Browsing by Subject "Educação infantil"
Now showing items 1-20 of 159
-
Educação Infantil: apontamentos da prática de uma auxiliar na creche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)This work is a reflection of the daily work of an education assistant from questions about the division of labor in early childhood education. The objective was to analyze the role of the early childhood education assistant ... -
Afeto na educação infantil: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)The present undergraduate thesis aims to analyze and comprehend the impact of emotional education on the academic development of children in early childhood education. To carry out this work, bibliographic research was ... -
A contação de histórias na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 25/08/2023)The present research, of a qualitative and bibliographic nature, proposes to analyze and understand the studies about the learning of children in Early Childhood Education based on storytelling, seeking an answer to the ... -
Linguagem corporal e expressividade: um olhar sensível para ‘crianças bem pequenas’ nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 15/03/2023)When we turn our gaze to the beginning of human development, we are faced with a vast field of experiences and experiments of 'very young children' to discover the world and themselves. As the guiding thread of the entire ... -
Mapeamento de como profissionais da Educação Infantil entendem e ofertam a Educação Física para crianças de 0 a 3 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)Physical Education, integrated into the school’s pedagogical proposal, is a curricular component of Basic Education, adjusting to the age groups and conditions of the school population. Although mandatory, the generic ... -
A criança e o brincar: direitos e vivências na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/03/2023)The main focus of this study is to understand how children play at daycare centers. The research sought to observe how children play individually, in pairs or in groups, as well as the materials available for play. The ... -
A mediação cultural em artes na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 25/01/2024)The present work aimed to investigate the process of cultural mediation in arts in Early Childhood Education and its manifestation within the classroom, emphasizing its relevance for young children. In order to address the ... -
Professores da Educação Infantil (com formação em Educação Física): percepções e possibilidades sobre a BNCC e o arranjo curricular por campos de experiências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The publication of the National Common Curriculum Base (BNCC), in December 2017, brought challenges to Early Childhood Education: one of them was to reflect on the ways to approach children's experiences in order to build ... -
Percepções de professoras de creche sobre formação, saberes e reconhecimento profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2023)This qualitative research aimed to understand, through the perceptions of preschool eachers, the processes related to training, knowledge, and professional recognition.Starting from the following research question: What ... -
Os desafios e saberes da prática profissional das professoras da educação infantil em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)Teaching knowledge is part of a tangle of individual and collective constructions of teacher practice, as it can be developed and improved throughout the teaching career. As a considerable point for the performance of this ... -
O desenvolvimento da afetividade nas práticas pedagógicas na Educação Infantil à luz da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2023)This research was carried out within the Center for Studies, Research and Extension on the School of Vigotsky (NEEVY). Based on the Historical-Cultural Theory, especially on Vygotsky's texts, we find the concept of emotions ... -
Representações de professores: elementos para refletir sobre a função da instituição escolar e da professora de educação infantil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2004) -
A contribuição do jogo teatral para o desenvolvimento da criança pré-escolar: uma análise na perspectiva histórico-cultural.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/08/2003)The intention of this work was to investigate how the activities of theater, carried out in the pre-schools of Infant Education could contribute to the child s development. The approach used in this investigation was the ... -
Possibilidades de mediação dos espaços nas brincadeiras e aprendizagens das crianças na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/08/2008)To understand the recent conceptions about childhood we have, necessarily, to seek in the historical aspects some answers for the present, due to the fact that a childhood vision also has historical and cultural relation, ... -
Atividades de movimento na educação infantil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/09/2004)Analyzing the actual state of the knowledge in the Movement area in the Infantile Education, we perceive the need of a deep investigation, mainly in that is related to the contents worked in this area with children from ... -
Desenvolvimento cultural da criança na Educação Infantil: contribuições da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/04/2010)The main issue in this dissertation is the process of child s cultural development in primary school (from 0 to 5 years old). We aimed at identifying whether the school and family contribute to children s cultural development, ... -
A ciência na Educação Infantil: uma análise a partir dos projetos e reflexões desenvolvidos por educadores infantis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2008)The current work (This present paper) aims to reflect how to think the natural sciences in the field of Child Education, since this science is related to a rigid knowledge corpus, structured and organized and the education ... -
Atendimento educacional especializado na educação infantil : interface com os pais e professores da classe comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2015)The education in regular classrooms for students that are special education's target group in the early childhood education creates the need of diversified services to overcome some of the difficulties that may appear. One ... -
Efeitos de um programa de atenção diversificado às mães de alunos severamente prejudicados.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/06/2006)The national literature in the field of special education has continually pointed the necessity of research on programs towards attention to the families of persons with handicap. The present research start from the idea ... -
Efeitos dos recursos de baixa tecnologia assistiva nas atividades lúdicas para crianças com paralisia cerebral na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/02/2010)Playing is considered a natural and basic process for the development of some abilities in infancy. However, children with physical deficiency, such as children with cerebral palsy, for presenting a disorder on the muscular ...