Browsing by Advisor "Bezerra Neto, Luiz"
Now showing items 1-20 of 23
-
Formação e qualificação de pequenos produtores rurais: a experiência da Coordenadoria de Assistência Técnica Integral - CATI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)This research has the aim to present the investigation made about the Coordination of Integral Technical Assistance CATI, an agency that is part of the Agriculture and Supply Secretary in the state of São Paulo. This ... -
Passado presente : anarquismo e construtivismo na educação brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)The present research aims at reflecting about the contemporary educational anarchist methodology from the analysis of that one in relation to the educational constructivist theories. The emphasis of this work is on methodology ... -
Escola profissionalizante: solução ou problema?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009) -
Um estudo sobre trabalho e educação das crianças no setor de jóias e bijuterias em Limeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2011)Child labor has been often presented to society through family labor, being that, in the city of Limeira, it gained repercussion after the publication of the dissertation written by Marcos Antonio Libardi Ferreira (2005) ... -
Contribuições dos movimentos sociais na democratização do acesso à educação: a luta do MST em São Paulo pelo acesso à educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)Works on the organization, forms of struggle and reproduction of social movements have taken steam in recent years. Among the movements that advocate land reform, there is the MST (Movement of Landless Rural Workers) which ... -
O assentamento Dezessete de Abril e seu projeto de escola integral para o campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)The present work has how I aim to investigate the implementation of the project of school of full time, in the school daily life of the EMEIF Leonnor Mendes from Clays. So, this one investigates if it proposes accompanying ... -
Os sentidos da formação em Pedagogia da Terra: o caso das militantes do MST no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2010)This research aims to analyze the meanings attributed to formation and knowledge usesacquired through the Land Pedagogy, by professionals who have worked with the MST(landless movement) in Sao Paulo State. For that, it was ... -
Educação entre grades : um estudo sobre a educação penitenciária no Amapá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/10/2008)Le présent travail intitulé Éducation entre grilles : un étude sur l Éducation pénitencier dans l Amapá amene à discussion la compréhension du phénomene prisonnier versus éducation versus réssocialisation, de façon à ... -
A ampliação do ensino fundamental de nove anos na escola pública e na escola privada : a experiência de Araraquara
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/08/2009)The present research tried to investigate the difference between inserted six years children's education and learning process in the basic education of nine years duration in public and private institutions of education. ... -
A educação do campo e a realidade do município de Vitória da Conquista (BA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)This paper studies the historical background of countrified education in Brazil, recovering in national history a context of great debate about the ideal conditions for man setting the field, stated by the ruralists ... -
Profissionalidade docente na educação do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)This thesis entitled "Professionalism in Teacher Rural Education analyzes the process of formation of the teaching profession of educators in the field of Breves riversidemultigrade classes on the island of Marajó, state ... -
A escola no acampamento do MST: institucionalização e gestão estatal da escola itinerante Carlos Marighella
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2014)The thesis contains a study on the School in MST Camp: Institutionalization and Management of State Itinerant School Carlos Marighella. The problem of this study lies in the way of managing the traveling school in the MST ... -
Políticas públicas para a educação do campo no estado de São Paulo: impactos, repercussões, contradições e perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2014)This thesis aimed to understand the relationships between State and public policies for Field Education, and how they are implemented in the State of São Paulo in Brazil. To do so, it was made an incursion into the State ... -
Estado, luta de classes e políticas públicas de educação para o campo no Tocantins: territórios em disputa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This thesis analyzes basic education policies to the camp in the State of Tocantins, implemented especially from 1990. Situated in the context of educational reforms oriented by international agencies committed to the ... -
Estudo sobre a cultura de gastos educacionais: os casos de Arapongas e Apucarana (PR)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/12/2014)The main objective of this study focuses on the identification and analysis of expenditure incurred by rural and urban schools of Paraná with a view to calculating the cost-student, through the analysis of public policies ... -
Educação no campo : escola do assentamento Monte Alegre
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)This research has as its main aim a rural school in Araraquara, São Paulo. Since 2002, this city has a program named Rural School Program that covers three public schools: one in a county named Bueno de Andrada, another ... -
Escola do campo em discussão: estudo sobre os problemas de infraestrutura e políticas públicas para escolas que atendem aos sujeitos rurais no município de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)This study sought to investigate the public policy and education in the countryside, as well as the infrastructure available in schools that have rural demands of subjects in São Carlos and its Rural Villages: Água Vermelha ... -
Educação e formação humana: direito à educação e classes multisseriadas no meio rural brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2019)L’offre de l’Éducation de Base en classe multi-âge – regroupement d’enfants d’âges différents et, généralement, conduit par un seul professeur – est une réalité qui fait partie des systèmes scolaires de tous les pays. Au ... -
Política de formação de professores: análise da institucionalização do curso de educação do campo da Universidade Federal do Tocantins – campus de Arraias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)L'objectif général de la thèse était d'analyser les facteurs et les sujets déterminant dans le parcours d´implantation de la politique de création de cours de formation des enseignants financés par le MEC et sous la ... -
As escolas no campo e as salas multisseriadas no Estado de São Paulo: um estudo sobre as condições da educação escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)In this research we tried to describe and analyze the education conditions in the rural area in the state of São Paulo, according to the historic and economic facts that produced this reality. For this reason, first we ...