Teses e dissertações
Recent Submissions
-
Uma abordagem experimental do efeito estufa no ensino médio utilizando internet das coisas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 05/09/2024)This work aims to propose a low-cost experimental activity using Internet of Things (IoT) technology to address the greenhouse effect in Physics education. The study seeks to develop scientific and technological skills and ... -
Tabuleiro virtual para ensino de eletricidade no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/05/2024)The master's thesis deals with the application of games as a learning tool. A game was developed so that students can study electricity concepts on their cell phones with the Android operating system. -
A Dança e as Leis do Movimento: uma proposta para o ensino de Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus Sorocaba, 23/04/2024)In the context of reflections on the teaching of Physics in High School (HS), this dissertation contemplates an educational product that consists of a set of proposals for teaching concepts related to basic Mechanics and ... -
Dinâmica de spin no comportamento do exciton
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus São Carlos, 30/11/2023)This thesis presents a study on the spin dynamics of confined excitons under the influence of a magnetic field. Experimental observations reveal unique correlations between Zeeman splitting and spin thermalization, which ... -
Introdução à Mecânica Quântica no Ensino Médio através de uma discussão sobre a constante de Planck
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2023)In this work, we develop an educational product to introduce quantum mechanics in High School through a discussion about Planck's constant. As a learning framework we used David Ausubel's Meaningful Learning Theory (MLT). ... -
Desenvolvendo potencialidades: a inclusão no Ensino de Ciências numa perspectiva Vygostskyana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)In the inclusive perspective of education, the focus is not the student's disability, but the means, spaces, environments and resources to be adapted so that they become accessible to the specificities of each student. ... -
O ensino das Leis de Kepler com a mediação por histórias em quadrinhos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 11/03/2023)C. O. Junior, Luiz Cláudio. The Teaching of Kepler's Laws Mediated by Comics. 2023. Dissertation (Master in Physics Teaching) – Federal University of São Carlos, Sorocaba campus, Sorocaba, 2023. The motivation for ... -
Sequência de experimentos (aplicados remotamente) de eletricidade e magnetismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 10/01/2023)Experimentation contributes significantly as an important tool in the teaching of Physics by making it more meaningful, attractive, and pleasant for students. In order to ensure that experimentation acts in favors the ... -
Ensinando condutividade e resistividade através de jogo eletrônico: corrida eletrônica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 19/09/2022)The concepts of conduction and electrical resistance are important themes, but not much explored in the Physics teaching literature, especially in basic education. This encouraged the desire to address the topic in order ... -
Ensino de conceitos básicos de Termodinâmica utilizando um motor de combustão interna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2022)The development of technology has introduced significant changes in our lives, such as in communication, economy, transport, entertainment, even in education. Currently, students and teachers are faced with challenges that ... -
Introdução de tópicos de Física Térmica e Cristalografia no ensino médio utilizando um simulador mecânico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)In the last decades, physics education research has shed light on the difficulties and obstacles that students and teachers encounter in learning physics. In response, a wide variety of new methods and models of physics ... -
Lançamento de foguetes pet no contexto do ensino médio: um convite para o aprendizado da composição de movimentos e da terceira lei de Newton por um sistema de massa variável
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 31/01/2022)In the last decades of the end of the 20th century and beginning of the 21st century, teaching practices that deal with contemporary themes that involve social issues and reflections on the part of students have been ... -
Experimentos com o Arduino no ensino de Física: estudando conceitos científicos da Termologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 17/01/2022)Motivated by the application of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of Physics, we developed the scripts for three experimental activities in Thermology using technological tools to be applied ... -
Abordando o conceito de simetria através da definição de vetor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)Symmetry is one of the most fundamental concepts in modern science, dictating the basic laws of physics and defining the fundamental forces of nature. Symmetry controls physics both in the high energy regime, with relativity, ... -
O uso do teatro para introdução da Astronomia no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 05/08/2021)The active participation of students in activities that make sense to them is a very promising alternative to make Physics teaching more interesting and accessible. For that, students must be engaged in creative processes, ... -
Sequência didática para o ensino de indução eletromagnética a partir da energia eólica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 26/04/2021)This project aims to develop a didactic sequence that contributes to learning the concept of electromagnetic induction from the theme of wind energy. The topic is pertinent since lately there is a very strong incentive ... -
Uma sequência didática para o ensino do tema: “produção e consumo de energia elétrica”.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2021)This dissertation aims to describe the elaboration, application, and results generated by a didactic sequence for the teaching of the theme production and consumption of electric energy, in a third grade class of the high ... -
Manual de experimentos de física utilizando um smartphone
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/03/2021)This work aims to propose a physics experiment manual to be used in high school and elementary school, containing four low-cost scripts based on the acquisition of data through different sensors available on smartphones ... -
Produções de animações em stop motion na aula de física: possibilidades de novas percepções
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 31/03/2021)In this text I describe the application of the educational product carried out for the preparation of the dissertation of the MNPEF (National Professional Master's Degree in Physics Teaching). The developed product is a ... -
Experimentos de baixo custo e uso de tecnologias digitais da informação e comunicação (TDICs): proposta de aulas para ensino de mecânica, física térmica e eletromagnetismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2021)In this dissertation, three didactic sequences are proposed that take up some physics content with regular high school students (EM), aiming to prepare them for the National High School Exam (ENEM) and entrance exams. ...