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dc.creatorDeus, Raydson Alexandre Tozzo de
dc.date.accessioned2020-04-24T12:48:30Z
dc.date.available2020-04-24T12:48:30Z
dc.date.issued2020-01-27
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12464
dc.description.abstractThis research investigates the approach between art and technology through the study of creative processes related to experimental digital lutherie. Taking into account the concepts of game and apparatus from Vilém Flusser Theory, as well as the concept of open object from the work of Gilbert Simondon, the research aims to analyses the intrinsic aspects related to the creation of musical instruments in contemporary art. The results point out that the creative work carried out by the luthier of experimental instruments has a handmade characteristic which, nevertheless, uses industrialized components as preliminary material. Within this creative context, the luthier explores permutation procedures using standard electronic components, seeking to achieve unique aesthetic results. Starting from this game of combinations, the luthier of experimental instruments integrates art and technology in an instance guided by the aesthetic valuation of the object in order to reach the opening point that allows him to comprehend the technological object as something asymmetrical, singular and adjustable to the meaning he desires to produce.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectArtepor
dc.subjectMúsicapor
dc.subjectTecnologiapor
dc.subjectLuteria experimentalpor
dc.subjectArteng
dc.subjectMusiceng
dc.subjectTechnologyeng
dc.subjectExperimental luterieeng
dc.titleLuteria digital experimental: materiais e processos de criação de novos instrumentos musicaispor
dc.title.alternativeDigital experimental lutherie: materials and processes for creating new musical instrumentseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Nespoli, Eduardo
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0482744763085170por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6660268033227773por
dc.description.resumoEsta dissertação analisa a aproximação entre arte e tecnologia por meio do estudo dos processos criativos relacionados à luteria digital experimental sob a luz das teorias de Vilém Flusser e Gilbert Simondon, tomando os conceitos de jogo e aparelho (FLUSSER, 1985) e objeto aberto (SIMONDON, 2014) para expandir teoricamente as relações entre design técnico e criação artística na luteria digital experimental. Para tanto, observa-se que o trabalho criativo realizado pelo luthier de instrumentos experimentais possui caráter manual, remetendo o processo de construção a um tipo de prática artesanal que, porém, utiliza componentes industrializados como material preliminar. Neste contexto de criação, o luthier explora procedimentos de permutação de componentes eletrônicos padronizados, buscando alcançar resultados estéticos singulares. Partindo desse jogo de combinações, o construtor de instrumentos experimentais integra arte e tecnologia em uma instância guiada pela valoração estética do objeto, adquirindo, deste modo, o ponto de abertura que lhe permite verificar o objeto tecnológico enquanto algo assimétrico, singular e ajustável aos sentidos que se deseja produzir.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTSpor
dc.subject.cnpqLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor


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