Listar por asesor "Mello, Roseli Rodrigues de"
Mostrando ítems 1-20 de 23
-
Comunidades de aprendizagem: contribuições da perspectiva dialógica para a construção positiva das identidades das crianças negras na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2010)The present research, titled Learning Communities: contributions of the dialogic perspective to the positive construction of the black children s identities at school, aimed at understanding which classroom practices ... -
A situação escolar na perspectiva do aluno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/04/2004)This work aimed to investigate what vision children in the first grades in urban suburban public school have about the school situation . The goals of this work were: to discover how children describe, analize and qualify ... -
O uso do computador, a alfabetização e a pós-alfabetização: o que dizem educando/as do MOVA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/12/2006)The present study aims, as it main goal, to anlyze the contribuitions of the utilization of computer to the literacy and postliteracy of teens and adults and for the superation of self-protection. Yet abording the new ... -
Projeto sócio-educacional: a reflexão sobre os fundamentos do seu sucesso a partir da ação comunicativa, o significado e sentido e a metodologia.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/06/2005)Along of three-half years in collect data, in interactions, in interventions, in nderstandings and a perceptions in a social-educational project, we developed a study whose objective was to analyze the motive about its ... -
Contribuições para a transformação das práticas escolares: racionalidade comunicativa em Habermas e dialogicidade em Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/03/2007)The thematic of this paper is based on the concept of dialogical action by Paulo Freire as well as rationality and communicative action by Habermas. Its purpose was fundamentally to analyze the concept of dialogue based ... -
Diversidade cultural e educação escolar: perspectiva comunicativo-dialógica para o trabalho pedagógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2010)The dissertation hereby presented and entitled Cultural Diversity and School Education: dialogic-communicative perspective for the pedagogical work comes up with an investigation result guided by the following research ... -
Experiência e educação : contribuições de Paulo Freire para a educação de pessoas jovens e adultas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/07/2007)This work integrates the research line Social Practices and Educational Processes that includes the education as a wide process, not restricted to the school world. Claiming such comprehension was of fundamental importance ... -
Tertúlia Literária Dialógica entre crianças e adolescentes: conversando sobre âmbitos da vida
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2007)The aim of this paper was to understand which educational processes have been established throughout a Dialog Literary Meeting formed by a group of children and teenagers living on the outskirts of São Paulo interior. ... -
Educação de jovens e adultos no interior da Bahia : programa REAJA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2008)This paper has as objective analyze REAJA Rethinking the Education of Teenagers, Young People and Adults, implanted in 1997 in the city of Vitória da Conquista BA, to identify its trajectory since its creation until ... -
Grupos Interativos: uma proposta educativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)The research presented here sought to investigate a proposed educational differentiated teaching and learning called Group Interactive that exists in schools that are Learning Communities. The Interactive Group is a ... -
Leitura dialógica: primeiras experiências com tertúlia literária dialógica com crianças em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2011)Esta investigación permitió que nosotros pudiésemos identificar algunos abordajes de la lectura en las escuelas, y también los límites de la cualidad de esa lectura para niños y niñas, identificados en los bajos índices ... -
Contribuições da práxis histórica de Paulo Freire às pesquisas e propostas sobre educação contínua de educadores(as)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2011)Various authors have denounced the inadequacy of the proposals for continuing education offered to teachers of early elementary, by the distance they keep, in their school curriculum, of school s reality, and the inability ... -
Conflito e violência na escola de educação básica: análises de teses em educação no Brasil de 1999 a 2016
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)This study analyzed PhD dissertations produced in Education Graduate Programs in Brazil, from 1999 to 2016, on the issue of conflicts and school violence in the context of Basic Education. The goal of this research was to ... -
Professoras de crianças de 0 a 3 anos: dialogando sobre seus percursos formativos e os desafios enfrentados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)The thesis presented here aims to identify which are the learning processes on teacher formation and how them take place, for kindergarten teachers that work specifically with children 0 to 3 years old, at different ... -
Infâncias do e no campo: um retrato dos estudos pedagógicos nacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2015)This thesis brings a discussion about the countryside childhoods. The research objective was to mapping the Brazilian academic productions which intent to think about the countryside childhoods at the Educations field of ... -
Inteligência cultural na perspectiva de aprendizagem dialógica: evidência de êxito escolar para superação de desigualdades sociais e educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The thesis herein focuses on the concept of cultural intelligence from the perspective of dialogical learning based on the understanding of their potential contributions to the achievement of school success. It is grounded ... -
Diálogos e tensões: o olhar de professoras negras e brancas sobre a constituição da identidade negra no contexto escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2014)In this research, entitled Dialogues and tensions: the perception of black and white teachers about the formation of black identity in the school context, we seek to understand, from the dialogue between black and white ... -
Diálogo sobre relações de gênero com crianças do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2012)The aim of this study was to demonstrate that many gender prejudices in society has been played by children as a natural action. Confronted with the situation, this research has shown that overcoming of such prejudices is ... -
Articulação entre questões étnicas e raciais e a Educação de Pessoas Jovens e Adultas em propostas pedagógicas difundidas pelo site do Ministério da Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/09/2013)The current research, named Articulation among ethnical and racial issues and the Adults and Young Adults Education in Pedagogical Proposals widespread by the Education Ministry website , unleashed from the personal ... -
Contribuições da psicologia para o ensino de conteúdos e aprendizagem instrumental : um estudo das publicações dos Cadernos de Pesquisa de 1980 a 2012
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2014)This paper presents a bibliographic review of scientific publications in the educational field which addresses teaching and learning processes of school subjects related to different theoretical perspectives of Psychology. ...