Recent Submissions

  • Dinâmica de spin no comportamento do exciton 

    Contreras, Jhon (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus São Carlos, 30/11/2023)
    This thesis presents a study on the spin dynamics of confined excitons under the influence of a magnetic field. Experimental observations reveal unique correlations between Zeeman splitting and spin thermalization, which ...
  • Introdução à Mecânica Quântica no Ensino Médio através de uma discussão sobre a constante de Planck 

    Oliveira, Júlio César Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2023)
    In this work, we develop an educational product to introduce quantum mechanics in High School through a discussion about Planck's constant. As a learning framework we used David Ausubel's Meaningful Learning Theory (MLT). ...
  • Desenvolvendo potencialidades: a inclusão no Ensino de Ciências numa perspectiva Vygostskyana 

    Magueta, Cleiton Tadeu Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)
    In the inclusive perspective of education, the focus is not the student's disability, but the means, spaces, environments and resources to be adapted so that they become accessible to the specificities of each student. ...
  • O ensino das Leis de Kepler com a mediação por histórias em quadrinhos 

    Júnior, Luiz Cláudio Chiavini Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 11/03/2023)
    C. O. Junior, Luiz Cláudio. The Teaching of Kepler's Laws Mediated by Comics. 2023. Dissertation (Master in Physics Teaching) – Federal University of São Carlos, Sorocaba campus, Sorocaba, 2023. The motivation for ...
  • Sequência de experimentos (aplicados remotamente) de eletricidade e magnetismo 

    Santos, Suzana Aguera de Mello e Albuquerque (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 10/01/2023)
    Experimentation contributes significantly as an important tool in the teaching of Physics by making it more meaningful, attractive, and pleasant for students. In order to ensure that experimentation acts in favors the ...
  • Ensinando condutividade e resistividade através de jogo eletrônico: corrida eletrônica 

    Oliveira, Leandro Carvalho de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 19/09/2022)
    The concepts of conduction and electrical resistance are important themes, but not much explored in the Physics teaching literature, especially in basic education. This encouraged the desire to address the topic in order ...
  • Ensino de conceitos básicos de Termodinâmica utilizando um motor de combustão interna 

    Mateazzo, Alexandre Sbrissa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2022)
    The development of technology has introduced significant changes in our lives, such as in communication, economy, transport, entertainment, even in education. Currently, students and teachers are faced with challenges that ...
  • Introdução de tópicos de Física Térmica e Cristalografia no ensino médio utilizando um simulador mecânico 

    Cristino, Wesley Moura Boracchi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)
    In the last decades, physics education research has shed light on the difficulties and obstacles that students and teachers encounter in learning physics. In response, a wide variety of new methods and models of physics ...
  • Lançamento de foguetes pet no contexto do ensino médio: um convite para o aprendizado da composição de movimentos e da terceira lei de Newton por um sistema de massa variável 

    Oliveira, Paulo Sérgio Prado de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 31/01/2022)
    In the last decades of the end of the 20th century and beginning of the 21st century, teaching practices that deal with contemporary themes that involve social issues and reflections on the part of students have been ...
  • Experimentos com o Arduino no ensino de Física: estudando conceitos científicos da Termologia 

    Pinheiro Junior, Jefferson Buonafina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 17/01/2022)
    Motivated by the application of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of Physics, we developed the scripts for three experimental activities in Thermology using technological tools to be applied ...
  • Abordando o conceito de simetria através da definição de vetor 

    Barbosa, Geovane Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)
    Symmetry is one of the most fundamental concepts in modern science, dictating the basic laws of physics and defining the fundamental forces of nature. Symmetry controls physics both in the high energy regime, with relativity, ...
  • O uso do teatro para introdução da Astronomia no ensino médio 

    Macedo Junior, Ederaldo Bueno de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 05/08/2021)
    The active participation of students in activities that make sense to them is a very promising alternative to make Physics teaching more interesting and accessible. For that, students must be engaged in creative processes, ...
  • Sequência didática para o ensino de indução eletromagnética a partir da energia eólica 

    Carvalho, Juliano de Barros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 26/04/2021)
    This project aims to develop a didactic sequence that contributes to learning the concept of electromagnetic induction from the theme of wind energy. The topic is pertinent since lately there is a very strong incentive ...
  • Uma sequência didática para o ensino do tema: “produção e consumo de energia elétrica”. 

    Azevedo, Renata Correia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2021)
    This dissertation aims to describe the elaboration, application, and results generated by a didactic sequence for the teaching of the theme production and consumption of electric energy, in a third grade class of the high ...
  • Manual de experimentos de física utilizando um smartphone 

    Freitas, Renan Gustavo Beloni (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/03/2021)
    This work aims to propose a physics experiment manual to be used in high school and elementary school, containing four low-cost scripts based on the acquisition of data through different sensors available on smartphones ...
  • Produções de animações em stop motion na aula de física: possibilidades de novas percepções 

    Morais, Danilo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 31/03/2021)
    In this text I describe the application of the educational product carried out for the preparation of the dissertation of the MNPEF (National Professional Master's Degree in Physics Teaching). The developed product is a ...
  • Experimentos de baixo custo e uso de tecnologias digitais da informação e comunicação (TDICs): proposta de aulas para ensino de mecânica, física térmica e eletromagnetismo 

    Cannavan, Marilin Celisa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2021)
    In this dissertation, three didactic sequences are proposed that take up some physics content with regular high school students (EM), aiming to prepare them for the National High School Exam (ENEM) and entrance exams. ...
  • Tratamento do movimento oscilatório utilizando o ensino híbrido: uma proposta para o ensino médio 

    Toledo Júnior, Laércio Fermino de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2021)
    The world has been going through great transformations caused by the intense technological advance, referred now as World 4.0 and, mainly, by the pandemic of the Coronavirus Desease (COVID-19). Social withdrawal makes us ...
  • Astronomia no ensino de Física: o Radiotelescópio como mediador para o ensino de Ondulatória 

    Pinto, César Hipólito (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2021)
    HIPÓLITO PINTO, César. The Astronomy in the Physics teaching: the radio telescope as a mediator in the electromagnetic waves teaching, 2021. Dissertation (master’s in physics teaching) - Universidade Federal de São Carlos, ...
  • Análogo mecânico para a discussão de conceitos da Termodinâmica 

    Silva, Rodrigo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 23/12/2020)
    Teaching physics in basic education, in addition to providing a scientific basis for students to study nature, is very important to present to them career opportunities in science, technology, engineering, medicine, among ...

View more