Browsing by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO"
Now showing items 1-14 of 14
-
Forma escolar dos aldeamentos jesuíticos do século XVI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/04/2023)The present research consists of the study of the Jesuit settlements of the 16th century, spaces dedicated to the conversion and education of the Indians. Therefore, the aim is to understand the school form used in these ... -
O fechamento da escola no campo em Aporé/GO sob a hegemonia neoliberal no campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)This paper exposes the result of a study about the closure of rural schools in the city of Aporé-GO between 1975 and 2001. The purpose of the research was to understand the territorial dynamics of capital in the Cerrado ... -
Educação, hereditariedade e eugenia: o projeto educacional de Octavio Domingues (1926-1932)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/01/2023)Octavio Domingues (1897-1972), professor, geneticista e diretor do periódico Boletim de Eugenia, é um intelectual ainda pouco estudado no campo da Educação, embora tenha publicado dezenas de artigos e livros sobre o tema. ... -
Entre a divulgação científica e a eugenia tardia: rupturas e permanências na trajetória intelectual de Salvador de Toledo Piza Jr., 1898-1988
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/01/2023)O artigo analisa as rupturas e permanências do ideário eugênico na obra de Salvador de Toledo Piza Jr., professor e geneticista da Escola Superior de Agricultura “Luiz de Queiroz”. A partir da pesquisa documental sobre ... -
A formação politica no material de sociologia e projeto de vida do ensino médio da rede estadual paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This qualitative investigation and documentary research methodology aims to understand the proposal for political formation present in the didactic material "Curriculum in Action" (2022) in the area of Human and Social ... -
A implantação da escola primária graduada em Presidente Prudente-SP: as contribuições das professoras primárias (1925-1938)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/02/2011)This study aimed to show what was the involvement of primary teachers in Presidente Prudente for the deployment of the First Group School of the city between 1925 and 1938, within the context of the history of Presidente ... -
Crítica da razão eugênica: a educação para a consciência racial em Renato Kehl, Salvador de Toledo Piza Júnior e Octavio Domingues
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/06/2023)Defined by the English polymath Sir Francis Galton (1822-1911) as the science of racial improvement, eugenics became popular among the Brazilian intellectual elite in the context of the First Republic. In the 1920s and ... -
Educação alimentar e nutricional: uma análise histórico-crítica da relação educação, alimentação e nutrição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/11/2021)This dissertation seeks to present a historical analysis of the process of genesis and development of Food and Nutrition Education (EAN) in Brazil, seeking to understand the concepts of food, nutrition and education present ... -
Histórias e memórias da institucionalização acadêmica da terapia ocupacional no Brasil : de meados da década de 1950 a 1983
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)Only in the 1930s that guidelines were established to parameterize the university education in Brazil. This late development linked with educational conservatism and the centralizing policies of the state mobilized demands ... -
Eles ousaram! Projeto História Nova do Brasil: as Reformas de Base começaram pela educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2017)In the midst of the great effervescence of ideas, political manifestations, models and propositions of a nation in dispute, characteristic of the early 1960s, the Ministry of Education and Culture (MEC) supported a project ... -
Revolução burguesa e ensino profissional: o protagonismo da Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial (1946-1961)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2018)The present thesis aims to analyze the protagonism of the Brazilian-American Commission for Industrial Education (CBAI – Comissão Brasileiro Americana de Educação Industrial) in the substitution of imports in Brazil and ... -
A internacionalização do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 12/03/2018)The internationalization of educational policies is a relevant theme, especially considering the constant changes in the international system. On this way, this dissertation aims to analyze how the process of internationalization ... -
O Ensino de História da Educação nos cursos de Pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2019)This document has as its core the study of the discipline of History of Education, in the courses of Pedagogy in Brazil and also of the São Paulo State. Its objectives are: 1. to contribute to the field of teaching of ... -
Dos currais da Trancham à “pequena notável”: interesses, oposições e utopias nos primeiros tempos da Universidade Federal de São Carlos – UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2020)This work sought to rescue important aspects of the history of the Federal University of São Carlos, Brazil, located in time even before its effective installation, which occurred only in March 1970. Created from articles ...