• Abordagem ativa da acústica no ensino médio com a confecção de artefatos musicais pelos alunos 

      Pereira, Rodrigo Machado; http://lattes.cnpq.br/1138096178145802 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 19/03/2013)
      This paper aims to present, as experience report, an active approach to teaching about the content of Acoustics by contextualized knowledge of music, from the design and construction of sound artifacts with low cost materials ...
    • A abordagem de resolução de problemas aplicados ao conteúdo de funções : uma experiência com grupos de estudos do ensino médio 

      Barbosa Filho, Gilberto Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      This research project refers to an experience applied to study groups for high school students in order to provide them with an improvement of Mathematics contents, as well as an improvement in the practice of their studies, ...
    • Uma abordagem diferente para o ensino da função exponencial no Ensino Médio 

      Angelucci, Michel; http://lattes.cnpq.br/0230925912763463 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 24/01/2014)
      The objective of this essay is to propose a different approach to teaching the exponential function in high school. This new approach aims to provide a meaningful learning related to the subject exponential function, ...
    • Ambiente virtual de aprendizagem em ondas e acústica para auxiliar o processo ensino e aprendizagem da física no ensino médio 

      Carmo, Rodrigo Salvadori Baptista do; http://lattes.cnpq.br/0234504678557484 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 03/02/2013)
      This work describes the development of a VLE Virtual Learning Environment, where music is the basis for studying sound waves. New educational tools such as videos, animations, simulations, as well as the Moodle platform, ...
    • Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino de tópicos de matemática do ensino fundamental 

      Abbondati, Mario; http://lattes.cnpq.br/8044007407566849 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 31/10/2012)
      The objective of this work was the development and application of a Virtual Learning Environment (VLE), based on the Moodle platform, for the study of Mathematic topics at the elementary education level. Furthermore, another ...
    • Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino médio sobre tópicos de geometria analítica plana 

      Cunha, Mário César; http://lattes.cnpq.br/5039860041865580 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 08/04/2010)
      This study presents the construction of a virtual learning environment on topics of plane analytic geometry and its application in classrooms of public high schools in the city of Barra Bonita, São Paulo, Brazil. The ...
    • Um ambiente virtual de aprendizagem suporte para o estudo de funções segundo a proposta curricular do estado de São Paulo 

      Piero, Pedro José Di; http://lattes.cnpq.br/6246980962434995 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 18/08/2011)
      This paper describes the development of a virtual learning environment for teaching functions, with viewers created using the GeoGebra, constituting one of the products developed in the Professional Masters Program of the ...
    • Analogias e modelagem no ensino de ciências 

      Paterlini, Norberto Carvalho Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 10/03/2016)
      We present a discussion about teaching practices, through the organization of courses and the structure of the curriculum, where the formalistic and Cartesian conception of mathematics is incorporated into the teaching of ...
    • UMA ANÁLISE NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM DE GEOMETRIA NO ENSINO FUNDAMENTAL II DAS ESCOLAS MUNICIPAIS DE PORTO FELIZ 

      Rocha, Renato Cesar; http://lattes.cnpq.br/7316561422190351 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus Sorocaba, 01/12/2017)
      The objective of this work is to analyze the teaching and learning process of Geometry in the Mathematics classes of Middle School in the municipal schools of Porto Feliz / SP, by investigating the teaching methodology of ...
    • Aplicação da técnica de ladrilhamento com polígonos regulares nos anos finais do ensino fundamental 

      Gumieri, Antonio Cláudio; http://lattes.cnpq.br/0936019942599738 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      This research presents a proposal of contextualizing Geometry teaching, for Elementary School (stag e II) students, exploring the concepts of regular polygons. First of all, some theoretical concepts about the subject ...
    • Aplicação de uma atividade experimental sobre vazão de líquidos para o estudo de funções no ensino médio 

      Rangel, Wilson de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3515841388282446 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
      Considering the school context from the practical point of view, functions serve as instruments for the study of phenomena and allow the construction of experimental models that can be described through numerical, algebraic, ...
    • Aprendizagem de funções por meio da modelagem matemática: um estudo do comportamento de um composto químico 

      Fontes, Felipe Augusto Martinazzo; http://lattes.cnpq.br/6400401456137063 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 30/01/2014)
      The aim of this work is to propose the mathematical modeling use in the problems resolution, specially the study of the process of the chemical compounds in some drugs in the human body. Our study intends to answer questions ...
    • Astrofísica de partículas na sala de aula : uma sequência de ensino e aprendizagem sobre raios cósmicos para o ensino médio 

      Saran, Marina Cláudia Brustello; http://lattes.cnpq.br/7979942393297356 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 18/12/2012)
      Updating the physics curriculum for high school has been a challenge to all researchers and teachers in the area for at least two decades and has appeared in many academic studies that account for the needs justifying this ...
    • Atividade experimental investigativa: construção do termômetro de coluna líquida 

      Oliveira, Cleidson Santiago de; http://lattes.cnpq.br/0746649625842036 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 30/05/2012)
      The excessive appreciation of the mathematical formalism and the lack of contextualization of the content has contributed to many students, especially in high school, to feel animosity to Physics and consequently having ...
    • Atividades de Matemática Financeira por meio de aprendizagem coletiva nos anos finais do ensino fundamental 

      Oliveira, Juliana Bauer de; http://lattes.cnpq.br/1117746158914498 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      We present in this research a proposal about our practice within the classes of Financial Education Experiences, as part of the pedagogical project for a full - time education of the SESI - SP network, with a researcher’s ...
    • Atividades para aprendizagem do conceito matemático de função 

      Guimarães, Rita Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 12/03/2010)
      The choice of the mathematical content of this work came from the identification of the difficulties of students in High School 1st year with the theme functions through the experiences of this researcher in her teaching ...
    • Através do cosmos : uma proposta lúdica para o ensino de astronomia e física 

      Silva, Paulo José Meira da; http://lattes.cnpq.br/2826585897372118 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 30/09/2014)
      The knowledge of the high school students on the various topics of Astronomy today is worse than expected. This study aims to investigate the current level of knowledge in Astronomy of high school students from a public ...
    • Aulas-oficina de física moderna integrando TIC e demonstração experimental 

      João, Herbert Alexandre; http://lattes.cnpq.br/4203763846813229 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus São Carlos, 22/08/2016)
      The present work intends to produce and provide instructional material to high school teachers of physics, focusing on workshop methodology as a viable alternative to physics classes. It is proposed to equip teachers ...
    • Câmara de Wilson eletrônica para o auxílio na aprendizagem de física moderna no ensino médio 

      D'andrea, Alexandre Dimas Queiroz; http://lattes.cnpq.br/1996032276970027 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 21/11/2014)
      The introduction of the Teaching of Modern and Contemporary Physics (MCP) in the curriculum of the middle school in Brazil evidenced the need to adapt the activities didacticpedagogical in the classroom, in order to ...
    • Conexão entre Matemática e Música: Um percurso para o estudo dos números racionais 

      Azevedo, Adalberto Tomaz de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus Sorocaba, 14/02/2019)
      This research aimed at presenting a teaching-learning process for a 6th grade group from Elementary School involved with the teaching of rational numbers, especially fractions. The approach of this school content involved ...