Cursos de Graduação: Envíos recientes
Mostrando ítems 21-40 de 510
-
Crítica ao epistemicídio e ao colonialismo na obra Anti-bandeirante de Maré de Matos: desdobramentos semióticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 08/02/2024)The course conclusion work sought to analyze the photographs entitled História (History), Selvagem (Wild) and Tradição (Tradition), which make up the set called Anti-bandeirante. These works were created by Brazilian visual ... -
Ensino de habilidades comunicativas via Picture Exchange Communication System a indivíduos com Transtorno do Espectro do Autismo: revisão sistemática da literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/02/2024)The present research aimed to identify and analyze studies in international and national literature that used PECS to teach language to individuals with ASD and speech difficulties. The study was based on the study by ... -
Ensino de leitura para alunos do 3º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 08/02/2024)The ability to read not only promotes the intellectual development of the individual but also plays a fundamental role in social interaction. Therefore, the present study aimed to investigate the effects of teaching ... -
Ensino de relações número-quantidade para alunos da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/01/2024)Taking into account the uniqueness of students and the mathematical skills expected to be developed since early childhood education, the use of appropriate teaching procedures can contribute to the development of these ... -
Equivalência de estímulos e generalização recombinativa no ensino de leitura para alunos com deficiência intelectual e autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/01/2024)Considering the importance of teaching reading and writing for individuals with intellectual disabilities and autism, employing strategies that can benefit and enhance the teaching and learning process, the objective of ... -
Ensino de habilidades comunicativas a indivíduos com autismo por meio da videomodelação: revisão sistemática de literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/03/2023)This research aimed to seek, analyze and discuss the results of studies that used video modeling in interventions to teach communication skills to people with Autistic Spectrum Disorder.The CAPES Periodical Portal was used ... -
O entre-lugar narrativo: memórias e ideias em Anarquistas, Graças a Deus (1979), de Zélia Gattai
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 08/02/2024)La presente monografía de fin de curso (trabalho de fim de curso) se centra en investigar la obra Anarquistas, Graças a Deus (1979) de Zélia Gattai, y lleva en consideración el subgénero autobiográfico y el eje temático ... -
Vibrações positivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 11/09/2023)The following document aims to detail the production of the short film “Good Vibrations,” one of the Capstone Projects from the 2018 class for the Bachelor’s Degree program in Imagem e Som at the Universidade Federal de ... -
O ensino de inglês decolonizado: traçando propostas para a interculturalidade nas escolas indígenas do povo Pankararu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/12/2022)The aim of this research was to discuss decoloniality and interculturality in English classes in indigenous schools, presenting proposals for the elaboration and planning of classes that consider these perspectives and ... -
Representação e recuperação da informação em campanhas de publicidade no Facebook ADS: estratégias e proposição de protocolos de descrição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/10/2023)This research investigates the representation and retrieval of information, specifically focusing on the construction of nomenclature for Facebook Ads media campaigns. The overall objective is to define protocols for ... -
Os poemas do livro negro de Casimiro de Abreu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)This research aimed to propose an integrative reading of the literary work Primaveras (1859), by Casimiro de Abreu, focusing on the analysis of the six poems which compose its last subsection, entitled Livro Negro. As a ... -
Organização e estrutura do sistema educacional no Brasil e na Alemanha com foco na Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 07/02/2024)The organization and structure of the educational system, as well as the processes through which special education, both in Brazil and around the world, is systematized is a widely discussed topic in universities and society ... -
Levantamento da realização do sujeito pronominal em entrevistas televisionadas: resultados iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/02/2024)This final paper aims to survey the number of occurrences and frequencies of expressed pronominal subject and null pronominal subject in texts of the television interview genre, produced in the year 2009. To achieve this, ... -
Pessoas com Deficiência Intelectual em processo de envelhecimento: entendimentos de profissionais especializados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 07/07/2022)This research aimed to analyze the perspectives of professionals involved in the care of individuals with intellectual disabilities who are aging, focusing on their understanding of this life stage and established conceptions ... -
Variação linguística e rotação por estações: uma proposta de atividade didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 05/02/2024)El objetivo de este proyecto fin de carrera es presentar una propuesta de actividad didáctica sobre el tema de la variación lingüística, basada en la metodología de rotación por estaciones. La propuesta pretende analizar ... -
Verbalidades uma proposta de canal no youtube para narrativas surdas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/02/2024)In this course completion work, I created a channel on the YouTube platform, whose name is VERBALITIES. With the aim of creating a space for the dissemination of countless deaf identities and experiences through videos, ... -
Stuart Hall e a sociologia brasileira: reflexões sobre relações raciais e transformações metodológicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 31/08/2023)In this work, an investigation was carried out on the theoretical-methodological contributions of the author British-Jamaican Stuart Hall for recent Brazilian Sociology regarding the theme of race relations. Based on ... -
Popular sim, ingênuo jamais!: disputa por significação na Bienal Naïfs do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/04/2023)In this work, I propose to analyze and understand disputes over meaning about Naive Art in Brazil, focusing on possible debates about the formation of a national identity and its overlapping with racial themes from the ... -
O Modelo negro: trajetórias do momento pós-colonial na história da arte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 31/08/2023)The following work aims to explore the exhibition Le Modèle Noir as an artistic and cultural intervention that challenges stereotypes and negative representations, reflecting on the political struggles related to black ... -
A construção de um herói nacional pela grande mídia e suas implicações políticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/08/2023)Most Political Science theorists attribute a unique role to the mainstream media in maintaining modern democracy. The present work aims to analyze the journalistic discourse about the Judiciary Field, from the perspectives ...