Browsing by Advisor "Mendes, Enicéia Gonçalves"
Now showing items 1-20 of 42
-
Formação em serviço sobre gestão de escolas inclusivas para diretores de escolas de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/12/2006)We live in the context of a global society, in which changes are demanded in all aspects in the search for a better quality of life for mankind. In addition, there is an increase in the proportion of excluded individuals ... -
Consultoria colaborativa na escola : contribuições da Psicologia para inclusão escolar do aluno surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/09/2009)This study aimed to investigate the psychological procedures in the school environment which may favor the inclusion with the aid of the collaborative consultation. A total of six teachers from regular classes of the first ... -
Análise de demandas decorrentes da educação inclusiva e das possibilidades de atuação do psicólogo escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2012)With the implementation of public policies on school inclusion, the number of students with Special Educational Needs increases in the ordinary classrooms. This fact helps to compose a scene in the schools that have displayed ... -
Psicologia e inclusão escolar: novas possibilidades de intervir preventivamente sobre problemas comportamentais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/07/2010)Expectations on inclusive education have demanded the creation of new staff roles in schools. In an inclusive school environment, an important aspect of the role of educational psychologists that seems to be a promising ... -
Avaliação das possibilidades do ensino colaborativo no processo de inclusão escolar do aluno com deficiência mental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/12/2004)Every day the school faces the challenge of teaching with quality all the students but without having a lot of success in working with the diversity because of the verified absence of a serious and effective politics of ... -
Efeitos de um programa de atenção diversificado às mães de alunos severamente prejudicados.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/06/2006)The national literature in the field of special education has continually pointed the necessity of research on programs towards attention to the families of persons with handicap. The present research start from the idea ... -
Escolarização da pessoa com deficiência intelectual : terminalidade específica e expectativas familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/08/2009)This research had as a general objective to analyze the coherence between the legal purpose of schooling of the mentally impaired and the meanings given by the family to this schooling in the ordinary classroom of the ... -
Empoderando pais para a luta pelos direitos de seus filhos com deficiência: pesquisa-ação emancipatória
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/10/2011)Currently the perspective focused only on the individual and his or her disability has been replaced by researches on family-centered approaches and integrated with partnership and collaboration support process. This trend ... -
Avaliação de um programa de formação sobre recursos de alta tecnologia assistiva e escolarização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 09/03/2012)The right to an appropriate education for students with cerebral palsy requires the provision of resources that will help individuals to improve their performance in everyday tasks more efficiently and independently. The ... -
Buscando componentes da parceria colaborativa na escola entre família de crianças com deficiência e profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/12/2006)Professionals responsible for education of children with disabilities not always find the way to make their family a partner. This study aims to identify and describe the behaviors of professionals that work in the school ... -
Inclusão escolar e a atuação dos professores de deficientes mentais do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2006)From the directive and national education basis law approved in 1996 the lawful instrument was granted in order to break the school exclusion ideology. Within this context the special education should serve a brand new ... -
Protocolo para avaliar a acessibilidade ao computador para alunos com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)The national and the foreigner literature indicate that the successful education of students with cerebral palsy can require the implementation of resources and appropriate equipments, allowing the individual to improve ... -
Efeitos da dramatização sobre compreensão oral de histórias infantis por alunos com deficiência auditiva.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/07/2004)The scholar integration proposal demands that the school organize itself to facilitate the access for students with hearing impairment to the curriculum, allowing them, under those circumstances, to have educational ... -
Análise epistemológica das dissertações e teses defendidas no Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da UFSCar: 1981-2002.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/12/2004)This study has as an object of analysis the dissertations and thesis developed in the Post Graduation Program in Special Education of the Universidade Federal de São Carlos (PPGEEs/UFSCar), from 1981 to 2002. Its general ... -
Identificação de barreiras para a escolarização inclusiva de alunos com deficiências físicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/08/2009)In recent years, studies on the efficiency and practices based on policies of school inclusion have presented results often controversial. The lack of concrete data has been considered the main difficulty encountered in ... -
A inclusão escolar sob o olhar dos alunos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008) -
Programa TEC NEP: avaliação de uma proposta de educação profissional inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/08/2006)The professional education for people with special educational needs intends to promote the development of the potentialities of these individuals, with the objective of supporting the complete exercise of the citizenship. ... -
A formação do psicólogo para o atendimento a pessoas em situação de deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/08/2009)Disability condition was the theme of the current study which seeks a connection between Special Education and Psychology. The issue of this study came from the problem of how to evaluate, with frugality, complex courses ... -
Contribuições a um pensar sociológico sobre a deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/07/2012)Throughout modern history the deficiency has been described mainly by the medical knowledge. In this paper we propose to investigate the importance of theory toward understanding the cited phenomenon on other bases than ... -
Inclusão escolar do aluno com deficiência intelectual no estado de São Paulo: identificação e caracterização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/06/2011)Due to the lack of appropriate definitions, criteria and methods, the scientific literature in special education in Brazil has always highlighted the need to develop assessment procedures with certain standards that should ...