Show simple item record

dc.contributor.authorSantos, Erick Quintino dos
dc.date.accessioned2022-05-06T11:08:11Z
dc.date.available2022-05-06T11:08:11Z
dc.date.issued2022-04-19
dc.identifier.citationSANTOS, Erick Quintino dos. A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical. 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16048.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16048
dc.description.abstractThis study presents a proposal based on the application of innovative methodologies through didactic sequences for the teaching of Mathematics to Elementary School II students. It aims to introduce concepts about fractions from the perspective of the relationship between ratios, in order to complement and deepen concepts on the subject, combined with the traditional form of presentation provided for in the National Curricular Parameters (PCN's) and in the National Common Curricular Base (BNCC) of Education Fundamental II, through practices related to Music and the study of the musical scale using new perspectives and methodologies that provide cognitive and socio-emotional structures for the teaching of Mathematics in a consistent and meaningful way, where it is expected that in this way students receive opportunities of new experiences during the didactic sequence so that they can implement and maintain learning throughout their lives, applying it in society as one of the guarantees that Education proposes to fulfill.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducaçãopor
dc.subjectExataspor
dc.subjectFraçõespor
dc.subjectMatemáticapor
dc.subjectMúsicapor
dc.subjectEducationeng
dc.subjectExact scienceseng
dc.subjectFractionseng
dc.subjectMatheng
dc.subjectMusiceng
dc.titleA Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musicalpor
dc.title.alternativeThe Mathematics of music: an approach to the teaching of fractions through music theoryeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Sampaio, João Carlos Vieira
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8286887389013685por
dc.description.resumoEste estudo apresenta uma proposta pautada na aplicação de metodologias inovadoras através de sequências didáticas para o ensino de Matemática para alunos do Ensino Fundamental II. Tem por objetivos introduzir conceitos sobre frações pela perspectiva da relação entre razões, de modo a complementar e aprofundar conceitos sobre o tema, combinados à forma tradicional de apresentação prevista nos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN’s) e na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Ensino Fundamental II, através de práticas relacionadas à Música e ao estudo da escala musical utilizando-se de novas perspectivas e metodologias que fornecem estruturas cognitivas e socioemocionais para o ensino da Matemática de maneira consistente e significativa, onde se espera que dessa forma os alunos recebam oportunidades de novas experiências durante a sequência didática para que consigam concretizar e manter o aprendizado por toda sua vida, aplicando-o em sociedade como uma das garantias que a Educação se propõe a cumprir.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/8004205234746096por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil