Show simple item record

dc.contributor.authorCalonego, Mariana
dc.date.accessioned2023-09-12T11:58:35Z
dc.date.available2023-09-12T11:58:35Z
dc.date.issued2023-07-13
dc.identifier.citationCALONEGO, Mariana. O sujeito neoliberal mirim: a semântica da obediência retratada em vídeos de YouTube. 2023. Dissertação (Mestrado em Estudos da Condição Humana) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18540.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18540
dc.description.abstractConsidering childhood as a product of culture, his understanding requires the comprehension of social organization modes. Under the globalized logic of capitalism, subjectivities embody the neoliberal logic of performance and competitiveness. Adding technological dominance in people's daily lives, ways of working, relationships and desire undergo important transformations in contemporary times. In face of this, childhood suffers the consequences. Being assigned to children’s the role of corresponding to an overqualified place, they are expected to become, ever earlier, ready for future participation in a competitive labor market. “Already being” becomes the imperative of this moment. Access to digitality, fosters this logic and allows for a type of social participation that goes in the direction of “already being” a professional: young youtuber. In this research, we used the YouTube video platform to investigate the role of children nowadays. Based on Discourse Analysis, we analyzed videos starring children’s and identified aspects that put them in similar conditions to those of the neoliberal subject. The results of the data analysis, indicate a professionalization of the channels that, together with the present narratives in the videos, enunciate a neoliberal discourse. In addition, the dedication of the channels to a supposed transmission of conduct parameters to children, engenders the idea of a semantics of obedience, which seems to translate what is socially expected from children.eng
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectInfânciapor
dc.subjectYouTubepor
dc.subjectNeoliberalismopor
dc.subjectChildhoodeng
dc.subjectNeoliberalismeng
dc.titleO sujeito neoliberal mirim: a semântica da obediência retratada em vídeos de YouTubepor
dc.title.alternativeThe child neoliberal subject: the semantics of obedience portrayed in YouTube videoseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Gatti, Márcio Antonio
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0369563657842763por
dc.description.resumoConsiderando a infância como um produto da cultura, sua compreensão requer o entendimento dos modos de organização social. Sob a lógica globalizada do capitalismo, as subjetividades incorporam a lógica neoliberal de desempenho e competitividade. Acrescentando a dominância tecnológica no cotidiano das pessoas, os modos de trabalho, os relacionamentos e o desejo passam por transformações importantes na contemporaneidade. Diante disso, a infância sofre as consequências. Sendo atribuídas às crianças o papel de corresponder a um lugar superqualificado, delas é esperado que se tornem, cada vez mais cedo, prontas para a participação futura em um mercado de trabalho competitivo. “Já ser” passa a ser o imperativo deste momento. O acesso à digitalidade fomenta esta lógica e permite um tipo de participação social que vai na direção de “já ser” um profissional: youtuber mirim. Nesta pesquisa, utilizamos a plataforma de vídeos YouTube para investigar o papel da criança na atualidade. A partir da Análise do Discurso, analisamos vídeos protagonizados por crianças e identificamos aspectos que as colocam em condições semelhantes às do sujeito neoliberal. Os resultados das análises dos dados indicam uma profissionalização dos canais que, juntamente com as narrativas presentes nos vídeos, enunciam um discurso neoliberal. Além disso, a dedicação dos canais a uma suposta transmissão de parâmetros de conduta para crianças engendra a ideia de uma semântica da obediência, que parece traduzir o que é esperado da criança socialmente.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-Sopor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANASpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/1241344833528211por
dc.contributor.authororcidhttps://orcid.org/0000-0001-9786-5470por
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9902-2856por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil