Show simple item record

dc.contributor.authorGavério, Marco Antônio
dc.date.accessioned2022-06-14T17:49:35Z
dc.date.available2022-06-14T17:49:35Z
dc.date.issued2022-04-18
dc.identifier.citationGAVÉRIO, Marco Antônio. Reabilitar é incluir?: um estudo de práticas em Reabilitação Físico-Motora. 2022. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16286.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16286
dc.description.abstractThis investigation aimed to understand a certain homology between 'improve\recover' bodily functionalities and 'inclusion' of certain individuals. In this sense, we consider contemporary dimensions in theoretical debates and in medical-social practices in relation to rehabilitation and people with disabilities. Thus, we seek theoretical and methodological elements to sociologically understand rehabilitation practices as part of theoretical and political discourses on disability. We access a dimension of this debate when we propose field research with professionals in the health area, specifically in rehabilitation, who work in a University Outpatient Clinic. These professionals are physical therapists and occupational therapists who have absorbed and produced clinical and scientific practices aligned with the parameters of the International Classification of Functioning, Disability and Health, the ICF. The ICF has been considered as a new clinical application model based on the idea of human functioning. This document produced by the WHO proposes to guide the production of a definition, classification and political-social evaluation of "people with disabilities". At the same time, the ICF does not present itself as an etiological compendium of "disability" (officially translated in the document as incapacidade), but an instrument for its biopsychosocial understanding as a "component of health". As the ICF was historically produced as a 'social-medical' framework of disability, we paid attention to the way in which the terms 'functionality', 'disability' and 'disability' were elaborated in this document. At the same time, we seek to understand how this Classification of Functions has been absorbed in rehabilitative treatment practices for people with disabilities. The aim was to understand how these discourses on disability relate to clinical and scientific areas of rehabilitation knowledge. And how, apparently, these clinical-therapeutic spaces manipulate the production of “physical-social” functionalities and capabilities. To do so, we do not start from a watertight definition of disability, but how this category has been mobilized in places that aim to produce its care and treatment. In this way, we proposed to observe the daily life of agents in the area of habilitation/clinical rehabilitation and, through the theoretical and practical understanding of their work, to access how the categorical dimensions of functionality, disability and disability are 'materialized' bodily and socially.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectDeficiênciapor
dc.subjectFuncionalidadepor
dc.subjectSaúdepor
dc.subjectReabilitaçãopor
dc.titleReabilitar é incluir?: um estudo de práticas em Reabilitação Físico-Motorapor
dc.title.alternativeTo rehabilitate is to include?: a study of practices in Physical-Motor Rehabilitationeng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Leite Júnior, Jorge
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7253561448346772por
dc.description.resumoEsta investigação teve como objetivo compreender uma certa homologia entre 'melhorar\recuperar' funcionalidades corporais e 'incluir socialmente' determinados indivíduos. Nesse sentido, consideramos dimensões contemporâneas nos debates teóricos e nas práticas médico-sociais com relação à reabilitação e as pessoas com deficiência. Assim, buscamos elementos teóricos e metodológicos para compreender sociologicamente as práticas reabilitadoras como parte dos discursos teóricos e políticos sobre a deficiência. Acessamos uma dimensão desse debate ao propormos uma pesquisa de campo com profissionais da área da saúde, especificamente da reabilitação, que trabalham em um Ambulatório Universitário. Essas profissionais são fisioterapeutas e terapeutas ocupacionais que têm absorvido e produzido práticas clínicas e científicas alinhadas aos parâmetros da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde, a CIF. A CIF tem sido considerada como um novo modelo de aplicação clínica baseada na ideia de funcionalidade (functioning) humana. Esse documento produzido pela OMS propõe nortear a produção de definição, classificação e avaliação político-social das "pessoas com deficiência". Ao mesmo tempo, a CIF não se coloca como um compêndio etiológico da "disability" (traduzida oficialmente no documento como incapacidade), mas um instrumento para sua compreensão biopsicossocial enquanto um "componente da saúde". Como a CIF foi historicamente produzida como um enquadramento 'médico-social' da deficiência, prestamos atenção ao modo em que os termos 'funcionalidade', 'incapacidade' e 'deficiência' foram elaborados nesse documento. Ao mesmo tempo buscamos compreender como essa Classificação de Funcionalidades tem sido absorvida em práticas de tratamento reabilitadores para pessoas com deficiência. O intuito foi compreender como esses discursos sobre deficiência se relacionam com estâncias clínicas e científicas dos saberes reabilitadores. E como, aparentemente, essas estâncias clínico-terapêuticas manipulam a produção de funcionalidades e capacitações “físico-sociais”. Para tanto, não partimos de uma definição estanque de deficiência, mas como essa categoria tem sido mobilizada em locais que visam a produção de seu cuidado e tratamento. Desse modo, propusemos observar o cotidiano de agentes da área de habilitação\reabilitação clínica e, por meio da compreensão teórica e prática de seu trabalho, acessar como as dimensões categóricas da funcionalidade, da incapacidade e deficiência se 'materializam' corporal e socialmente.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Sociologia - PPGSpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA::ANTROPOLOGIA URBANApor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICASpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::SOCIOLOGIA DA SAUDEpor
dc.description.sponsorshipId88882.330906/2019-01por
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/9891680002272215por
dc.citation.issue


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil