• A educação eugenista latino-americana: correspondências entre os intelectuais brasileiros e argentinos nas décadas de 1920-1930 

      Roitberg, Guilherme Prado (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/01/2021)
      A ciência do melhoramento racial ou eugenia foi criada no final do século XIX por Francis Galton. Baseada no determinismo biológico, essa ciência popularizou-se entre a influente elite intelectual latino-americana, levando ...
    • Brazilian fascism and anti-semitism 

      Roitberg, Guilherme Prado; Silva, Mariana Bergo Damaso; Souza, Edson Guilherme de; Gomes, Luiz Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/01/2021)
      O artigo aborda o tema do fascismo na contemporaneidade, a partir dos elementos do antissemitismo descritos por Adorno e Horkheimer em 1947 e por meio das evidências empíricas que marcam atualmente a adesão da sociedade ...
    • The anti-authoritarian role of dystopias: reflections on Érico Veríssimo’s novel Incident in Antares 

      Roitberg, Guilherme Prado; Baptista, Fabiana Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/01/2019)
      The aim of this article is to analyze the relevance of dystopias in the critique to authoritarianism present in the novel Incident in Antares written by Érico Veríssimo. After presenting the main characteristics of utopian ...
    • The science of racial improvement: historical considerations about Brasilian eugenic education 

      Roitberg, Guilherme Prado; Faggion, Melline Ortega (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/01/2021)
      Defined by Francis Galton (1822-1911) as the “science of racial improvement”, eugenics became popular among the influential Brazilian intellectual elite in the first decades of the Republic, aiming the biological-racial ...
    • Expositions of “degenerate” art and music in Nazi Germany: reflections on totalitarian aesthetics and education 

      Roitberg, Guilherme Prado; Baptista, Fabiana Maria; Gomes, Luiz Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/01/2020)
      During the Third Reich (1933-1945), Nazi intellectuals conceived the music and the plastic arts as elements that form moral values, which can corrupt education and compromise political and social life. From the theoretical ...
    • Crisis, end, or eclipse of reason? Max Horkheimer's Critical Theory contributions to an epistemology of eugenics 

      Roitberg, Guilherme Prado (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/06/2022)
      This article investigates the epistemological foundations of Francis Galton's eugenics based on Max Horkheimer's Critical Theory. Grounded on a bibliographical research, we analyze the texts in which the English polymath ...