Show simple item record

dc.contributor.authorNascimento, Leonardo Muniz do
dc.date.accessioned2023-02-07T17:51:44Z
dc.date.available2023-02-07T17:51:44Z
dc.date.issued2022-01-31
dc.identifier.citationNASCIMENTO, Leonardo Muniz do. Repetição espaçada e sua influência na memória de longo prazo: um estudo teórico e reflexivo. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17354.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17354
dc.description.abstractThe Medicine course at the Federal University of São Carlos (UFSCar) is based on Problem-Based Learning. The method´s cornerstones are the absence of classical subjects, content integration, as well as problem solving. As a result, students can develop self-learning skills, integrating knowledge during group discussions, and working as a team. Beginning to apply Active Teaching-Learning Methodologies may bring anguish to students accustomed with traditional teaching methods only, especially for the “learn how to learn” understanding, as well as retaining information. Forgetting accompanies us throughout life and is closely associated with disuse of information. Spaced repetition has been proven to be effective in improving the ability to retain information in the long term. It is based on three learning phenomena: spacing effect, testing effect, and active recall. The objectives of the present study are to provide reflection and theoretical subsidies of the process of studying and “learning to learn” throughout Medicine graduation at UFSCar, focusing on forgetting, and using spaced repetition techniques.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.subjectAprendizagem Baseada em Problemaspor
dc.subjectMetodologias ativaspor
dc.subjectEsquecimentopor
dc.subjectMemóriapor
dc.subjectRepetição espaçadapor
dc.subjectProblem Based Learningeng
dc.subjectActive Methodologieseng
dc.subjectForgettingeng
dc.subjectMemoryeng
dc.subjectSpaced Repetitioneng
dc.titleRepetição espaçada e sua influência na memória de longo prazo: um estudo teórico e reflexivopor
dc.title.alternativeSpaced repetition and its influence on long-term memory: a theoretical and reflective studyeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Polido, Carla Betina Andreucci
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8276149979667627por
dc.description.resumoO curso de Medicina da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) é fundamentado na Aprendizagem Baseada em Problemas, cujos pilares são a ausência de disciplinas, a integração de conteúdo e a ênfase na solução de problemas, levando o aluno a desenvolver habilidades de dirigir seu próprio aprendizado, integrar conhecimentos e trabalhar em equipe. O contato inicial com as Metodologias Ativas de ensino-aprendizagem pode trazer angústia aos estudantes acostumados com o método tradicional de ensino, principalmente no que tange à capacidade de aprender a aprender e de reter informações. O esquecimento nos acompanha ao longo da vida e tem associação íntima com o desuso das informações. A repetição espaçada é comprovadamente eficaz na melhora da capacidade de retenção de informações a longo prazo. Ela é baseada em três fenômenos de aprendizagem: spacing effect, testing effect e active recall. O objetivo deste trabalho é fornecer uma reflexão intercalada com subsídios teóricos a respeito do processo de estudar e aprender a aprender durante a graduação em Medicina na UFSCar, com enfoque no esquecimento e no uso de técnicas de repetição espaçada.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS DA SAUDE::MEDICINApor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/3784448914571821por
dc.publisher.courseMedicina - Medpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC0 1.0 Universal
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Universal