Show simple item record

dc.contributor.authorPimentel, Gabriel Dias
dc.date.accessioned2021-10-01T11:29:37Z
dc.date.available2021-10-01T11:29:37Z
dc.date.issued2021-08-19
dc.identifier.citationPIMENTEL, Gabriel Dias. A recepção criativa de “L’Étranger” em “Meursault, contre-enquête” de Kamel Daoud. 2021. Dissertação (Mestrado em Estudos de Literatura) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14950.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14950
dc.description.abstractThe present work proposes to develop a brief analysis of the different forms of interpretation of the work L’Etranger (1942) by the Franco-Algerian writer Nobel Prize for Literature Albert Camus. Based on the panorama of his critical fortune, we enter into the analysis two works directly influenced by Camus, namely the novel Meursault, contre-enquête (2014) by the writer Kamel Daoud and the song As caravanas (2017) by the Brazilian multiartist Chico Buarque de Hollanda. In this analytical path, we will enter into how postmodern parody and fictional testimony are fundamental points in the work of Daoud and the critical reinterpretation of Brazilian social relations will be the song of Hollanda. Our theoretical foundation, in addition to the critical fortune of the source text of Camus, will be based on the theoretical basis of the author Linda Hutcheon (1985; 1991), to discuss her postmodernity, Márcio Seligmann-Silva (2005) and Beatriz Sarlo (2007) contributing to the status of testimony, among others authors who contributed in different ways to build the critical fortune of the three works worked and guide the interpretations defended during the dissertation.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectLiteraturapor
dc.subjectLiteratureeng
dc.subjectAlbert Camuspor
dc.subjectKamel Daoudpor
dc.subjectChico Buarque de Hollandapor
dc.titleA recepção criativa de “L’Étranger” em “Meursault, contre-enquête” de Kamel Daoudpor
dc.title.alternativeThe creative reception of L’Étranger in Meursault, contre-enquête by Kamel Daoudeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Nascimento, Luís Fernandes dos Santos
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3654785629696808por
dc.description.resumoO presente trabalho se propõe a desenvolver uma breve análise das diferentes formas de interpretação da obra L’Étranger (1942) do escritor franco-argelino e ganhador do prêmio Nobel de Literatura Albert Camus. A partir do panorama de sua fortuna crítica, adentramos na análise de duas obras influenciadas diretamente por Camus: o romance Meursault, contre-enquête (2014), do escritor Kamel Daoud, e da canção As caravanas (2017), do multiartista brasileiro Chico Buarque de Hollanda. Nesse percurso analítico, abordaremos como a paródia pós-moderna e o testemunho ficcional são pontos fundamentais na obra de Daoud, assim como a releitura crítica das relações sociais brasileiras é cara à canção de Hollanda. Nossa fundamentação teórica, além da fortuna crítica do texto-fonte de Camus, terá, como base, a autora Linda Hutcheon (1985; 1991), para dialogar sobre sua acepção de pós-modernidade, Márcio Seligmann-Silva (2005) e Beatriz Sarlo (2007) contribuindo sobre o estatuto do testemunho, dentre outros autores que auxiliaram, de diferentes maneiras, na construção da fortuna crítica das três obras trabalhadas e na pauta das interpretações defendidas no decorrer da dissertação.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLitpor
dc.subject.cnpqLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURAS ESTRANGEIRAS MODERNASpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/9400673717326429por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil