• A contação de histórias na Educação Infantil 

      Kariyado, Fernanda Ayumi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 25/08/2023)
      The present research, of a qualitative and bibliographic nature, proposes to analyze and understand the studies about the learning of children in Early Childhood Education based on storytelling, seeking an answer to the ...
    • Metacognição e o processo de aprender a aprender na graduação 

      Carvalho, Beatriz Barea (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/01/2023)
      This work is an experience report lived in the graduation in Medicine at the Federal University of São Carlos based on the perspective of metacognition as the basis of learning, related to the curricular guidelines of the ...
    • A aprendizagem do espanhol por falantes de português: reflexões sobre o objeto indireto a partir de produções escritas 

      Bazani, Amanda Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/03/2023)
      Algunos cambios en la estructura del portugués brasileño (PB) hacen que sea distinta de las demás lenguas románicas, como el portugués europeo (PE) y el español. Una de las diferencias está en la realización o no de los ...
    • O processo de desenvolvimento e aprendizado da libras por alunos ouvintes em narrações de histórias 

      Ribeiro, Jéssica do Amaral (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/09/2023)
      The present work aims to analyze how listening students of the Libras/Portuguese Translation and Interpretation Course (TILSP) learn Libras as a second language in the classroom context, based on systematized teaching ...
    • A situação escolar na perspectiva do aluno 

      Rodrigues, Eglen Sílvia Pípi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/04/2004)
      This work aimed to investigate what vision children in the first grades in urban suburban public school have about the school situation . The goals of this work were: to discover how children describe, analize and qualify ...
    • Roda com arte : aprendizagem dialógica em comunidades de aprendizagem 

      Marigo, Adriana Fernandes Coimbra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2009)
      It is presented in this research the preparation and consolidation of a project involving artistic works with children who study in a school in the outskirt of São Carlos town, where the proposal of Learning Communities ...
    • Análise das oportunidades de aprendizagem em aulas expositivo-participativas: estudo de caso de um professor de Biologia 

      Camargo, Cristiane Cordeiro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/03/2005)
      This work is inserted in an investigative line, guided by a cognitive learning framework, seeking to understand how speech, in the teaching environment, has impact upon the learning process of students. Using as outline ...
    • Inclusão e aprendizagem do aluno com deficiência mental: expectativas dos professores 

      Sousa, Sônia Bertoni (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/09/2008)
      This research treats of the questions which more specifically result from the area of special education. However to discuss and permeate an amplified context of education, the world and society. This research has as its ...
    • O ensino de probabilidade com o uso de mágicas fundamentadas matematicamente 

      Ramos, Caroline Lameza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)
      This work has as objective to develop the basic concepts of Probability in 9th grade classes of elementary public school in the countryside of São Paulo state. In this regard, was used Mathematical Magic in order to make ...
    • A educação no trabalho no contexto da estratégia saúde da família 

      Demori, Renata Zanoni (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 18/03/2015)
      The challenges to be overcome by the Family Health Strategy, educational activities at work that are developed daily, may contribute to the transformation of practices with incorporation of new health values, closer to ...
    • Aleitamento materno e desmame precoce : aspectos transformadores e exclusores 

      Clapis, Carolina Viviani (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem - PPGEnf, , 28/02/2012)
      It is known by the entire scientific community the recommendations of the World Health Organization (WHO) on breastfeeding, ie, all babies should be breastfed exclusively with breast milk from birth to age six months and ...
    • Aprendizagem observacional, formação e expansão de classes de equivalência. 

      Piccolo, Adriana Aparecida Tambasco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/04/2004)
      Observational learning of conditional discrimination has been described in the literature, with results thus far yielding few conclusions. The present study investigated the conditions under which observational learning ...
    • Mobilização na aprendizagem da física escolar : uma análise a partir da relação com o saber 

      Maia, Lucas da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)
      The purpose of this dissertation is to identify the elements that favor (or not) students’ engagement in learning physics based on the relation to knowledge theoretical framework proposed by the French philosopher Bernard ...
    • Aprendizagem discriminativa em jovens e em idosos com e sem doença de Alzheimer 

      Sartori, Raquel Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)
      Population aging is an increasing reality in developing countries. As a result, in the past decades the dementia has become one of the major problems of public health, affecting at least 5% of the population over the age ...
    • Uso de modelos moleculares por alunos de ensino médio : contribuições para o desenvolvimento de modelos mentais de conceitos químicos 

      Oliveira, Ricardo Castro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 07/12/2012)
      This study aimed to analyze the contribution of molecular models to the evolution process of the mental models of first grade high school students regarding the following chemical concepts: substance, reactants, products, ...
    • Memória e aprendizagem dialógica: uma abordagem interdisciplinar 

      Rossi, Luana Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/09/2022)
      The general objective of this work was to understand the concepts of memory and learning, analyzing the works of Lev Vygotski and Eric Kandel in light of the concept of dialogical learning. It started from the need to ...
    • Narrativa crítico-reflexiva 

      Weigert, Camilla Victória (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/09/2018)
      The objective of this work is to carry out a synthesis about the experience in the areas of teaching, assistance and research throughout the medical graduation course through a reflection on my training as recommended by ...
    • Os caminhos pedagógicos de Janusz Korczak: análise documental de teses e dissertações nacionais de 1999 a 2017 

      Dalmasio, Olini Gioconda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)
      This work had as a proposal to develop the theme: “The pedagogical paths of Janusz Korczak: documental analysis of national theses and dissertations from 1999 to 2017”, in the educational area, in order to seek the pedagogical ...
    • O uso sustentável de recursos comuns em um jogo digital 

      Oliveira, Marlon Alexandre de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/09/2022)
      The PhD dissertation contains three chapters in paper format The first chapter presents a theoretical article about sustainability, the use of common access resources and analytical-behavioral studies related to environmental ...
    • Aprendizagem, memória e estresse em Danio rerio 

      Cofiel, Luciana Pereira do Vale (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia - PPGFt, , 31/10/2008)