Show simple item record

dc.contributor.authorDameto, Christian Roberto
dc.date.accessioned2021-12-16T19:48:03Z
dc.date.available2021-12-16T19:48:03Z
dc.date.issued2021-11-26
dc.identifier.citationDAMETO, Christian Roberto. Modelagem matemática e a BNCC do Ensino Médio. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15371.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15371
dc.description.abstractThis Course Conclusion Work aims to build relationships between the work with mathematical modeling according to the concepts of Bassanezi (2002) and Burak (1992), and the learning objectives proposed by the High School's BNCC through Competences and Abilities, showing how the practice with modeling can contribute to the fulfillment of these objectives and to the formation of critical people, capable of fully exercising their citizenship. It also illustrates, through the analysis of an experience report, how modeling was able to mediate the learning of Skills highlighted by BNCC and give meaning to abstract mathematical concepts, promoting connections with previous knowledge brought by the students.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectModelagem matemáticapor
dc.subjectBNCC do Ensino Médiopor
dc.titleModelagem matemática e a BNCC do Ensino Médiopor
dc.title.alternativeMathematical modeling and the High School's BNCCeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Rezende, Alex Carlucci
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4190869482260889por
dc.description.resumoEste Trabalho de Conclusão de Curso visa construir relações entre o trabalho com modelagem matemática de acordo com as concepções de Bassanezi (2002) e Burak (1992), e os objetivos de aprendizagem propostos pela BNCC do Ensino Médio através de Competências e Habilidades, evidenciando como a prática com modelagem pode contribuir no cumprimento desses objetivos e na formação de pessoas críticas, capacitadas ao exercício pleno da cidadania. Também ilustra, através da análise de um relato de experiência, como a modelagem foi capaz de mediar o aprendizado de Habilidades destacadas da BNCC e dar significado a conceitos matemáticos abstratos, promovendo conexões com conhecimentos prévios trazidos pelos educandos.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/4141006338711636por
dc.publisher.courseMatemática - MLpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil