• A aprendizagem cooperativa nas aulas de matemática : uma experiência nas turmas de 8º e 9º anos 

      Gouvêa, Mariangela Salviato Balbão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/08/2012)
      The objective of this study is to establish whether mathematical activities, prepared based on cooperative learning, produce changes in how students learn and confront with mathematics. Thus, were designed, developed and ...
    • A transformação vetorial de Ribaucour para subvariedades de curvatura constante 

      Guimarães, Daniel da Silveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Matemática - PPGM, Câmpus São Carlos, 09/06/2015)
      In this work we obtain a reduction of the vectorial Ribaucour transformation that preserves the class of submanifolds with constant sectional curvature of space forms. As a consequence, a process is derived to generate ...
    • O ensino de probabilidade com o uso de mágicas fundamentadas matematicamente 

      Ramos, Caroline Lameza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)
      This work has as objective to develop the basic concepts of Probability in 9th grade classes of elementary public school in the countryside of São Paulo state. In this regard, was used Mathematical Magic in order to make ...
    • O protagonismo do educando na construção de jogos e sua replicabilidade em sala de aula como instrumento de fixação e recuperação contínua 

      Escobedo, Mateus Beluca (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)
      This work related about games construction and application in classroom, aiming the development of competence and ability prescribed in Sao Paulo State Curriculum, further helping the continuous fixation and assistance. ...
    • Modelagem matemática e mobilização de conhecimentos didático-matemáticos na formação continuada de professores dos anos iniciais 

      Ribeiro, Rogério Marques (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      This study has been as aims to investigate the continuing education of teachers who teach mathematics in the early years of Elementary School I, considering a learning environment from the perspective of Mathematical ...
    • Versões do teorema de Tverberg e aplicações 

      Poncio, Carlos Henrique Felicio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Matemática - PPGM, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)
      In this work, we will use topological methods in combinatorics and geometry to present a proof of the topological Tverberg theorem and a result about many Tverberg partitions.
    • Uma análise do ensino de proporcionalidade no ensino fundamental : realidade e perspectivas 

      Silva, Davidson Moura Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/11/2015)
      This work presents a new proposal of approach for proporcionality, whose focus is the Brazilian Elementary 7th grade student. This work is the record of a work of didactic engineeering that generated a sequence made by ...
    • Recreações e artesanato em aulas de matemática 

      Garcia, Carmem Barrio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 24/08/2015)
      From the need to increase the concentration and the interest of students playful method of teaching was applied, by making use of a desire of the students to pro-duce elastic bracelets, introducing through this form of ...
    • O ensino de geometria euclidiana : possíveis contribuições da história da matemática e da resolução de problemas de George Polya 

      Cáceres, Fábio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/05/2015)
      The primary goal of this dissertation was to evaluate possible contributions that History of Mathematics and Theory of Problem Solving, by George Polya, allied, can offer to the teaching and learning process of some concepts ...
    • PI-equivalência em álgebras graduadas simples 

      Naves, Fernando Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Matemática - PPGM, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      This work aims to give a description, under certain hypothesis, of the graded simple algebras and prove that they are determined by their graded identities. For this, we study the papers [3] and [19]. More precisely we ...
    • Um modelo matemático para estimar o risco de desenvolver câncer de pulmão por meio de sistemas fuzzy 

      Laghetto, Beatriz Krabbe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 19/05/2016)
      The main aims of this work are to study the ways to model mathematically uncertainties using Fuzzy Sets Theory, and then propose a mathematical model to estimate the risk of an individual developing lung cancer through a ...
    • Tarefas exploratórias-investigativas para a aprendizagem de função afim 

      Tozo, Fábio Luiz Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/03/2016)
      The objective of this work was to verify the difficulties of treatments and conversions (natural language, algebraic expressions, tables and graphical form) function of teaching-learning in order to students of the first ...
    • O produto tensorial não abeliano de grupos e aplicações 

      Figueiredo, Gustavo Cazzeri Innocencio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Matemática - PPGM, Câmpus São Carlos, 22/04/2015)
      The nonabelian tensor square GG of a group G was introduced by R. K. Dennis [8] in a search for new homology functors having a close relationship to K-theory and it is based on the work of C. Miller [14]. Subsequently ...
    • Mágicas matemáticas como metodologia de ensino 

      Alves, Amanda Gouveia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 29/05/2015)
      Studies show that students of elementary and high school have great difficulty in learn-ing math concepts. This work brings together didactical alternatives, such as mathemati-cal magic, so the math teacher can use them ...
    • Métodos numéricos para integrais: um estudo numérico da ordem de convergência 

      Camargo, Alícia Munhóz Franco de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/09/2022)
      The present academic work has numerical integration as its central subject. The main objective was to study both the Trapezoidal Rule and Simpson’s 1/3 Rule. To achieve that, examples were analytically solved at first, ...
    • O estudo da função afim no ensino médio com apoio de uma atividade experimental 

      Selingardi, Ainá Montessanti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/04/2015)
      To contribute to overcoming the difficulties related to the teaching of the concept of function and its applications, build an interdisciplinary didactic proposal. I delimited my job choosing the theme affine function, ...
    • Folhas de atividades para o ensino de função afim e quadrática : conceito e aplicações 

      Silva, Roberta Angela da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/09/2014)
      After a careful evaluatation of my students, my principal investigator and I decided that students with difficulties in higher learning will be chosen, in this case, the first year of High School students in the three ...
    • Um estudo sobre sistemas de amortização 

      Santos Filho, Cesar Balbino dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/02/2024)
      Este trabajo muestra una visión detallada de las simulaciones de amortización de financiamiento inmobiliario realizadas por bancos, especialmente Caixa Econômica Federal y Banco do Brasil. Discriminar los cálculos uno a ...
    • Um modelo de controle integrado (químico e biológico) via Programação Linear Fuzzy para a lagarta-do-cartucho Spodoptera frugiperda (Lepidoptera: Noctuidae) na cultura do milho 

      Santos, Patrícia do Nascimento dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 08/12/2022)
      This work aims to propose a mathematical model for optimal pest control in agriculture via integration of chemical (application of insecticides) and biological (predation and/or parasitism) control strategies with optimization ...
    • A construção dos números reais desenvolvida por Richard Dedekind 

      Zanni, Rafaela Aparecida Camarinho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/04/2021)
      In this work, we will study the emergence of incommensurability during classical antiquity and understand how this discovery was important for the development of real number theory during the arithmetic movement of analysis. ...