Programas de Pós-Graduação
Sub-communities within this community
Recent Submissions
-
Limites e possibilidades das compras institucionais para o fortalecimento da agricultura familiar: estudo de caso do IFSP – campus Avaré
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 18/12/2020)The Food Acquisition Program (PAA) and the National School Feeding Program (PNAE) are public policies that have among their purposes: promoting access to food and encouraging family farming. This work has the object of ... -
Caracterização do desenvolvimento na primeira infância em crianças com Autismo em Honduras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/02/2020)Autism is a neurodevelopmental condition that compromise several development areas Recent research shows that it is possible to identify signs of autism during the first 3 years of life, which is considered the early ... -
Mal-estar entre professores em início de carreira diante de pressões do Saresp
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2020)This study aims to comprehend the pressures faced by teachers in the beginning of their careers within the school environment while pursuing the bonus from Saresp (Evaluation System of Learning Performance of the State ... -
Etnomodelagem: modelagem matemática no interior de uma comunidade rural sustentável
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)Based on the assumption that Ethnomodelling is grounded on the process of reflection of the routine of a single individual or an entire community, that is not academic, this would be defended as analysis and study of ... -
Perspectivas de professores de ciências sobre a atuação com estudantes com deficiência intelectual na EJA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/01/2021)Analyzing educational policies in the context of practice, it is possible to notice the secondary importance of Youth and Adult Education (EJA), which is related to Special Education from a history of denial of the educational ... -
Estímulos com significado pré-experimental no estabelecimento de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)This study aimed to investigate whether after establishing three-member equivalence classes with abstract stimuli (ABC) and teaching relations between one meaningful stimulus and one member of equivalence class (DA), stimuli ... -
1000 Fandangos. Amanhecer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 25/09/2020)This thesis search, through an intensive ethnographic description, to inquire about the caiçaras movements around their most celebrated aesthetical-political expression, the fandango caiçara – acknowledged as a Brazilian ... -
Inovação no setor público: percepção de uso do Sistema Eletrônico de Informações (SEI) por servidores da Pró-Reitoria de Gestão de Pessoas da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 11/02/2021)Public sector innovation is an issue that needs further study, as this approach is more widespread in private organizations. With the historical changes brought about by technological transformations and, more recently, ... -
A gente não tem parada: etnografia e deslocamentos (de) travestis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 18/12/2020)The travestis who work in the sex market reveal a close relation between their activities in these markets and territorial displacement. Studies usually address this subject based on the notions of stratification, status ... -
Entre singularidades e processos identitários: um olhar para a formação e atuação profissional de Professoras da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/11/2020)This study assumes that the teaching professional identity is constituted as an interaction between the individual and his subjective experiences, both at the individual and professional levels. The objective was to ... -
Reversão de função de estímulos matemáticos com procedimentos de discriminação em escolares com ansiedade à matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 09/11/2017)The presence of aversive control during mathematics teaching can produce a response pattern called mathematics anxiety, which involves escape and avoidance every time an individual is requested to use mathematical knowledge; ... -
Trançando o cotidiano: uma abordagem sobre a produção de cestaria Guarani Mbya
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)This research introduces an approach about the Guarani Mbya's basketry production universe, from the indigenous land Boa Vista do Sertão do Prumirim, located on Ubatuba, at the north coast of the state of São Paulo. I ... -
Adolescentes e jovens nas mãos da justiça: a experiência socioeducativa interinstitucional de São Carlos - SP (2001-2016)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)The thesis addresses the conceptions and inter-institutional practices for the operation of the initial care to adolescents accused of infraction in the city of São Carlos (SP), as well as points pedagogical and protective ... -
Diretoras brasileiras e a representação da mulher em documentários dos anos 1980
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)In the 1980s, women occupied a significant portion of the making of short and medium-length documentaries in Brazil, with a very diverse production in terms of narrative and language. In view of the small amount of research ... -
Indicadores de participação social nos conselhos municipais de políticas públicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 27/11/2020)This study aims to propose and discuss twelve indicators of social participation in municipal public policy councils. Three thematic axes were defined, under which an analysis was developed to choose the referred indicators. ... -
Análise do processo dos pedidos de recurso dos estudantes de graduação da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 15/12/2020)The General Regiment of Undergraduate Courses at the Federal University of São Carlos - UFSCar reserves the right to ask the Undergraduate Dean regularly to analyze and reconsider, through appeal, situations such as loss ... -
A nova fronteira do Capital: a financeirização e o processo de gentrificação na região da Luz em São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)The intersection between financial capital and the state is an analytical key for understanding the form taken by urban public policies in recent decades. The fiscal crisis, associated with the centrality of finance and a ... -
Inovação e Pesquisa Responsável e engajamento público da ciência: o caso das Incubadoras Tecnológicas de Cooperativas Populares de universidades públicas brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 20/01/2021)The main objective of this thesis was to investigate the presence of the public engagement of science in the participatory management of the Technological Incubators of Popular Cooperatives in Brazilian public universities, ... -
Contribuições de um treinamento de habilidades sociais na formação inicial de professores para a Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/12/2020)Educational laws are historical, occupy important spaces and direct pedagogical activities and, consequently, the initial training of teachers. In this context, Special Education becomes a field of visibility since education ... -
ETEC DANS: uma escola profissionalizante
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/12/2020)This investigation aims to rescue the institutional memory of the State Technical School Doctor Adail Nunes da Silva or ETEC DANS, an autarchy of the State Center for Technological Education Paula Souza, linked to the ...