• A interface entre ciência e políticas públicas: o caso da cannabis no Brasil 

      Granato, Marina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 15/04/2024)
      La cannabis es una de las plantas más antiguas cultivadas por la humanidad. A lo largo de la historia, sin embargo, sus usos han sido objeto de prohibición. En las últimas décadas, algunos territorios mundiales han adoptado ...
    • Diretrizes para a educação ambiental e o plano plurianual de gestão da Etec de Ibaté (SP) 

      Silva, Shirlei Gomes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 02/06/2023)
      The National Common Curricular Base (BNCC), the National Environmental Education Policy (PNEA), and the 2030 Agenda are documents that have pointed towards contemporary good educational practices. In this regard, the aim ...
    • Inteligência Artificial e teoria ator-rede em diálogo: analisando atores e associações 

      Catalano, José Victor Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 07/11/2023)
      The main focus of this research is to deepen the critical understanding of Artificial Intelligence (AI) in the context of Studies in Science, Technology and Society (STS) through a scientific approach. We seek to apply ...
    • Desafios e alternativas financeiras em universidade pública brasileira: um estudo sobre o crowdfunding 

      Gomes, Ana Luzia Chavez (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 25/02/2021)
      Access to information is a necessity in an increasingly technological society, and it is up to the university, among others, to seek to facilitate access and dissemination of information, contributing to improving the ...
    • O idoso na agenda de prioridades de pesquisa em saúde : um estudo no campo CTS 

      Anitelli, Lídia Bonfanti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)
      This study aimed to investigate the knowledge and use of the National Agenda for Research Priorities in Health - elderly, the development of studies and research on gerontology and aging, from the theoretical contributions ...
    • Divulgação científica a partir do campo Ciência, Tecnologia e Sociedade: investigação da prática em centros brasileiros de excelência em pesquisa 

      Justi, João Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 22/02/2019)
      Science and technology (S&T) are more present in our culture, influencing our model of society and continually reaffirming our way of life. At the same time, knowledge about S&T has long been a privilege only of intellectual ...
    • Educação e tecnologias digitais no contexto das escolas públicas do estado de São Paulo: um estudo no campo CTS 

      Falcão, Patricia Mirella de Paulo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 14/08/2019)
      During the last decades, several studies point for a new Society shaped and framed through the optical of a digital culture. New devices emerge in a high speed, precluding the updating of the most adventurers. In front of ...
    • Awê: o sagrado e a etnicidade das Jokanas do Povo Pataxó na Aldeia Barra Velha 

      Camargo, Marcia Fernanda de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 08/08/2024)
      Brazil's cultural diversity is immense, reflected in its indigenous peoples who maintain not only distinct ethnic traits but also strong cultural expressions, characterized by 305 ethnic groups that speak 274 indigenous ...