Coleções nesta comunidade

Submissões recentes

  • A abordagem de resolução de problemas aplicados ao conteúdo de funções : uma experiência com grupos de estudos do ensino médio 

    Barbosa Filho, Gilberto Alves (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2017-02-17)
    This research project refers to an experience applied to study groups for high school students in order to provide them with an improvement of Mathematics contents, as well as an improvement in the practice of their studies, ...
  • Ensino contextualizado de área e volume de cilindro 

    Binotti, Andréa Magalhães; http://lattes.cnpq.br/9701479716699221 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-09-03)
    The study Geometry Metric Space is very important in high school. To observe, analyze and evaluate the student body to what I teach, we see the lack of interest and a lot of difficulties in relation to learning geometry, ...
  • Uma sequência didática sobre porcentagem e tratamento da informação utilizando problemas das OBMEP 

    Faxina, Maria Lúcia Beltrami (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-11-18)
    This work presents a didactic sequence, in thirteen activity pages, with problems on percentage and information processing of the Brazilian Mathematics Olympiad of Public Schools (OBMEP), idealized for different learning ...
  • Contribuições da matemática financeira para o ensino médio : O uso de tributos em tarefas de sala de aula 

    Pinheiro, Cláudio Júlio César; http://lattes.cnpq.br/3314260201886761 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-04-05)
    The aim of this research is to verify the contributions of the tribute studies of Financial Mathematics contents for High School. The income tax implicates several areas of public and private interests. The tax collection ...
  • Elementos de análise combinatória no ensino fundamental : uma abordagem com mágicas e resolução de problemas 

    Bassan, Débora Regina; http://lattes.cnpq.br/3804903987729140 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-06-23)
    This work AIMS to Develop the content of combinatorial analysis in the class of 6th and 7th grade of elementary school II in a school in the state of São Paulo. For this, there was the use of contextualized activities using ...
  • Ensinando o conceito de campo elétrico a partir do fenômeno do raio 

    Ortiz, João Paulo Martins Tobaruela; http://lattes.cnpq.br/2591783898323529 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-12-21)
    This dissertation is a report of the development and application of a Potentially Meaningful Teaching Units (PMTU), proposed by Moreira, approaching the concept of electric field for high school level. Aiming to contextualize ...
  • O uso do software Modellus na formação inicial dos licenciandos em Física dentro da abordagem metodológica da sala de aula invertida 

    Tomanik, Marcelo; http://lattes.cnpq.br/6098995601989014 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-08-28)
    This paper presents an application experience of the methodology called Flipped Classroom in a class of undergraduates in physics at the University of Uberlandia, using a computational mathematical modeling software, the ...
  • Analogias e modelagem no ensino de ciências 

    Paterlini, Norberto Carvalho Rocha (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-03-10)
    We present a discussion about teaching practices, through the organization of courses and the structure of the curriculum, where the formalistic and Cartesian conception of mathematics is incorporated into the teaching of ...
  • Tarefas exploratórias-investigativas para a aprendizagem de função afim 

    Tozo, Fábio Luiz Dias; http://lattes.cnpq.br/9771361045348101 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-03-24)
    The objective of this work was to verify the difficulties of treatments and conversions (natural language, algebraic expressions, tables and graphical form) function of teaching-learning in order to students of the first ...
  • Construção de uma sequência didática com situaçõesproblema envolvendo matemática financeira 

    Gimenes, Deivid Geraldo; http://lattes.cnpq.br/4200266058907319 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em MatemáticaCâmpus São Carlos, 2016-03-19)
    This work deals with developing, structuring and implementation of a didactic sequence taught Financial Mathematics to high school students through reproduction environments able to provide them the opportunity to be ...
  • Matemática financeira no ensino médio : uma proposta metodológica de ensino 

    Oliveira, Bruno Henrique de; http://lattes.cnpq.br/6807234510109930 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2015-12-11)
    In this research work, we address concepts related to Financial Mathematics. In this way, we have developed a methodology of teaching which is different than traditional method. In addition to the traditional content of ...
  • Uma proposta para o ensino do conceito de matrizes em ambiente computacional 

    Pereira, Nilce Maria de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3127997716929268 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-03-17)
    This present dissertation consists to propose alternative activities to the traditional teaching of matrices concept in the high school. At first it sought to identify difficulties from the students in solving problems ...
  • Desempenho em questões de álgebra do SIMAVE sob a pespectiva dos registros de representação semiótica 

    Duarte, Ronan Cesar; http://lattes.cnpq.br/5956563006024234 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-04-23)
    This study aimed to answer the following research question: how students in good yield in the context SIMAVE mobilize semiotic representation registers on issues with algebraic content? The method chosen for this research ...
  • O ensino de probabilidade com o uso de mágicas fundamentadas matematicamente 

    Ramos, Caroline Lameza; http://lattes.cnpq.br/0956645717031413 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-04-23)
    This work has as objective to develop the basic concepts of Probability in 9th grade classes of elementary public school in the countryside of São Paulo state. In this regard, was used Mathematical Magic in order to make ...
  • Material complementar para o professor da rede SESI-SP de ensino : semelhança e software GeoGebra 

    Leite, Adriane de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/2332740004439719 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-10-05)
    This research aims to propose activities for teachers using the Geogebra software, especially for teachers from the SESI-SP School Network in order to assist them in the teaching methodology, with teachers' work plan and, ...
  • Limites e possibilidades do uso da webquest no ensino de física 

    Silva, Willians Gavioli da; http://lattes.cnpq.br/4247896330857820 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-03-06)
    This research aims to check the limits and potential use of WebQuest in support oriented research tool on the Internet in a public school in São Paulo State. The research refers to the implementation and development of ...
  • Uma proposta metodológica para o ensino das funções trigonométricas 

    Batista, Valéria Nogueira (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-08-28)
    This research has focused primarily on teaching trigonometric sine and cosine functions. The proposal is to organize the teaching of these functions, in order to improve good learning situations to students, to encourage ...
  • Proposta de um minicurso de Astronomia para alunos do Ensino Fundamental II 

    Pesquero, Lucas Canevarolo; http://lattes.cnpq.br/3064195156214520 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-08-07)
    In this dissertation, an astronomy workshop is proposed which can be used as preparation for Brazilian Olympics of Astronomy, but whose main goal is to become one more tool for studies in such discipline. Even those who ...
  • Microcontrolador Arduino no ensino de física : proposta e aplicação de uma situação de aprendizagem sobre o tema luz e cor 

    Rubim Junior, Jackson Roberto; http://lattes.cnpq.br/6396041270126324 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2014-09-29)
    This paper aims to propose the inclusion of the Arduino microcontroller in Physics classes in a public high school. To this intent, a learning situation on the theme Light and Color was suggested, based on meaningful ...
  • Uma abordagem diferente para o ensino da função exponencial no Ensino Médio 

    Angelucci, Michel; http://lattes.cnpq.br/0230925912763463 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2014-01-24)
    The objective of this essay is to propose a different approach to teaching the exponential function in high school. This new approach aims to provide a meaningful learning related to the subject exponential function, ...

Ver mais