Show simple item record

dc.contributor.authorFernandes, Flávio Biazim
dc.date.accessioned2023-03-01T11:53:53Z
dc.date.available2023-03-01T11:53:53Z
dc.date.issued2022-12-22
dc.identifier.citationFERNANDES, Flávio Biazim. Leituras dos objetos técnicos pelas lentes do campo CTS: o papel social da fotografia. 2022. Dissertação (Mestrado em Ciência, Tecnologia e Sociedade) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17428.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17428
dc.description.abstractThe purpose of this dissertation is to present an analysis of investigations focused on the STS field - Science, Technology and Society - based on discussions between fundamental authors such as Arlindo Machado, Lucia Santaella, Bruno Latour, Langdon Winner, Octavio Ianni, Susan Sontag, Walter Benjamin, Gilbert Simondon and Renato Ortiz. Based on Vilém Flusser's concepts, the research suggests a dialogue between them, permeating which particular ideas they have about the CTS concept associated with the characterizations of media art and photography, that is, a set of visual communications created by technical images. The verification starts from the assumption that it is necessary to understand these opinions and how they observe the interactions and communications between art, media and technical objects and, thus, question them to, in this way, develop our own point of view. Motivated to propose considerations about the impact of these overlaps between art and technology, the research presents questions about new artistic practices from the technological artifacts that integrate the so-called media art, taking as a reference photography as an important engine of transformation of modern western society from the end of the 19th century to the present day. For the development of the work, we based the methodology through a bibliographic review, seeking information in books, periodicals, magazines and articles. The STS field and its authors and authors from other fields such as sociology and semiotics were taken as support for the theoretical analysis.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectArtemídiapor
dc.subjectFlusserpor
dc.subjectCTSpor
dc.subjectFotografiapor
dc.subjectImagem técnicapor
dc.subjectObjetos técnicospor
dc.subjectMedia arteng
dc.subjectPhotographyeng
dc.subjectTechnical imageeng
dc.subjectTechnical objectseng
dc.titleLeituras dos objetos técnicos pelas lentes do campo CTS: o papel social da fotografiapor
dc.title.alternativeReadings of technical objects through the lens of the CTS field: the social role of photographyeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Sousa, Cidoval Morais de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0573233540937425por
dc.description.resumoA proposta desta dissertação é apresentar uma análise de investigações voltadas ao campo CTS - Ciência, Tecnologia e Sociedade - pautados em discussões entre autores fundamentais como Arlindo Machado, Lucia Santaella, Bruno Latour, Langdon Winner, Octavio Ianni, Susan Sontag, Walter Benjamin, Gilbert Simondon e Renato Ortiz. Alicerçados nos conceitos de Vilém Flusser, a pesquisa sugere um diálogo entre eles permeando quais ideias particulares possuem sobre o conceito CTS associadas às caracterizações de artemídias e da fotografia, ou seja, um conjunto de comunicações visuais criados por imagens técnicas. A verificação parte do pressuposto de que é preciso entender essas opiniões e como observam as interações e comunicações entre arte, mídia e objetos técnicos e, assim, questioná-las para, dessa maneira, desenvolver nosso próprio ponto de vista. Motivado em propor considerações sobre o impacto destas imbricações entre arte e tecnologia, a pesquisa apresenta questões sobre novos fazeres artísticos a partir dos artefatos tecnológicos que integram as chamadas artemídias, tomando como referência a fotografia como importante motor de transformação da sociedade ocidental moderna a partir do final do século XIX até os dias atuais. Para desenvolvimento do trabalho baseamos a metodologia por meio de uma revisão bibliográfica, buscando as informações em livros, periódicos, revistas e artigos. Tomou-se como suporte para a análise teórica o campo CTS e seus autores e autores de outros campos como sociologia e semiótica.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTSpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttps://lattes.cnpq.br/7921278131023622por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil