Browsing by CNPq Subject "LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA"
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Expressão/Interação Oral nas Aulas de Espanhol: Crenças de alunos de escolas da rede pública e privada de São Carlos sobre o seu trabalho em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/02/2015)En este trabajo, se discuten cuestiones respecto a las creencias de los alumnos de la educación secundaria de dos escuelas (pública y privad) respecto a la importancia de la lengua española, cómo la estudian, cómo se da ... -
Seu parceiro te enviou uma mensagem: estratégias de aprendizagem de línguas in-tandem presencial e virtual via WhatsApp
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/12/2019)A partir de reuniones entre un hablante de portugués brasileño y hablantes nativos de español, veremos en este trabajo como interacciones utilizando la práctica de aprendizaje llamada Tandem, que básicamente consiste en ... -
Tradução comentada da escala de ansiedade em matemática (EAM) para a língua brasileira de sinais (Libras)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/11/2019)The general objective of this research was to make the commented translation of the Mathematical Anxiety Scale (Escala de Ansiedade a Matematica - EAM), developed by Carmo (2008), into Brazilian Sign Language (Libras). The ... -
A educação dos surdos no Brasil: pesquisa histórica e constatações em um contexto específico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/06/2019)La presente investigación de graduación buscó averiguar cómo se da el proceso educativo de los sordos en Brasil a lo largo de la historia. Para hacerla, se desarrollaron las siguientes etapas: (1) Caracterización del sujeto ... -
Distinções entre ‘poner’ e ‘pôr’ em “Como agua para chocolate”, de Laura Esquivel
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/12/2020)Traducir una obra literaria a otra lengua es un hecho complejo, aún más cuando las dos lenguas son semejantes. La relación del español y del portugués brasileño está marcada por una “transparencia engañosa”, según Kulikowski; ... -
Análise de alguns aspectos do processo de aquisição da língua portuguesa por estudantes hispano-americanos na Universidade Federal de São Carlos em contextos de instrução formal e imersão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 17/02/2017)As a mean of human communication, language enables people to act and transform the environment where they live. In this sense, the following work is inserted in the scope of Applied Linguistics, an interdisciplinary area ... -
Autoestima e ensino de inglês: uma proposta didática para o contexto público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/12/2020)The self-knowledge and self-value are important factors in the development of a healthy identity. That is why the self esteem - seen as a process of building your own image according to the outside world - is an important ... -
(Des)Aprendendo com as diferenças: ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras desde uma perspectiva queer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/12/2015)Considerando la importancia de la educación para las diferencias en el contexto actual, existe una necesidad urgente de incorporar / adaptar temas problematizados basados en teorías poscríticas, como género, raza, etnia ... -
Materialidades da legislação linguística do Brasil e da Argentina no contexto do Mercosul
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/12/2013)La materialización de la política lingüística prevista por el MERCOSUR alcanzó su punto álgido, en Brasil, con la Ley 11.161 / 2005 y, en Argentina, con la Ley 26.468 / 2009. Las respectivas leyes proponen la enseñanza del ... -
Pesquisas em linguística aplicada sobre gêneros e sexualidades: um levantamento da Revista Brasileira de Linguística Aplicada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/12/2017)Esta monografía de grado presenta los datos encontrados en el análisis documental realizado a través de una investigación de la Revista Brasileña de Lingüística Aplicada (RBLA), con el objetivo de comprender las nuevas ... -
O componente curricular de língua inglesa na BNCC e no Currículo Paulista sob o prisma da educação linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)The paper introduces the results of a research that investigated how approached linguistics education is introduced in two different documents: the BNCC and the Paulista Curriculum. Those documents have been current since ... -
Uma pesquisa-ação: sistemas adaptativos complexos e o espanhol em um contexto militar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)In this research, we assume the learning of a foreign language as a complex adaptive system, in which its components are in constant interaction. We aimed to understand the relationship between the fractal input and fractals ... -
Escrita na universidade: um estudo etnográfico acerca dos desafios do fazer científico de estudantes no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)Boch et al. (2015, p.11) state that the field of research on academic literacy studies is experiencing notorious growth, mainly due to the massification of higher education, in which students manifest numerous difficulties ... -
"Trocar a chavinha 'agora eu estou falando espanhol'": imaginários de professores brasileiros em formação sobre estruturas verbais do espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/06/2021)Starting from the comprehension that the subject in its relation with the world is invariably measured by imaginary projections, which affect the objects and individuals surrounding it, being those indispensable for the ... -
“Aqui não é um paraíso, mas é muito bom”: imersão e identidade de jovens africanos francófonos aprendizes de português no Distrito Federal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/02/2019)Language, identity and learner were not always closely related concepts. During the years of the tradition of the structuralism, in the second half of the twentieth century, there was a separation of these concepts, making ... -
“Servirão lasanha no RU amanhã”: alguém fala assim?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 13/12/2018)In this research, we aim to analyse textbooks used as reference material in Portuguese as a foreign language (PFL) courses and its webpages, which are used as supplementary material. We intend to investigate grammar teaching ... -
Dicionários bilíngues português-Libras no ensino para surdos: usos e funções
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/08/2020)Dictionaries represent an important tool in languages teaching/learning process. It is due to the scientific investment in the field of lato sensu lexicography, area responsible for elaborating the product “dictionary” ... -
Interpretação simultânea do Português para a Libras no Programa Roda Vida da TV Cultura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/06/2021)A strong presence of Libras [Brazilian Sign Language] translation and interpretation in the audiovisual sector has grown over the years. The Law 10.436/02 (Libras – Brazilian Sign Language Law) (BRASIL, 2002), Decree 5.296 ... -
Ensino de língua espanhola para idosos: mapeamento de pesquisas realizadas no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/07/2021)This investigation was characterized as an exploratory study, which seeks to map previous research on Spanish language teaching and learning contexts for the elderly people in Brazil, seeking to identify them, characterize ... -
A formação de professores de línguas estrangeiras para o contexto bi/plurilíngue (surdo e ouvinte): um diálogo entre o previsto, o praticado e a perspectiva translíngue
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)Despite the increasing recognition on the topics of diversity and on the demands of contemporaneity, the teaching and learning process of a Foreign Language (FL) for bi/plurilingual students (deaf and hearing students) in ...