Listar por tema "Child education"
Mostrando ítems 21-40 de 40
-
O trabalho docente frente à judicialização de vagas nas creches: sentidos de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2018)This work aimed investigate the perspectives attributed to the teachers about their performance at one daily care in the city of Sorocaba towards the judicialization context of vacancies in the Childish Education. It also ... -
Processamento sensorial e engajamento de crianças nas rotinas da educação infantil na perspectiva dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)The engagement is essential for successful development. Sensory processing skills promote commitment. However, the relationship between sensory processing skills and commitment of children in the school routine is little ... -
Família-escola: curso de formação para professores pré-escolares de alunos do público-alvo da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/08/2018)The family and school relationship has been pointed out by many researches as one of the factors favoring the development and learning of students of the target audience of special education (TAEE), especially in childhood. ... -
Indicadores de desenvolvimento da atividade voluntária na Educação infantil: o jogo de papéis como atividade principal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/12/2018)According to Historical-Cultural Theory, voluntary activity is a neoformation which appears at the end of pre-school age, becoming children aware of their actions and capable of controlling them. A delayed development of ... -
Literatura infantil como recurso para promoção de habilidades sociais na prática de professoras da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The childhood is a critical period for social skills learning. In the Early Childhood Education it is important to provide effective and viable resources and strategies for interpersonal development. An alternative is the ... -
Estratégias pedagógicas inclusivas para crianças com paralisia cerebral na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/02/2006)The school inclusion of students with special educational needs, understood not only as the legal guarantee of the right of attending school but also the permanence and success in the process of education of those students ... -
Elementos da constituição da identidade docente de professoras iniciantes da educação infantil e do ensino fundamental - anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)Teacher education and professional development are occupying considerable prominence in the Brazilian educational research scenario. We understand that there are several aspects that enable this development, and that the ... -
A formação de conceitos científicos em crianças de cinco anos fundamentada em mediações sistematizadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/01/2020)The Thesis was based on the theoretical framework of Historical-Cultural Theory based on the studies of Vigotsky, Luria, Leontiev, Elkonin, Mukhina, Galperin, who brought fundamental contributions about the concepts developed ... -
Práticas de consciência fonológica: brincar alfabetizando no último ano da educação infantil e alfabetizar letrando no primeiro ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/10/2020)This monograph has the general objective of understanding how the domain of phonological awareness practices contributes to literacy and literacies from the theoretical foundations and reflections on the practices of Soares ... -
O livro didático do professor na pré-escola: uma análise das propostas pedagógicas a partir das políticas públicas educacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/03/2021)This monograph has the general objective of developing a critical look at the pedagogical proposals suggested for the preschool through the use of the teacher's textbooks. From the documental point of view, we studied the ... -
Clube dos valentes: prevenção da violência e desenvolvimento de amizade na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)This doctoral thesis aims to understand what is the impact of preventive socialization on egalitarian models of masculinity, in opposition to violent actions, based on the dialogical practices of the “Clube de Valentes” ... -
Infâncias plurais e educação patrimonial: por uma potencialidade na diversidade das culturas da infância na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 26/04/2021)This monograph has the general objective of this study to reflect on the existing cultural repertoire and produced by young children and educators through intangible heritage education, in order to contribute with pedagogical ... -
O HTPC específico de professores de Educação Física: contribuições para a prática educativa na pré-escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/09/2021)Historically, Physical Education seeks its space as a curricular component, and in Children Education there is no mandatory professional of the area (or specialist), leaving this choice to the discretion of each education ... -
O desenvolvimento de livros sensoriais como materiais de apoio para o ensino de habilidades matemáticas na educação infantil: uma perspectiva inclusiva considerando discentes com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/05/2021)This work presents a study in the area of Mathematics Teaching, focusing on the teaching of mathematical skills to students of Early Childhood Education with visual impairment, in the perspective of Inclusive Education, ... -
A alfabetização no momento certo: possíveis consequências da aceleração dos processos de aprendizagem na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 02/07/2021)Teaching literacy is a process that involves practices, exercises and experiences about learning letters and sounds. And it has been started earlier and earlier, since 2, 3 years old. Therefore, this research want to explore ... -
Desenvolvimento e avaliação inicial de um jogo educativo para avaliação de comportamentos pré-aritméticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/12/2021)Some difficulties faced by Brazilian students in Mathematics may reflect insufficient learning from the first years of schooling. Assessment instruments developed systematically and thoroughly can contribute to the mapping ... -
Ensino de relações número-quantidade para alunos da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/01/2024)Taking into account the uniqueness of students and the mathematical skills expected to be developed since early childhood education, the use of appropriate teaching procedures can contribute to the development of these ... -
Adaptação na educação infantil de crianças com transtorno do espectro autista: relatos das famílias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/01/2024)Early Childhood Education, the first stage of Basic Education, includes the dimensions of caring, educating and playing. This phase is responsible for the child's first contact with a new environment, routine and people, ... -
Possibilidades de desenvolvimento da atenção voluntária com crianças de 5 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)The research question that guided this doctoral work was: What concepts and strategies are used in the routine of a classroom with 5 year old children during the development of these children's voluntary care? The general ... -
Pedagogia antirracista junto a uma turma da educação infantil na cidade de São Carlos: processos educativos decorrentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/05/2024)We understand children as autonomous, active subjects, protagonists who produce cultures in all the social relationships and practices they experience. From this perspective, the objective of this study was to understand ...