Browsing by Subject "Ensino de química"
Now showing items 1-20 of 21
-
Alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental: uma proposta articulada à literatura infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 30/03/2023)This research aims to develop and analyze an Investigative Teaching Sequence relating Science teaching to literary text reading as a possibility to develop Scientific Literacy in the early years of Elementary School. The ... -
Ferramentas de ensino na conceituação da nanotecnologia na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 19/09/2023)TEACHING TOOLS IN THE CONCEPT OF NANOTECHNOLOGY IN BASIC EDUCATION. Nanotechnology has a high impact on people's quality of life, being present in the development of clean energy, more efficient mobile devices, the ... -
Ensino de química nos anos finais: relato de aplicação de uma sequência didática envolvendo o modelo de Schroedinger e a distribuição eletrônica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 19/01/2024)Chemistry teaching in the final years of elementary school is done within the science discipline. In the ninth year, according to the BNCC, students should learn about atomic models, emphasizing the evolution process of ... -
Métodos multimídias no ensino de conceitos de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 10/08/2015)Multimedia resources can aid in visualizing fundamentals aspects to the teaching chemistry, mainly, by the fact that there are some contents which are of difficult understanding by the students. In addition, those technological ... -
O átomo em foco : entendendo sua teoria a partir de uma situação de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2017)The presente research was developed with the purpose of elaborating a teaching situation that facilitates students’ understanding of the construction of atom theory and also analyzes the understandings promoted and the ... -
Produção e análise de mídias sobre o tema aquecimento global para a divulgação e o ensino de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 08/11/2013)The scientific concepts learning process associated to currently and relevant themes provides a better understanding by the individual, and especially by the students whose knowledge is associated to school program. ... -
Elementar: um jogo de tabuleiro sobre a história da química para o novo ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 20/03/2023)Several works in the field of science education highlight the contribution of the use of games to the teaching and learning processes. In Chemistry Education, these resources can be auxiliary tools for the teacher, since ... -
A indústria automobilística como tema para abordagem de gases poluentes: uma proposta pedagógica para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 24/03/2023)This work aims to develop a pedagogical proposal for high school students in order to contextualize the Chemistry content with the daily life of these students through the theme of the automobile industry, in addition to ... -
Contribuição do uso de histórias em quadrinhos no ensino da química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 12/11/2021)The present work aims to show the results obtained with the use of comics for the teaching of chemistry, through the use of a comic book with a first year high school class in the state public school network. The students ... -
Educação ambiental nas aulas de química do ensino médio: o tema água na abordagem CTSA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 11/12/2017)Various environmental problems have been lived during the last decades, mainly caused by socioeconomic predominant models, confirming the needed of accomplished with Environmental Education, principally regarding school ... -
O ensino de Química nas escolas públicas da Diretoria de Ensino de Votorantim (SP): um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 06/03/2015)The research aims to investigate the Chemistry teacher profile who works in state public schools in the Department of Education of Votorantim (SP). For that, it is intended to analyze the teacher‟s group profile who ... -
Ensino de química para alunos com deficiência visual: investigando a percepção de professores sobre o processo de conceitualização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 21/12/2018)This paper identifies the perceptions of chemistry teachers working in high school in regular classrooms and teachers in initial formation regarding the process of conceptualization in Chemistry by students with visual ... -
Alfabetização Científica e Tecnológica na formação inicial de professores de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/02/2019)The Scientific and Technological Literacy (ACT) has been much discussed in Science Teaching and, little by little, is being inserted as a purpose in the curricula of basic education. However, higher education still lacks ... -
Ensino de química para pessoas com deficiência visual: um estudo por meio da revisão sistemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 27/01/2017)Education in Sciences is strongly influenced by the public policies and legislation in course. Among the challenges that the profession demands, is the paradigm of inclusive education, which is even greater when teaching ... -
Química forense no ensino de Química: o que nos diz a literatura?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)This dissertation discusses part of the Brazilian academic publications concerning forensic chemistry in chemistry teaching. In this regard, papers published on this subject from 2000 until the first bimester of 2018 were ... -
Desenvolvimento e avaliação da metodologia da problematização na formação de estudantes do ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 10/02/2020)University graduates are deficient in certain basic skills required by organizations today, demonstrating that there is a gap between educational formation and the current demands of the market, forcing the educational ... -
Desenvolvimento de um jogo pedagógico virtual para o ensino do equilíbrio químico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)Chemical equilibrium is an issue of fundamental importance for the understanding of chemical reactions. However, their presence in High School is given in a little problematized and conceptual, turning very ... -
Aprendendo sobre SARS-CoV-2: uma proposta de jogo de ludo para o ensino de química e de biologia.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 02/06/2021)The chemistry discipline is briefly presented to students in the eighth and ninth grade, through the Science discipline, and it only gains more contents in high school. Chemistry is an abstract Science: experimental classes ... -
O processo de construção da identidade profissional docente dos formadores de professores de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 08/06/2021)The training of teachers for the exercise of teaching in Basic Education has been extensively researched and discussed in several contexts. In contrast, the research on teaching training for Higher Education context, ... -
Uma proposta de sequência de jogos de química para estudantes com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/07/2023)Games in chemistry teaching are important tools that can contribute to the teaching-learning processes due to their ability to stimulate the development of cognitive and creative aspects and also to enable the construction ...