Browsing by Subject "Brazilian sign language"
Now showing items 1-9 of 9
-
Reflexões e possibilidades sobre a quantificação dos surdos sinalizantes nos levantamentos censitários brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/06/2023)Brazilian deaf individuals face a series of challenges in their daily lives, especially regarding the guarantee of their linguistic rights, even after the legal recognition of Brazilian Sign Language in 2002. A relevant ... -
O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/09/2023)The present work aims to analyze how listening students of the Libras/Portuguese Translation and Interpretation Course (TILSP) learn Libras as a second language in the classroom context, based on systematized teaching ... -
Avaliação das técnicas de segmentação, modelagem e classificação para o reconhecimento automático de gestos e proposta de uma solução para classificar gestos da libras em tempo real
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 22/10/2013)Multimodal interfaces are becoming popular and trying to enhance user experience through the use of natural forms of interaction. Among these forms we have speech and gestures inputs. Speech recognition is already a common ... -
Ensino de Libras para ouvintes: design educacional de ambiente de aprendizagem dialógico (AVA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)With the recognition of the Brazilian Sign Language - Libras through the publication of Law n° 10,436 of 2002 and Federal Decree n° 5,626 of 2005, which regulated it, the teaching of the language became mandatory in ... -
O processo de ensino-aprendizagem de libras por meio do moodle da UAB-UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/08/2015)The development of Libras teaching-learning conditions for distance education is necessary in the Universidade Federal de São Carlos (Ufscar) and other higher education institutions. It is pivotal discussing the topic since ... -
Atuação de intérpretes de língua de sinais na pósgraduação lato sensu: estratégias adotadas no processo dialógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/02/2013)The challenge of the inclusion of people with disabilities in different segments of social relations is not new and it is undoubtedly a complex process. In formal education deaf students are also offered an interpretation ... -
O fazer do intérprete educacional: práticas, estratégias e criações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/07/2014)This research aimed to analyze and discuss the work of the Educational Interpreter (IE), which is a recent professional in our country, and the currently researches on their performance in the classroom are incipient in ... -
Relações dialógicas entre professores surdos sobre o ensino de Libras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/12/2013)The object of this research is the formation of the Brazilian sign language teacher (Libras), in particular, pedagogically. The study about the Libras teaching and teachers formation is a new subject. Herein, I discuss ... -
Educação bilíngue de surdos: a influência do Instrutor Surdo na aquisição de linguagem de estudantes surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/09/2023)The presence of the Deaf Instructor in school contexts is a recent development when compared to the entire history of deaf education in Brazil. This professional, who is part of the proposal for bilingual education, has ...