Submissões recentes

  • Astronomia no ensino médio: uma proposta de sequência didática 

    Carboni, Ariovaldo; http://lattes.cnpq.br/0598948386547170 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-12-07)
    Astronomy classes in the high school, are usually used only to elucidate some physical issues when they could be addressed in a way to make students learn physics using astronomy. Astronomy is no longer a curricular subject ...
  • Ensinando operações com grandezas físicas vetoriais no ensino médio através de uma unidade de ensino potencialmente significativa 

    Reis, Antonio Fernando; http://lattes.cnpq.br/7290561533961737 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus São Carlos, 2016-08-03)
    The student learning obtained by memorizing the information transmitted by the teacher's narrative, for further reproduction in the assessment, shows that the classic way of teaching, leads to a mechanical and not significant ...
  • Termodinâmica, um tutorial para entendimento do conceito de entropia 

    Gregio, Nivaldo de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/7498219721631343 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus São Carlos, 2016-08-01)
    This dissertation is intended to be used by high school teachers and contains a set of concepts that leads to the understanding of entropy and its applications in the classroom. It begins with the definition of thermodynamics, ...
  • Conservação da energia mecânica : uma sequência didática inspirada na ideia de UEPS 

    Silva, Renato Peron da; http://lattes.cnpq.br/3721841210228863 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-08-01)
    This study aims to propose a didactic sequence involving the use of resources and diversified activities applied to the teaching of Conservation of Mechanical Energy and its applications. The didactic sequence was based ...
  • A construção de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) para ensinar relatividade utilizando animações e o game A slower speed of light 

    Riboldi, Bruno Marconi; http://lattes.cnpq.br/2374714669648010 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA)Câmpus São Carlos, 2015-12-21)
    This present work aims to build a Teaching and Learning Sequence (TLS) proposed by Marco. A. Moreira , based on David Ausubel's Meaningful Learning Theory. The TLS aims to lead to a meaningful conceptual learning of ...