Letras - Espanhol - LLE
Recent Submissions
-
Entre lebres e quelônios: o que se entende por editora “independente”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/04/2022)Bajo la perspectiva de la teoría de la midiología de Régis Debray (1991), analizamos nuestro objeto, la editorial paulistana Quelônio, viéndola como un mídium, siendo este representado por cualquier objeto técnico que como ... -
Percepções de licenciandos sobre o estágio supervisionado remoto em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/04/2022)As a fundamental component of the curriculum in undergraduate courses, the subject of supervised internship aims to provide students in initial teacher-training the confluence of theoretical and practical experiences in ... -
"A verdadeira ficção faz a obra de arte": a construção das personagens artistas em 'O susto', de Agustina Bessa-Luís
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/10/2021)In this Course Completion Work, we propose a reading of the novel O susto (1958), by Agustina Bessa-Luís, from the mobilization of aspects referring to the category of characters in order to understand the phenomenon of ... -
Linguagem inclusiva em destaque: pesquisa, análise e divulgação dos xis da questão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/01/2022)Este trabajo de conclusión de curso tiene como objetivo investigar el lenguaje inclusivo, con miras a una definición coherente de su naturaleza. Partimos de su defensa, ya que consideramos su uso un factor de inclusión ... -
Possibilidades e limites do uso de tecnologias digitais para o ensino e aprendizagem de espanhol: experiências e reflexões de um grupo de professores durante a pandemia COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/11/2021)Las tecnologías digitales cada vez más forman parte de la educación y tanto profesores como alumnos son sujetos activos de esa transformación. Por lo tanto, pensar en la utilización de las herramientas digitales como ... -
Conflito linguístico: em defesa da minha identidade A’uwẽ
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/11/2021)El presente trabajo se centra en analizar la relación entre la lengua A’uwẽ y la lengua portuguesa en el territorio brasileño, o más bien, el conflicto lingüístico que ha permeado durante mucho tiempo la vida de los pueblos ... -
A criação literária como tema em O Cemitério dos Vivos de Lima Barreto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 23/11/2021)El presente trabajo de fin de curso tiene como objetivo analizar la obra O Cemitério dos Vivos (1919) del escritor Lima Barreto, a partir de la presencia de la creación literaria como tema central de la narración. Partiendo ... -
Leitura em tempos da pandemia da COVID-19: uma análise da campanha #juntospelolivro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/06/2021)As a society, we share a common representation of what it is to “be a reader”, that comes from a historically, socially and culturally constituted “discursive memory” about reading. In 2019, we witnessed an important ... -
Ensino de língua espanhola para idosos: mapeamento de pesquisas realizadas no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/07/2021)This investigation was characterized as an exploratory study, which seeks to map previous research on Spanish language teaching and learning contexts for the elderly people in Brazil, seeking to identify them, characterize ... -
A dessacralização do cânone: D. João e Julieta e o olhar feminino de Natália Correia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/12/2018)This monography aims to analyze the play D. João e Julieta, by the Portuguese writer Natália Correia (1923-1993), to, from there, reflect on authorship writing feminine in the Portuguese dramaturgical space, where the ... -
Bicho-homem ou homem-bicho? Uma leitura ecocrítica de Bichos, de Miguel Torga
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 15/01/2021)This study aims to carry out a reading of the collection of short stories Bichos (1940), by the Portuguese writer Miguel Torga (1907-1995), through the ecocritics, seeking to verify aspects related to environmental ... -
Reinvenção do cânone: releitura paródica e transcontextaulização em Uma Viagem à India, de Gonçalo M. Tavares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 27/11/2020)This Course Conclusion Work aims to analyze the novel Uma Viagem à Índia, by the Portuguese writer Gonçalo M. Tavares, from a proposal to verify the incidence of parodic resources in its composition. It is intended, here, ... -
"Trocar a chavinha 'agora eu estou falando espanhol'": imaginários de professores brasileiros em formação sobre estruturas verbais do espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/06/2021)Starting from the comprehension that the subject in its relation with the world is invariably measured by imaginary projections, which affect the objects and individuals surrounding it, being those indispensable for the ... -
Entre mitos, reinados e quedas: leituras de O alegre canto da perdiz, de Paulina Chiziane
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/06/2021)The present work aims to build paths of analysis about the work O Alegre Canto da Perdiz, by the Mozambican writer Paulina Chiziane. The points investigated begin with the author's position as a storyteller and are followed ... -
Homoparentalidade na literatura infantil: a visibilidade das novas famílias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/07/2019)This study aims to understand and characterize how homoparenting families are represented in children’s books. This topic was chosen because it is believed that literary works that discuss homoparenting are important to ... -
Ela faz a interlíngua dela: estudo exploratório sobre a aprendizagem dos possessivos de terceira pessoa do português brasileiro por falantes de espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/02/2021)This research aims to analyze the apprenticeship of possessive pronominal constructions of 3rd person from Brazilian Portuguese (BP) by Spanish speakers (SS), focusing on the pragmatic and discursive domain implied in its ... -
Pesquisas em linguística aplicada sobre gêneros e sexualidades: um levantamento da Revista Brasileira de Linguística Aplicada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/12/2017)Esta monografía de grado presenta los datos encontrados en el análisis documental realizado a través de una investigación de la Revista Brasileña de Lingüística Aplicada (RBLA), con el objetivo de comprender las nuevas ... -
Expressão/Interação Oral nas Aulas de Espanhol: Crenças de alunos de escolas da rede pública e privada de São Carlos sobre o seu trabalho em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/02/2015)En este trabajo, se discuten cuestiones respecto a las creencias de los alumnos de la educación secundaria de dos escuelas (pública y privad) respecto a la importancia de la lengua española, cómo la estudian, cómo se da ... -
Materialidades da legislação linguística do Brasil e da Argentina no contexto do Mercosul
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/12/2013)La materialización de la política lingüística prevista por el MERCOSUR alcanzó su punto álgido, en Brasil, con la Ley 11.161 / 2005 y, en Argentina, con la Ley 26.468 / 2009. Las respectivas leyes proponen la enseñanza del ... -
Atitudes ante as práticas linguísticas na fronteira entre Argentina e Brasil: o portunhol de Misiones
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/12/2014)Este trabajo tiene como principal objetivo identificar y comprender, desde una perspectiva sociolingüística, las actitudes hacia el “portuñol” que se utilizan en la provincia argentina de Misiones. Para ello, se expondrán ...