Coleções nesta comunidade

Submissões recentes

  • UMA ANÁLISE NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM DE GEOMETRIA NO ENSINO FUNDAMENTAL II DAS ESCOLAS MUNICIPAIS DE PORTO FELIZ 

    Rocha, Renato Cesar; http://lattes.cnpq.br/7316561422190351 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2017-12-01)
    The objective of this work is to analyze the teaching and learning process of Geometry in the Mathematics classes of Middle School in the municipal schools of Porto Feliz / SP, by investigating the teaching methodology of ...
  • Sondagem de itens de matemática da prova Brasil como instrumento pedagógico na investigação de dificuldades de alunos de 5º ano no município de Boituva/SP 

    Santos, Markus Pablo Nobre dos; http://lattes.cnpq.br/7925195314136268 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2017-12-01)
    This quantitative and qualitative research presents as main objective the diagnosis of the difficulties presented by a sample of the 5th year students of the municipality of Boituva/SP in the Mathematics subject based on ...
  • Uma proposta metodológica para o ensino de óptica geométrica com o auxílio do software GeoGebra 

    Souza, Diogo Emerson de; http://lattes.cnpq.br/3829658898667003 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2017-03-22)
    Facing the students’ lack of motivation during Physics classes and the presence of new digital technologies that can aid and improve the teaching approach nowadays, this present work consists of proposing a methodology ...
  • Aulas-oficina de física moderna integrando TIC e demonstração experimental 

    João, Herbert Alexandre; http://lattes.cnpq.br/4203763846813229 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFISCâmpus São Carlos, 2016-08-22)
    The present work intends to produce and provide instructional material to high school teachers of physics, focusing on workshop methodology as a viable alternative to physics classes. It is proposed to equip teachers ...
  • O potencial dos grupos interativos para o ensino de proporcionalidade: um estudo de caso com alunos do 8º ano do Ensino Fundamental 

    Ferreira, Márcio José; http://lattes.cnpq.br/1747865569873097 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2017-12-18)
    This research has as its theme the teaching of proportionality with Interactive Groups from the perspective of Rodrigues and aims to understand the potential of Interactive Groups for the process of teaching and learning ...
  • Registros de Representação Semiótica: Contribuições para o letramento probabilístico no 9º ano do Ensino Fundamental 

    Moraes, Carlos Afonso Silveira; http://lattes.cnpq.br/3344538280370589 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2017-10-31)
    This research had the objective of describing and analyzing a teaching-learning concept of Probability in two classes of the ninth elementary school, in a municipal public school in Salto de Pirapora, in the interior of ...
  • Letramento probabilístico : um olhar sobre as situações de aprendizagem do caderno do professor 

    Custódio, Leandro Aparecido Alves; http://lattes.cnpq.br/3739412558486803 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2017-03-21)
    The aim of this research was to analyze the concept of probability through the diversity of semiotic representation records arranged in the statement of the tasks (learning situations) contained in the second volume of ...
  • A curva catenária como aplicação da função exponencial 

    Mendes, Marlon Freitas; http://lattes.cnpq.br/9173807180383279 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2017-03-28)
    The current study aims to elaborate a didactic sequence to study the catenary curve through the dynamic geometry perspective. In onder to highlight the importance of using software/application to better understand the ...
  • A abordagem de resolução de problemas aplicados ao conteúdo de funções : uma experiência com grupos de estudos do ensino médio 

    Barbosa Filho, Gilberto Alves (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2017-02-17)
    This research project refers to an experience applied to study groups for high school students in order to provide them with an improvement of Mathematics contents, as well as an improvement in the practice of their studies, ...
  • Ensino contextualizado de área e volume de cilindro 

    Binotti, Andréa Magalhães; http://lattes.cnpq.br/9701479716699221 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-09-03)
    The study Geometry Metric Space is very important in high school. To observe, analyze and evaluate the student body to what I teach, we see the lack of interest and a lot of difficulties in relation to learning geometry, ...
  • Uma sequência didática sobre porcentagem e tratamento da informação utilizando problemas das OBMEP 

    Faxina, Maria Lúcia Beltrami (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-11-18)
    This work presents a didactic sequence, in thirteen activity pages, with problems on percentage and information processing of the Brazilian Mathematics Olympiad of Public Schools (OBMEP), idealized for different learning ...
  • Contribuições da matemática financeira para o ensino médio : O uso de tributos em tarefas de sala de aula 

    Pinheiro, Cláudio Júlio César; http://lattes.cnpq.br/3314260201886761 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-04-05)
    The aim of this research is to verify the contributions of the tribute studies of Financial Mathematics contents for High School. The income tax implicates several areas of public and private interests. The tax collection ...
  • Elementos de análise combinatória no ensino fundamental : uma abordagem com mágicas e resolução de problemas 

    Bassan, Débora Regina; http://lattes.cnpq.br/3804903987729140 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-06-23)
    This work AIMS to Develop the content of combinatorial analysis in the class of 6th and 7th grade of elementary school II in a school in the state of São Paulo. For this, there was the use of contextualized activities using ...
  • Ensinando o conceito de campo elétrico a partir do fenômeno do raio 

    Ortiz, João Paulo Martins Tobaruela; http://lattes.cnpq.br/2591783898323529 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-12-21)
    This dissertation is a report of the development and application of a Potentially Meaningful Teaching Units (PMTU), proposed by Moreira, approaching the concept of electric field for high school level. Aiming to contextualize ...
  • O uso do software Modellus na formação inicial dos licenciandos em Física dentro da abordagem metodológica da sala de aula invertida 

    Tomanik, Marcelo; http://lattes.cnpq.br/6098995601989014 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-08-28)
    This paper presents an application experience of the methodology called Flipped Classroom in a class of undergraduates in physics at the University of Uberlandia, using a computational mathematical modeling software, the ...
  • Analogias e modelagem no ensino de ciências 

    Paterlini, Norberto Carvalho Rocha (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-03-10)
    We present a discussion about teaching practices, through the organization of courses and the structure of the curriculum, where the formalistic and Cartesian conception of mathematics is incorporated into the teaching of ...
  • Tarefas exploratórias-investigativas para a aprendizagem de função afim 

    Tozo, Fábio Luiz Dias; http://lattes.cnpq.br/9771361045348101 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-03-24)
    The objective of this work was to verify the difficulties of treatments and conversions (natural language, algebraic expressions, tables and graphical form) function of teaching-learning in order to students of the first ...
  • Construção de uma sequência didática com situaçõesproblema envolvendo matemática financeira 

    Gimenes, Deivid Geraldo; http://lattes.cnpq.br/4200266058907319 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em MatemáticaCâmpus São Carlos, 2016-03-19)
    This work deals with developing, structuring and implementation of a didactic sequence taught Financial Mathematics to high school students through reproduction environments able to provide them the opportunity to be ...
  • Matemática financeira no ensino médio : uma proposta metodológica de ensino 

    Oliveira, Bruno Henrique de; http://lattes.cnpq.br/6807234510109930 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2015-12-11)
    In this research work, we address concepts related to Financial Mathematics. In this way, we have developed a methodology of teaching which is different than traditional method. In addition to the traditional content of ...
  • Uma proposta para o ensino do conceito de matrizes em ambiente computacional 

    Pereira, Nilce Maria de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3127997716929268 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-03-17)
    This present dissertation consists to propose alternative activities to the traditional teaching of matrices concept in the high school. At first it sought to identify difficulties from the students in solving problems ...

Ver mais