Coleções nesta comunidade

Submissões recentes

  • Estudo da poluição sonora por estudantes do ensino médio usando smartphone. 

    Pereira, Márcio Donizete; http://lattes.cnpq.br/3069573984049968 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-08-25)
    The main objective of the project was to develop a didactic sequence to be applied in the classroom aiming to address the study the physics of noise pollution, including measures of sound intensity using cell phones and ...
  • O Geogebra no ensino de Física: propostas de aplicação para o ensino do movimento Harmônico simples 

    Carmo, Rodrigo; http://lattes.cnpq.br/2291914455874755 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-03-15)
    In this work we discuss two important movements that are part of the curriculum of the physical discipline of physics in high school, wich are classified as part of a set of phenomena that constitute as an Simple Harmonic ...
  • Sequência didática: uma alternativa para o ensino de acústica para o ensino médio 

    Mazeti, Lucas Jesus Bettiol; http://lattes.cnpq.br/6208800173888434 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-03-10)
    The present work consists of a teaching learning sequence in the theme of Acoustics, built under the theory of significant learning of David Ausubel, to assist teachers in the teaching of Physics on this topic. The proposal ...
  • Construção e aplicação de um jogo de tabuleiro para o ensino de Física 

    Favaretto, Danilo Vieira; http://lattes.cnpq.br/8338450960037947 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-03-17)
    The main objective of this work was the elaboration and application of a board game involving physical concepts related to the daily life of the students. The research here points out the importance of using ludic activities ...
  • O modelo padrão no ensino médio: um tratamento elementar 

    Gomes, Roberto Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/3630448872155453 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-02-08)
    Due to the importance of the teaching of Modern and Contemporary Physics (MCP) in basic education, especially in high school, and the technologies developed as of the end of the 19th century, as well as their applications, ...
  • Reforçando a relação entre a matemática e a física no ensino médio através de exemplos básicos de mecânica clássica 

    Medina, Renato Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/0925195732583201 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-02-15)
    In this work a study is presented using some teaching strategies in order to strengthen the relationship between mathematics and physics in high school. It is shown how important it is to describe mathematically a physical ...
  • Astronomia no ensino médio: uma proposta de sequência didática 

    Carboni, Ariovaldo; http://lattes.cnpq.br/0598948386547170 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-12-07)
    Astronomy classes in the high school, are usually used only to elucidate some physical issues when they could be addressed in a way to make students learn physics using astronomy. Astronomy is no longer a curricular subject ...
  • Ensinando operações com grandezas físicas vetoriais no ensino médio através de uma unidade de ensino potencialmente significativa 

    Reis, Antonio Fernando; http://lattes.cnpq.br/7290561533961737 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus São Carlos, 2016-08-03)
    The student learning obtained by memorizing the information transmitted by the teacher's narrative, for further reproduction in the assessment, shows that the classic way of teaching, leads to a mechanical and not significant ...
  • Termodinâmica, um tutorial para entendimento do conceito de entropia 

    Gregio, Nivaldo de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/7498219721631343 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus São Carlos, 2016-08-01)
    This dissertation is intended to be used by high school teachers and contains a set of concepts that leads to the understanding of entropy and its applications in the classroom. It begins with the definition of thermodynamics, ...
  • Conservação da energia mecânica : uma sequência didática inspirada na ideia de UEPS 

    Silva, Renato Peron da; http://lattes.cnpq.br/3721841210228863 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-08-01)
    This study aims to propose a didactic sequence involving the use of resources and diversified activities applied to the teaching of Conservation of Mechanical Energy and its applications. The didactic sequence was based ...
  • A construção de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) para ensinar relatividade utilizando animações e o game A slower speed of light 

    Riboldi, Bruno Marconi; http://lattes.cnpq.br/2374714669648010 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus São Carlos, 2015-12-21)
    This present work aims to build a Teaching and Learning Sequence (TLS) proposed by Marco. A. Moreira , based on David Ausubel's Meaningful Learning Theory. The TLS aims to lead to a meaningful conceptual learning of ...