Show simple item record

dc.creatorLima, Antonio Augusto de
dc.date.accessioned2019-09-27T12:23:02Z
dc.date.available2019-09-27T12:23:02Z
dc.date.issued2019-07-26
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/11897
dc.description.abstractTeaching math subject in basic education is a big challenge. Once the teacher is successful, the great value to be cultivated is to present students with meaningful content. Nowadays, in many cases, teaching of mathematics is restricted to “learning by heart”, and in this sense we propose a work based on the autonomy to manage their own learning in Modeling Activities. The approach among the school contents and the valorization of the contextualization, connected to the great importance of the use of the computer room was our starting point. In this perspective, mathematical modeling is a mechanism that can be easily associated with some content that makes up the curriculum of the discipline in order to improve the teaching-learning process. Thus, in this work, a discussion is implemented about how mathematical modeling can be worked in line with the study of the difference equations, with the aim of bringing formal mathematics closer to everyday mathematics and, futhermore, bringing the student closer to their reality.To this end, a thorough bibliographic research was carried out in collections of renowned authors in the area of Mathematical Modeling, Functions and Mathematics Teaching-Learning, which enabled the formation of a consistent theoretical foundation for the development of this research, as well as intervention in a class. High School in an elective subject offered by the researcher in a Full Time School. Finally, it was verified the significance of the mathematical modeling approach associated with the contents of the High School curriculum, especially the content of difference equations, and at a given moment, by curiosity of the students, the quadratic function, in the condition of mechanisms. mathematicians capable of developing unique skills in students such as abstraction and logical reasoning.por
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/por
dc.subjectModelagem matemáticapor
dc.subjectEquações de diferençaspor
dc.subjectEnsino-aprendizagempor
dc.subjectFunção quadráticapor
dc.subjectMathematical modelingpor
dc.subjectDifference equationspor
dc.subjectTeaching-learningpor
dc.subjectQuadratic functionpor
dc.titleAtividades de modelagem matemática com equações de diferençaspor
dc.title.alternativeMath modeling activities with difference equationspor
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Salvador, José Antonio
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2487171069472158por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5709334677028791por
dc.description.resumoMinistrar a disciplina matemática na educação básica é um grande desafio. Logo para o professor obter sucesso, o grande valor a ser cultivado é apresentar aos alunos conteúdos significativos. Na atualidade, em muitos casos, o ensino da matemática se restringe a “decoreba “, e nesse sentido propomos um trabalho onde a autonomia para gerenciar a própria aprendizagem nas Atividades de Modelagem esteve presente. A aproximação entre os conteúdos escolares e a valorização das contextualizações, aliado a grande importância do uso da sala de informática foi nosso ponto de partida. Nessa perspectiva, a modelagem matemática é um mecanismo que pode ser facilmente associado a alguns conteúdos que compõe o currículo da disciplina a fim de facilitar o processo de ensino-aprendizagem. Assim, neste trabalho, é implementada uma discussão acerca de como a modelagem matemática pode ser trabalhada em consonância com o estudo das equações de diferença, com o objetivo de aproximar a matemática formal da matemática cotidiana e, com isso, aproximar o aluno da sua realidade. Para tanto, foi realizada uma profunda pesquisa bibliográfica em acervos de autores renomados na área de Modelagem Matemática, Funções e Ensino-Aprendizagem de Matemática, o que possibilitou a formação de um consistente alicerce teórico para o desenvolvimento desta pesquisa, além de intervenção em uma turma de Ensino Médio em uma disciplina eletiva ofertada pelo pesquisador em uma Escola de Tempo Integral. Por fim, verificou-se a significância da abordagem de modelagem matemática associada aos conteúdo do currículo do Ensino Médio, em especial ao conteúdo de equações de diferenças, e em um dado momento, por curiosidade dos alunos, a função quadrática, na condição de mecanismos matemáticos capazes de desenvolver habilidades ímpares nos discentes, como a abstração e o raciocínio lógico.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Matemáticapor
dc.subject.cnpqCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA::MATEMATICA DISCRETA E COMBINATORIApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil