Browsing by Subject "Política educacional"
Now showing items 1-20 of 40
-
Desenvolvimentismo e educação: o ensino médio no período de 1956 a 1961
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/1999)The government proposals for education, between the years 1956-61, appear linked to the idea that the educational system should be intrinsically linked to the set of structural reforms that were necessary to overcome the ... -
Práticas pedagógicas nas escolas multisseriadas do campo: para além da seriação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2023)Multigrade classrooms are a historical reality in rural education, whether in multigrade schools or not. As a rule, it often ends up being the only way the State is present in communities, as well as the sole means of ... -
Mediações e distinções entre associativismo e sindicalismo de professores públicos no Ceará (1962- 1992) : A APEOC/Sindicato e o SINDIUTE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2015)This study discusses the mediations and distinctions between association and teacher union, from the unionism phase to the formation of the teacher unions APEOC and SINDIUTE, in Ceará. In the early phase of unionism in ... -
Os estudos de educação comparada internacional no banco de dissertações e teses da CAPES no período de 1987 a 2006
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2009)The intensification of the globalization process, the weakening of the National States with the strengthening of supra-national identity territories and the advent of the information technologies favored a more intense ... -
O novo sistema de formação profissional brasileiro. Análise crítica exemplificada na experiência cearense.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2005)The objective of this thesis is to critically (re) examine the reform of the professional teaching system carried out by the government under President Fernando Henrique Cardoso at the end of the 90s, taking on as reference ... -
Democracia e educação: uma análise da crítica às políticas educacionais do Brasil (1995-2002).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/05/2006)The Brazilian marxist current educators who criticize the educational policies from the 1995 to 2002 Fernando Henrique Cardoso governments, in Brazil, start analysing about the circumstances of a neo-liberal government, ... -
Escolarização da pessoa com deficiência intelectual : terminalidade específica e expectativas familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/08/2009)This research had as a general objective to analyze the coherence between the legal purpose of schooling of the mentally impaired and the meanings given by the family to this schooling in the ordinary classroom of the ... -
A educação para as relações étnico-raciais em um curso de Pedagogia: estudo de caso sobre a implantação da resolução CNE/CP 01/2004
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2010)This paper discusses the implantation of the Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-racial Relations and for Teaching of History and Afro-Brazilian and African Culture (DCN ERER) in a Pedagogy course. It is ... -
Movimento negro no cenário brasileiro: embates e contribuições à política educacional nas décadas de 1980-1990.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 12/04/2005) -
Indução dos resultados da avaliação externa de larga escala na formação continuada de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/08/2023)The results of large-scale external evaluations and the indices associated with them have influenced both networks and individual schools, and the literature on the subject has denounced the adoption of actions aimed at ... -
A política educacional do primeiro governo petista de São Carlos-SP (2001-2004)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/09/2010)O artigo propõe uma avaliação da política educacional implementada pelo primeiro governo do Partido dos Trabalhadores no município de São Carlos (SP), entre 2001 e 2004. Nesse período, o panorama educacional brasileiro já ... -
Democracia e participação no sistema educacional paulista: do discurso à prática Penápolis, um estudo sobre o processo de reorganização das Diretorias de Ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/03/2008)This work aims to unveil the contradictions between the PSDB democratic discourse and the practice of its rulers before the educational reform promoted by this political party, especially in the state of São Paulo. In order ... -
Entre o dito e o feito : a garantia de permanência dos alunos no ensino fundamental nas escolas estaduais do município de Araras-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2008)This study aims at verifying the permanency of children and adolescents at public schools of the compulsory school system elementary school in the city of Araras. From the perspective of the right to education found in ... -
Programa TEC NEP: avaliação de uma proposta de educação profissional inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/08/2006)The professional education for people with special educational needs intends to promote the development of the potentialities of these individuals, with the objective of supporting the complete exercise of the citizenship. ... -
Gestão escolar : a prática pedagógica administrativa na política de educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/10/2008)This thesis is addressing the analysis of knowledge involving the practice of teaching and administrative daily school administrators who work with the proposed construction of a municipal system of inclusive education, ... -
Cursos de Administração e políticas de avaliação do ensino superior no estado de São Paulo (1995-2006)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/12/2008)Le thème de cette étude est l'évaluation institutionnelle, en mettant l'accent sur des cours de premier cycle en administration. Vise à établir si les politiques de l'évaluation de l'enseignement supérieur de plomb, selon ... -
A multiculturalidade nas políticas educacionais e a formação de professores : Brasil e Portugal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2009)In this work trying to understand how the education politics and of teachers' formation, in Brazil and in Portugal, they are attending to the present multiculturalidade in these countries. For this, I use the documentary ... -
Produção intelectual sobre educação no período ditatorial : uma análise a partir de textos publicados na SciELO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/03/2017)This research had as general objective to enable a mapping of texts on education in the period of civil-military dictatorship, published in SCIELO database in the period between 1985 and 2016, publication dates of the ... -
Política e organização pedagógica do serviço de atendimento educacional especializado em Manaus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/02/2017)Brazilian educational legislation has advanced in the sense of offering access to education to groups that were once excluded from school spaces. At the same time, the contemporary school is still structured to serve ... -
Percursos juvenis e trajetórias escolares : vidas que se tecem nas periferias das cidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/12/2011)In Brazil, the youth, besides the historic numerical relevance in the drawing of population, has become an important social category, that brings specific demands, wherein education and work are central themes. Recently, ...