• A Lei 12.711/12 e as expectativas educacionais de jovens negros do ensino médio público 

      Costa, Paulo Roberto da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/05/2016)
      This study investigates the influence of Law 12.711/12 on the educational expectations of graduating young black high school of Paulo de Almeida Nogueira School of Cosmopolis - SP. Racial inequalities in Brazilian society, ...
    • Lei brasileira de inclusão: pessoa idosa com deficiência auditiva e o direito ao espaço urbano 

      Carvalho, Maria Eduarda Vercesi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 23/08/2023)
      From the observation of the increase in the elderly population in Brazil and in the world, changes must occur mainly in what concerns the health system, associated with the increase in chronic diseases and health conditions ...
    • Lei Maria da Penha, análise do discurso e semiótica francesa: um ensaio sobre a adesão ao discurso da lei 

      Locher, Gabriela Barboza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2018)
      Under the assertion that the sphere Law shows itself like a space of discursive strategies, which there is a conflict of "truths" supported by arguments that are able to legitimize a certain power, the project in question ...
    • “Lei Seca” e racionalidade. Um estudo sobre o caso brasileiro 

      Moretti, Luciana Cristina Pasztor (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 28/03/2019)
      Since 2008, when the first “Dry Law” came into force in Brazil, drivers’ awareness and attitude have undergone several transformations, the main one being the habit of not driving after drinking. In this dissertation, I ...
    • Leia esta dissertação: descrição e análise de imperativos na interface sintaxe, semântica e pragmática 

      Masetto Nicolai, Yan (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)
      The present work aims to treat through the syntactic-semantic-pragmatic interface of the imperative phenomenon in Brazilian Portuguese. For this to be possible, we will present and discuss some theories that have already ...
    • Leibniz contra o vazio: a relação entre a teoria das substâncias e o conceito de espaço 

      Sita, Patrícia Coradim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 19/08/2010)
      In order to understand the concepts of space and matter in the physics of Leibniz we should consider the metaphysical concept of substance. Such is the fundamental hypothesis of our inquiry. The problem is to conciliate ...
    • Leilão reverso para pagamentos por serviços ambientais: uma estratégia para a conservação da natureza 

      Lobo, Liliane Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Planejamento e Uso de Recursos Renováveis - PPGPUR-So, Câmpus Sorocaba, 06/12/2019)
      Reverse auctions are recent market mechanisms when designed for environmental conservation purposes, with a view to protecting public property on private land, and with ever increasing foreclosures in various countries. ...
    • Leis de conservacão escalar: fórmula explícita e unicidade 

      Rossini, Alex Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Matemática - PPGM, , 23/03/2011)
      We study scalar conservation laws, with the deduction of an explicit formula of a smooth solution with compact support, we also present the behavior of the solution given by the formula when the initial value is zero outside ...
    • Leis de conservação: teoria geral 

      Viana, Matheus Magaiver Barbosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Matemática - PPGM, Câmpus São Carlos, 24/03/2022)
      In this thesis we study some aspects of the theory of Partial Differential Equations (PDE's), the theory of the existence and the uniqueness of classical solutions to the Cauchy problem u_t+f'(u)u_x=0, u(0,x)=u_0(x) in the ...
    • Leite A2A2: uma análise abrangente sobre seu surgimento, propriedades, mercado e evolução científica através da análise bibliométrica 

      Ferreira, Krízia Emanuelle dos Santos; Moura, Rafaela Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Lagoa do Sino, 26/01/2024)
      The ingestion of milk since childhood is emphasized as a fundamental part of human daily diet, occupying the first place as the most consumed food in the world. Considered a raw material of great nutritional and economic ...
    • Leito fixo com reversão do ar de secagem: estudo experimental e numérico da secagem de Alumina 

      Genaro, Luana Boger (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Química - PPGEQ, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)
      Drying is a high-energy consumption process with applications in several industrial areas. The necessity of efficient processes increases the development of control, monitoring and optimization systems. As an engineering ...
    • O leitor contemporâneo e a obra de Machado de Assis: uma análise discursiva da crítica amadora em blogs 

      Andretta, Pedro Ivo Silveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/05/2013)
      In this study, we attempt to analyze the readings of a contemporary, peculiar community of Brazilian readers consisting of those who are at the same time new readers and new critics of Machado de Assis. To this end, our ...
    • Leitura compartilhada e letramento emergente na educação infantil 

      Conti, Lilian Maria Carminato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/10/2018)
      Providing significant learning experiences in reading and writing in order to guarantee that all the students have the same opportunities constitutes one of the greatest challenges of Brazilian Education. The constant ...
    • Leitura compartilhada e promoção do letramento emergente de pré-escolares com deficiência intelectual 

      Conti, Lilian Maria Carminato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/05/2014)
      Among the challenges of educational inclusion, it stands out to ensure children with intellectual disabilities effective conditions for the development of their learning to read potential. To provide opportunities since ...
    • Leitura compartilhada por professores para ampliação das interações comunicativas e linguagens em crianças 

      Menotti, Ana Rubia Saes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/05/2020)
      During childhood language difficulties have been identified as a risk factor for social and academic development. Shared story reading plays an important role in promoting the language. The general objective of this thesis ...
    • Uma leitura comportamental sobre o método Paulo Freire de alfabetização: convite ao diálogo entre analistas do comportamento e educadores freireanos 

      Bachega, Denise (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/03/2014)
      This study aimed to highlight interactions in the educational environment, more specifically in literacy approaching Paulo Freire s literacy method and some aspects of his theory from the perspective of Behavior Analysis. ...
    • A leitura da literatura escolarizada nos exames do baccalauréat e do ENEM 

      Duran, Guilherme Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/12/2016)
      Cette recherche a été partiellement financée par Capes, via une bourse de stage doctoral à l’étranger (doutorado Sanduíche/PDSE – Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior), qui a eu lieu en France dans l’année scolaire ...
    • Leitura da web em português em ambiente de aprendizado sem-fim 

      Duarte, Maísa Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, Câmpus São Carlos, 04/01/2016)
      NELL is a computer system that has the goal of learn to learn 24 hours per day, continuously and learn more an better than the last day, to perform the knowledge base (KB). NELL is running since January 12 of 2010. ...
    • A leitura dialógica na EJA : contribuições de Bakhtin para a Tertúlia Literária Dialógica 

      Cavequia, Sabrina Maria de Amorim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/11/2016)
      Our objectives for this work are: 1) demonstrate, from Mikhail Bakhtin's theory, how an educational activity that promotes dialogic reading provides critical formation coordinated between orality and writing, the author ...
    • Leitura dialógica: primeiras experiências com tertúlia literária dialógica com crianças em sala de aula 

      Girotto, Vanessa Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2011)
      Esta investigación permitió que nosotros pudiésemos identificar algunos abordajes de la lectura en las escuelas, y también los límites de la cualidad de esa lectura para niños y niñas, identificados en los bajos índices ...