Navegando por assunto "Diálogo"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 20
-
Uso dos mapas conceituais como instrumento de mediação pedagógica em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This study aims to analyze the possibilities of pedagogical mediation promoted using concept maps as a didactic tool by the chemistry teacher, in the context of school activities during the period of health emergency caused ... -
Análise de atividades de educação ambiental do Parque Zoológico Municipal Quinzinho de Barros pela perspectiva da Educação ambiental crítico-transformadora via temas geradores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)Education is the base that constitutes and transforms human beings. Its importance in the individual and social life of individuals is indisputable, requiring that the political-pedagogical development of teaching and ... -
Processos educativos construídos com participantes do projeto vivências em atividades diversificadas de lazer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/07/2015)Children, adolescents, young people and all human beings, as such, have the right to respect, human dignity, the fun, the enjoyment of pleasure, to his body, the most diverse space/time/living contexts in social practices, ... -
Roda com arte : aprendizagem dialógica em comunidades de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2009)It is presented in this research the preparation and consolidation of a project involving artistic works with children who study in a school in the outskirt of São Carlos town, where the proposal of Learning Communities ... -
Democracia e diálogo na escolha do tema na modelagem matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2015)The question that guides this research is: the extent to which democracy and the process dialogic are shown in the choice of theme in Mathematical Modeling activities in the classroom? To answer this problem, it was selected, ... -
A construção de personagens e diálogos em ficções audiovisuais: uma perspectiva linguístico-discursiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/04/2022)In this research, we seek to to approach and analyze the construction of characters and their dialogues in audiovisual fictions, mainly observing the process of creating dialogues in the audiovisual script and how each ... -
O problema da fundamentação moral: uma investigação das teorias de Jürgen Habermas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 04/09/2009)The goal of this thesis is to study the Jürgen Habermas theories, focussing on the communicative action and the ethics of discourse. The thematic of the communicative action deals with a linguistic tour , in other words, ... -
Grupos Interativos: uma proposta educativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)The research presented here sought to investigate a proposed educational differentiated teaching and learning called Group Interactive that exists in schools that are Learning Communities. The Interactive Group is a ... -
Leitura dialógica: primeiras experiências com tertúlia literária dialógica com crianças em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2011)Esta investigación permitió que nosotros pudiésemos identificar algunos abordajes de la lectura en las escuelas, y también los límites de la cualidad de esa lectura para niños y niñas, identificados en los bajos índices ... -
Diálogo sobre relações de gênero com crianças do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2012)The aim of this study was to demonstrate that many gender prejudices in society has been played by children as a natural action. Confronted with the situation, this research has shown that overcoming of such prejudices is ... -
Análise de artigos brasileiros sobre indisciplina, violência e ato infracional na escola : base Scielo 1998-2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/06/2015)This work consists in a thesis and is intended to contribute to the educational system and the theoretical and practical advancement that interfaces between the two concepts, with support from the “dialogue” category. ... -
Epígrafes e diálogos na poesia de Machado de Assis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 14/04/2016)On the epigraphs that accompany some poems of Crisálidas (1864), by Machado de Assis, there is the parade of authors such as Dante, Camões Heine and Homer. The same happens in the following books of poems, Falenas (1870) ... -
O diálogo em Paulo Freire: uma análise a partir da Pedagogia do Oprimido e da Pedagogia da Esperança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2015)Paulo Freire is an important thinker in the education sector and brings many contributions to reflect the possibility of transformation of society and individuals. The dialogue is central in his theory and plays an important ... -
Diálogos com tradutores-intérpretes de língua de sinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/05/2014)The focus of this work was to watch, in the speeches of InterpreterTranslators of the Language of Signs (TILS), the understanding and the conceptions that they have concerning your function in the process of the deaf ... -
Avanços e desafios na implementação da autogestão em empreendimentos solidários fomentados por políticas públicas municipais em São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção - PPGEP, , 24/06/2014)This thesis, aims to identify changing and excluding elements in the solidarity economy management process, together with a group of workers of solidarity economic enterprises, promoted by the local public policy of ... -
A Proposta Curricular de Ciências no município de São Paulo (2019): aproximações e distanciamentos com a concepção educacional freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2020)In the field of education, in studies on the curriculum, there are different trends and philosophical positions, some of which are considered critical and others not. However, broader ways of conceiving the curriculum ... -
Currículo Paulista de História: distanciamentos e aproximações da concepção freireana de currículo a partir das categorias realidade concreta, diálogo e práxis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2022)This dissertation is a result of the research that had as main objective to analyze the Paulista Curriculum of History in the Elementary School stage in the light of Paulo Freire's pedagogy, seeking to identify distances ... -
Grupos operativos: a construção do conhecimento mediante uma relação dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/07/2020)Comprehensive education in Brazil is a recent trend, a process that is under construction requiring adaptation of the educational system, especially in its methodological aspects, thus there are great gaps in the understanding ... -
A participação do Conselho de Escola na gestão escolar: a importância do diálogo na atuação dos conselheiros escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/02/2024)Throughout history, the culture of a society is revealed through practices, values and symbolic systems that influence the manifestation of thought expressed through language. Based on this concept, this research has the ... -
A relação família-escola na educação infantil: a centralidade do diálogo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 22/08/2024)This study is the result of research that was conducted during a master's degree course associated with the Professional Postgraduate Program in Education (PPGPE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar). The guiding ...