Collections in this community

Recent Submissions

  • Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática 

    Santos, Patrícia Mendonça Talmelli dos; http://lattes.cnpq.br/3907452681185746 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
    In this study, the author shows application of innovative activities and methodologies in the teaching of ratios in the 6th year of elementary school, the school where the research teacher works. The choice of the theme ...
  • Um estudo sobre operações aritméticas com números fuzzy 

    Silva, Marcelo Batista da; http://lattes.cnpq.br/3392094119402519 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
    This dissertation is based on a research work carried out in the classroom with high school students of a public school, and aims to show that the introduction of initial elements of Fuzzy Logic in the first grades of high ...
  • O material manipulável Algeblocks: uma proposta para o ensino médio 

    Camargo, Alex Sander Martins de; http://lattes.cnpq.br/7969134352531660 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 19/03/2020)
    This work had the purpose of developing an educational product in the form of a teaching proposal for the algebra of high school grades. More specifically, to propose studies of algebraic content through the use of concrete ...
  • Fenômeno de congruência e não congruência sobre a função exponencial em materiais didáticos. 

    Ginez, Patricia Costa; http://lattes.cnpq.br/4469217740828888 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 28/02/2020)
    The students' lack of understanding concerning certain contents in Mathematics leads us to rethink teaching methodologies so as to enable strategies that favor learning, looking at the teaching materials that are used ...
  • Inclusão intelectual no ensino regular: perímetros e áreas de regiões poligonais 

    COLLAREDA, Susana Michelim; http://lattes.cnpq.br/9795154443896516 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 14/02/2020)
    This paper discusses the performance of geometric activities, involving perimeter and area of polygons: square, rectangle and right triangle, using manipulative materials with three students with intellectual disability ...
  • A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional 

    Costa, Vitor Aparecido Pereira da; http://lattes.cnpq.br/4293980823908874 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 01/11/2019)
    This project arose from worries caused by a brazilian Math Education increasingly disappointing in the public Middle Schools and, in this context, it had as objective to contribute with a new didactic view of this area of ...
  • Cônicas: uma prática escolar 

    Puppin, Maurício; http://lattes.cnpq.br/7328458570509096 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/07/2019)
    Based on the protagonism of the learner, this work aims to assist the teacher of mathematics of High School, in the teaching of Analytical Geometry, with a practical approach to facilitate the student's understanding of ...
  • Atividades de modelagem matemática com equações de diferenças 

    Lima, Antonio Augusto de; http://lattes.cnpq.br/5709334677028791 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 26/07/2019)
    Teaching math subject in basic education is a big challenge. Once the teacher is successful, the great value to be cultivated is to present students with meaningful content. Nowadays, in many cases, teaching of mathematics ...
  • Modelagem numérica no ensino de fenômenos dinâmicos: um exemplo na farmacologia 

    Segura, Francisco Novales; http://lattes.cnpq.br/1248262471247987 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 27/06/2019)
    The teaching of phenomena in the sciences now passes through a paradigm shift. Seeking an increase in interest in scientific careers, it is desired to deepen the understanding of those through mathematics, so that it is ...
  • Aplicação de uma atividade experimental sobre vazão de líquidos para o estudo de funções no ensino médio 

    Rangel, Wilson de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3515841388282446 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
    Considering the school context from the practical point of view, functions serve as instruments for the study of phenomena and allow the construction of experimental models that can be described through numerical, algebraic, ...
  • Reconhecendo a geometria espacial: uma proposta de ensino a partir de atividades contextualizadas 

    Moraes, Lucas Garcia de; http://lattes.cnpq.br/4307145163578435 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/06/2019)
    The inspiration for this work comes from the observation in the difficulties of the majority of the students of the CEEJA in finding the literal sense of the study of the spatial geometry. In order to contribute to the ...
  • O uso da geometria fractal como ferramenta no ensino de progressões geométricas e logaritmos 

    Vieira, Diogo Comin; http://lattes.cnpq.br/4128546204648929 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/03/2019)
    This essay is a study that seeks to introduce Fractal Geometry as a tool in Geometric Progressions and Logarithms teaching in high school, more precisely in the 1st (first) year, but the presented activities unfold a ...
  • O estado da arte das pesquisas brasileiras sobre o letramento estatístico e probabilístico 

    Paim, Sandra Aparecida de Oliveira Coelho; http://lattes.cnpq.br/5640924560570124 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)
    Among the thematic studies of GEPLAM (Mathematics Classes Study and Planning Group), based on the Sorocaba campus of the Federal University of São Carlos (UFSCar), we highlight Statistical and Probabilistic Literacy from ...
  • O estudo da congruência semântica em questões de equação de 1º grau nas avaliações de aprendizagem em processo 

    Garcia, Gladys Beatriz Churata; http://lattes.cnpq.br/4654299623234098 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 07/02/2019)
    This work aims to contribute with research involving large scale research, especially the In-Process Learning Assessment (AAP). With regard to the analysis of this type of document, we present implications of the content ...
  • Conexão entre matemática e música: um percurso para o estudo dos números racionais 

    Azevedo, Adalberto Tomaz de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)
    This research aimed at presenting a teaching-learning process for a 6th grade group from Elementary School involved with the teaching of rational numbers, especially fractions. The approach of this school content involved ...
  • Uma experiência didática com dobradura de papel e geometria das transformações no plano no ensino de matrizes no ensino médio 

    Freire, Veruska Bueno (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 18/12/2018)
    The main objective of the international project The Klein Project of ICMI-IMU is to bring knowledge and applications of contemporary Mathematics to the enrichment of the knowledge of secondary school teachers, through small ...
  • Uma proposta contextualizada para o ensino médio: regressão linear 

    Sandre, Orlando Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/01/2019)
    This work has as the main objective the teaching of Linear Regression contextualized to High School students. For this, it was elaborated a plan of teaching unity which has four class plans. The class plans are structured ...
  • O projeto educacional: um olhar nas dissertações do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE-UFSCar) 

    Castro, Bruno Luiz de; http:/lattes.cnpq.br/1220328156886170 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 15/02/2019)
    This research presents the panorama of the works developed in the period from 2010 to 2017, in the Program of Post-Graduation in Teaching of Exact Sciences (PPGECE) of UFSCar (Campus of Sorocaba and São Carlos), in ...
  • Introdução da álgebra: desenvolvimento do pensamento algébrico no 6° ano do ensino fundamental 

    Dias, Lindinalva da Silva; http://lattes.cnpq.br/6075079355441338 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
    The present research presents a study about algebraic thoughts expressed by students of the 6th grade of elementary school. The research’s objective was to investigate the implications of a teaching sequence, based on ...
  • Uma introdução ao estudo das Funções Trigonométricas com recursos artísticos e seminários sobre a História da Matemática no 2º ano do Ensino Médio 

    Neves, Ranúzy Borges; http://lattes.cnpq.br/6120167882171343 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)
    The main objective of this study is to investigate whether the use of artistic methodologies effectively contributes to motivate second grade students of High School Integrated with Technical Education in Industrial ...

View more