Recent Submissions

  • Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino 

    Alvares, Valéria; http://lattes.cnpq.br/4806532733616721 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2019)
    Students generally do not feel very close to physics and consider it beyond their realities and capabilities. Physics teachers can use various teaching techniques to try desmistifying this and presenting scientific knowledge ...
  • O uso dos jogos e da história da ciência no ensino de física. 

    Vicente, Vagner Mario; http://lattes.cnpq.br/4545251807998014 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus Sorocaba, 20/09/2019)
    There are several methodologies that facilitate the teaching of physics. In this work, we studied the use of the Game and the History of Science as tools for teachers. The product presented here and its application were ...
  • Abordagem de Conceitos sobre Eletrostática no Ensino Médio através de uma Oficina de Ensino de Física 

    Silva, Carlos Augusto; http://lattes.cnpq.br/2699603255901379 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/09/2019)
    A Physics workshop is a hands-on activity that can be used in the classroom or in the counter-time to increase student motivation in introductory physics courses at any level. In addition to helping students acquire a good ...
  • Experimento para a estimativa da irradiância solar total: uma abordagem para o ensino médio 

    Gomes, Thiago do Nascimento Pereira; http://lattes.cnpq.br/9383838833155559 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/05/2019)
    Energy is the most fundamental physical property in the study of science and in the understanding of the world around us. This physical quantity is often approached during the teaching of physics in areas like Thermodynamics, ...
  • Galileu e o experimento da Torre de Pisa no ensino médio 

    Alves, Welder Ribeiro da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
    It is necessary students know the scientific questions of each time, so they may understand how science has developed over time. Galileo lived in a historical context that enabled him to be recognized as one of the great ...
  • Princípios da termodinâmica e mecânica: motor térmico de elásticos 

    Pereira, André Luiz; http://lattes.cnpq.br/8365336780915198 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)
    Teaching physics has always been a challenge for teachers. It is usually based on expository lessons and application of mathematical formulas, providing only a process of memorization of contents and resolution of exercises ...
  • Uma proposta de sequência didática no ensino de astronomia para alunos do 6º ano do ensino fundamental II 

    De Lima, Carlos Alberto; http://lattes.cnpq.br/5296985429879072 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/03/2019)
    This research work had as a starting point to elaborate a set of didactic sequences directed to the teaching of astronomy for students of the 6th year of elementary school II obeying three stages: Student knowledge, ideas ...
  • Construção de material didático para o ensino de Física para alunos com deficiência visual 

    Kauvauti, Bruno Terra; http://lattes.cnpq.br/8920510756124949 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 03/04/2019)
    The present work aims to present a didactic material for the Physics Teaching focuses on students with visual deficiency in common classrooms. The method adopted is summarized in the high-relief models based on illustrative ...
  • Determinação do equivalente mecânico do calor através de medidas elétricas 

    Dias Jr, Marco Antonio; http://lattes.cnpq.br/5367947636556389 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 25/04/2019)
    Scientific experimentation is a practical activity that can be widely used in the classroom to boost the motivation of students for learning Physics concepts. It can also be promising to improve the relationship between ...
  • Elaboração de uma História em Quadrinhos Utilizando Tópicos de Física para o Ensino Médio. 

    Lorençon, Bruno Darros; http://lattes.cnpq.br/2046106727000548 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2019)
    In this work we present the elaboration of a comic book as a complementary material for the Physics teacher, whose plot takes place in an amusement park, where the characters experience situations in which some specific ...
  • Atividades práticas para a física no ensino fundamental por meio de desafios: proposta de material de apoio ao professor 

    Guariglia, Carlos Eduardo; http://lattes.cnpq.br/2852149939807393 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 07/03/2019)
    According to Vygotsky's theory of learning, social relations are essential in the development of higher psychological functions. For him, it is through the guided relations with the world that the individual internalizes ...
  • Construção de uma unidade de ensino potencialmente significativa para o ensino de ondas mecânicas e eletromagnéticas 

    Silveira, Jean Alves; http://lattes.cnpq.br/9615287142725315 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2019)
    In this work it is proposed the production of a Potentially Significant Teaching Unit to work concepts related to waves with high school students. A general presentation of the main ideas of Ausubel was made, pointing out ...
  • Física e Geociências: uma proposta interdisciplinar para o ensino de Termodinâmica e Ondulatória 

    Retamero, Alex Amilton Costa; http://lattes.cnpq.br/6704616715976854 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 05/02/2019)
    The aim of the work was to verify the limit and contributions of the association between Physic and Geosciences in the High School. To this, two Potentially Meaningful Teaching Units (PMTUS) were developed based in either ...
  • O uso do experimento de termologia no ensino de Física: a curva de aquecimento da água 

    Rosa, Ricardo Silva; http://lattes.cnpq.br/2784078115928563 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2018)
    As a physics teacher since 2010 and observing the students’ difficulty, it was necessary to present them another teaching proposal, different from the traditional one with chalk and blackboard. Thus, an experimental class ...
  • Experimentos demonstrativos para o estudo do eletromagnetismo. 

    Monteiro, Hudson Roberto; http://lattes.cnpq.br/5231542208528700 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 14/11/2018)
    Science is fundamental for our existence. Physics is among the subjects upon which science is based. Besides being of extreme importance in the understanding of concepts related to the existence of human beings and on laws ...
  • Estudo experimental da Lei de Faraday da indução eletromagnética utilizando um smartphone e um computador 

    Reis, Tiago de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/0860332394591067 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/03/2018)
    The experiment proposal aims to demonstrate Faraday's law of electromagnetic induction using a personal computer, a smartphone and low cost materials. It is expected that students recognize from a quantitative point of ...
  • Aprendizagem significativa com ênfase na formação do técnico em manutenção de aeronaves 

    Meyer, Ivens Alberto; http://lattes.cnpq.br/2806069660500947 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2017)
    The professionalizing technical education deals with the challenge of training professionals for new professions, which entails the shaping of technical courses that have a demand for teachers with specific experiences. ...
  • A experimentação no ensino de Física: proposta de aplicação para temas do ensino médio 

    Costa, Farley William da; http://lattes.cnpq.br/2209910329544471 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)
    This work approaches theoretical topics of physics addressed to high school, which don’t usually appear in the literature of physics teaching but cause questions and curiosity in the students. This work used experimental ...
  • Estudo da poluição sonora por estudantes do ensino médio usando smartphone. 

    Pereira, Márcio Donizete; http://lattes.cnpq.br/3069573984049968 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 25/08/2017)
    The main objective of the project was to develop a didactic sequence to be applied in the classroom aiming to address the study the physics of noise pollution, including measures of sound intensity using cell phones and ...
  • O Geogebra no ensino de Física: propostas de aplicação para o ensino do movimento Harmônico simples 

    Carmo, Rodrigo; http://lattes.cnpq.br/2291914455874755 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/03/2017)
    In this work we discuss two important movements that are part of the curriculum of the physical discipline of physics in high school, wich are classified as part of a set of phenomena that constitute as an Simple Harmonic ...

View more