentation of the main ideas of Ausubel was made, pointing out ...
  • Física e Geociências: Uma proposta interdisciplinar para o ensino de Termodinâmica e Ondulatória 

    Retamero, Alex Amilton Costa; http://lattes.cnpq.br/6704616715976854 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 05/02/2019)
    The aim of the work was to verify the limit and contributions of the association between Physic and Geosciences in the High School. To this, two Potentially Meaningful Teaching Units (PMTUS) were developed based in either ...
  • O uso do experimento de termologia no ensino de Física: a curva de aquecimento da água 

    Rosa, Ricardo Silva; http://lattes.cnpq.br/2784078115928563 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 30/01/2018)
    As a physics teacher since 2010 and observing the students’ difficulty, it was necessary to present them another teaching proposal, different from the traditional one with chalk and blackboard. Thus, an experimental class ...
  • Experimentos demonstrativos para o estudo do eletromagnetismo. 

    Monteiro, Hudson Roberto; http://lattes.cnpq.br/5231542208528700 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 14/11/2018)
    Science is fundamental for our existence. Physics is among the subjects upon which science is based. Besides being of extreme importance in the understanding of concepts related to the existence of human beings and on laws ...
  • Estudo experimental da Lei de Faraday da indução eletromagnética utilizando um smartphone e um computador 

    Reis, Tiago de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/0860332394591067 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 06/03/2018)
    The experiment proposal aims to demonstrate Faraday's law of electromagnetic induction using a personal computer, a smartphone and low cost materials. It is expected that students recognize from a quantitative point of ...
  • Aprendizagem significativa com ênfase na formação do técnico em manutenção de aeronaves 

    Meyer, Ivens Alberto; http://lattes.cnpq.br/2806069660500947 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 31/08/2017)
    The professionalizing technical education deals with the challenge of training professionals for new professions, which entails the shaping of technical courses that have a demand for teachers with specific experiences. ...
  • A experimentação no ensino de Física: proposta de aplicação para temas do ensino médio 

    Costa, Farley William da; http://lattes.cnpq.br/2209910329544471 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)
    This work approaches theoretical topics of physics addressed to high school, which don’t usually appear in the literature of physics teaching but cause questions and curiosity in the students. This work used experimental ...
  • Estudo da poluição sonora por estudantes do ensino médio usando smartphone. 

    Pereira, Márcio Donizete; http://lattes.cnpq.br/3069573984049968 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 25/08/2017)
    The main objective of the project was to develop a didactic sequence to be applied in the classroom aiming to address the study the physics of noise pollution, including measures of sound intensity using cell phones and ...
  • O Geogebra no ensino de Física: propostas de aplicação para o ensino do movimento Harmônico simples 

    Carmo, Rodrigo; http://lattes.cnpq.br/2291914455874755 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 15/03/2017)
    In this work we discuss two important movements that are part of the curriculum of the physical discipline of physics in high school, wich are classified as part of a set of phenomena that constitute as an Simple Harmonic ...
  • Sequência didática: uma alternativa para o ensino de acústica para o ensino médio 

    Mazeti, Lucas Jesus Bettiol; http://lattes.cnpq.br/6208800173888434 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 10/03/2017)
    The present work consists of a teaching learning sequence in the theme of Acoustics, built under the theory of significant learning of David Ausubel, to assist teachers in the teaching of Physics on this topic. The proposal ...
  • Construção e aplicação de um jogo de tabuleiro para o ensino de Física 

    Favaretto, Danilo Vieira; http://lattes.cnpq.br/8338450960037947 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 17/03/2017)
    The main objective of this work was the elaboration and application of a board game involving physical concepts related to the daily life of the students. The research here points out the importance of using ludic activities ...
  • O modelo padrão no ensino médio: um tratamento elementar 

    Gomes, Roberto Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/3630448872155453 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 08/02/2017)
    Due to the importance of the teaching of Modern and Contemporary Physics (MCP) in basic education, especially in high school, and the technologies developed as of the end of the 19th century, as well as their applications, ...
  • Reforçando a relação entre a matemática e a física no ensino médio através de exemplos básicos de mecânica clássica 

    Medina, Renato Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/0925195732583201 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 15/02/2017)
    In this work a study is presented using some teaching strategies in order to strengthen the relationship between mathematics and physics in high school. It is shown how important it is to describe mathematically a physical ...

View more