Navegando por assunto "Formação continuada de professores"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 40
-
Práticas pedagógicas coletivas com flauta doce : uma proposta de formação continuada de educadores e educadoras musicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)In the initial formation of the musical educator, in the context of the undergraduate courses in music, one has the recorder as one of the instruments that can be used by this professional in his teaching performance. ... -
A tradução literária como transcriação e reflexão intercultural em cursos de formação continuada de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/03/2015)This thesis aligns with the idea that language teaching and learning is intrinsically linked to cultural issues, and that both the student and the teacher should think about this relationship during an intercultural learning ... -
Programa semipresencial de habilidades sociais para professores: características dos cursistas e indicadores de processo e resultado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 01/03/2018)It´s noticed the need and importance of preparing teachers to deal with the challenges that interfere in the teaching and learning process, as well as with the interpersonal demands of their personal and professional life. ... -
A exploração-investigação matemática: potencialidades na formação contínua de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/11/2011)This thesis work evaluated the formative potentialities in mathematical explorationinvestigation for the professionals teaching mathematics for children from six to eleven years old pre-school teachers, teachers of the ... -
Ensino de ciências da natureza e matemática: perspectivas de inclusão escolar em aulas de ciências da natureza e matemática em uma escola do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/11/2019)This research was carried out through the technique of Single Case Study in a school in the interior of the state of São Paulo. Through a mixed approach, from the perspective of Discursive Textual Analysis and Textual ... -
Formação continuada de professores: tecnologia assistiva para a escola inclusiva de alunos com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2019)Abstract: Since 2007, the Ministry of Education and Culture (MEC) has started to distribute notebooks equipped with assistive technology devices (TA), mainly Dosvox, which allows students with visual impairments (DV) to ... -
Necessidades formativas de professores que atuam nos espaços de privação de liberdade em Cuiabá e Várzea Grande-MT
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/12/2019)The educational actions developed by professionals of Basic Education of the state schools of Mato Grosso take place in the school spaces through a study project elaborated “from a situational diagnosis with the use of ... -
O ensino médio em rede sob o olhar dos diferentes atores de uma comunidade escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/09/2007)The main aim of this analytical and qualitative piece of research was to contribute to the continuing education of secondary school teachers by describing and critically analyzing the repercussions of a Programme, called ... -
A formação continuada de professores da educação infantil de Sorocaba (SP): uma análise a partir da obrigatoriedade implementada pela Lei 12.796/2013.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/07/2017)The objective of this study is to understand the perceptions of pre school teachers working in the city 's schools about how they perceive the ongoing formation process offered by the Education Department, after the ... -
Objetos de aprendizagem em contextos inclusivos: subsídios para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2010)This study linked the line "The scientific and human resources training in Special Education" aims to contribute to the process of inclusion, as well as the process of training teachers to work with students who have SEN. ... -
Trabalhando pelo sucesso escolar: as vivências de uma professora em seu primeiro ano de atuação na escola pública.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/06/2002)This work is orderly following this question: How to configure the professional learning of the teacher in the beginning of the carrier, in attempt to overcome the scholar failure of second grade students of the public ... -
Pesquisa-ação-participativa e a temática sócio-ambiental no processo de formação continuada de professoras da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/10/2007) -
O Movimento da Política de Formação Continuada “PNAIC”: do documento oficial aos professores alfabetizadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/08/2020)Teacher’s continuing formation is one of the focus of educational policies. It has an assumption of improving the teaching quality, the teaching practice, and its professionalization. One specific program is evidenced in ... -
Culturas colaborativas e inclusão escolar: limites e potencialidades de uma formação continuada centrada na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/09/2020)Collaborative pedagogical work has been highlighted as one of the necessary conditions and strategies for improving the schooling processes of the target audience of Special Education, as well as being a powerful space for ... -
Capacitando professores de ensino fundamental em serviço para uma educação inclusiva.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/08/2003)In this work, it is met the results of a study about the teachers' Fundamental Teaching training in service, seeking their preparations for the Inclusive Education, through their realities in a public school of Fundamental ... -
Inclusão escolar e planejamento educacional individualizado: avaliação de um programa de formação continuada para educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/12/2013)In several countries that adopt education inclusion policy, there is a device, usually provided by the legislation, called Individual Educational Plan (IEP). Its purpose is to monitor the course of the students with ... -
O conhecimento matemático na educação infantil: o movimento de um grupo de professoras em processo de formação continuada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/12/2012)This research investigated what are the mathematical and methodological knowledge produced, recognized and redefined by teachers of childhood education, when they gather in a study group about mathematics education in ... -
Um curso de atualização para professores do ciclo I utilizando as novas tecnologias no ensino de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 05/03/2013)This paper presents the main product as a course of continuing education for the training of teachers of elementary school from the first cycle of Basic Education, entitled "Mathematics for Elementary Education I". The ... -
Ensino colaborativo como estratégia de formação continuada de professores para favorecer a inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2012)This study approaches the thematic of the collaborative teaching, which is understood as a partnership between teachers of regular classes and special education teachers who share responsibilities, as well as the whole ... -
Formação continuada de professores: transtorno do processamento sensorial e as consequências para o desempenho escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2014)The Sensory Processing Disorder (SPD) can cause difficulties on scholar performance and behavior problems in this context, what may interfere, thus, on the full participation of the student. The teachers are on a ideal ...