Programas de Pós-Graduação
Sub-communities within this community
Recent Submissions
-
Perfis colaborativos em grupos para o desenvolvimento profissional de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2021)This paper was developed among a group of teachers from the early years of municipal schools in Sorocaba / SP, in the years of 2018 to 2019. This study aims to present two devices to locate and analyze how a collaborative ... -
Contribuições de Paulo Freire e Walter Benjamin para uma análise do ensino de língua portuguesa no Currículo Paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2021)The present work is a review about what is firmed in the Paulista Curriculum, it’s trying to realise the alienation of the word category and its linguistic prejudice, from the construction made based on Paulo Freire’s and ... -
O conselho municipal de educação de São Roque/SP: a gestão democrática em debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2021)The emphasis of this research was to analyze the unfolding of the democratic management process through the organization and functioning of the Municipal Council of São Roque/SP (C.M.E-SR) in the perception of the councilors. ... -
(De)formados pela pele: a escola-periférica e a escola-excepcional fragmentada como (re)produtoras de desigualdades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 28/09/2020)The present work problematizes the “public school crisis” narrative in the light of notions of peripheral school, exceptional school and fractal school. Based in participatory action research, it was followed the routine ... -
A Capoeira entre os fundamentos e movimentos de criação: um estudo sobre cultura, gênero e sexualidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2021)This research followed and mapped two experiences of Contemporary Capoeira in the countryside of the state of São Paulo, seeking to identify the displacements in its current dynamics, highlighting their foundations and ... -
Memórias docentes e Educação Infantil: diálogos com a formação de professores na cidade de Sorocaba - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2021)This research focuses on registering and understanding aspects of teacher’s education’s history for Childhood Education in the city of Sorocaba, São Paulo. We intend to build a dialogue about the differences and convergences ... -
Inserção profissional docente no ensino superior: experiências formadoras de professoras que atuam no curso de pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/02/2021)Perceiving yourself in the experiences allows you to know a little more about yourself, so remembering the experiences allows you to look at your own professional identity, reflect on it, understand it and transform it. ... -
Tempos escolares e qualidade da educação na legislação: uma incursão pela história
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2021)From the study of educational legislation from a historiographical point of view, we analyzed the relationship between school time and the quality of education, using historical-dialectical materialism as a theoretical-m ... -
Práticas educativa e pedagógica dos professores que ensinam matemática: um estudo a partir dos trabalhos do ENEM e ENDIPE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/12/2020)This master thesis aims to guide and characterize the pedagogical and educational practices of the teacher who teaches Mathematics from the annals of the Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM) and the Encontro ... -
Implementação do currículo da educação física escolar: formação contínua em serviço?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/01/2021)Esta investigación cualitativa tiene como objetivo analizar si la articulación entre la implementación curricular y los momentos de formación continua en servicio, ofrecida por la Dirección Municipal de Educación de ... -
A constituição da identidade docente em Educação Física na Base Nacional Comum Curricular: limites e possibilidades à luz da pedagogia freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/12/2020)The aim of this study is to analyze the BNCC in Physical Education for the elementary school from the perspective of the pedagogy proposed by Paulo Freire, explaining in which curricular perspective this document contributes ... -
Orientador pedagógico iniciante: inserção profissional e saberes necessários à atuação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/12/2020)The objective of this research is to understand the process of professional insertion and knowledge necessary to perform of the pedagogical advisor at the beginning of his career. Because of that we carried out the Curricular ... -
Cenas e discursos heteronormativos e de gênero na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/12/2020)In Early Childhood Education, binary gender and heteronormative discourses are frequent. I present in this research scenes and discourses of gender and heteronormativity that are articulated with theoretical references ... -
A formação da consciência crítico-filosófica na pedagogia histórico-crítica: a contribuição de Dermeval Saviani
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2020)This dissertation contains the results of the research carried out on the concept of philosophical conscience in Historical-Critical Pedagogy (PHC), considering the contributions originated by Dermeval Saviani. The ... -
O ensino superior privado no Brasil: intercursos entre mercado e monopólio.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus São Carlos, 16/12/2020)The objective of this work was to analyze the expansion of private higher education in Brazil from the main public / private corporate groups regarding the impacts and demands of their offer between the market, public ... -
Didática histórico-crítica: relatos de uma experiência em sala de aula e possibilidades de sua implementação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/11/2020)The general objective is to analyze which manifestations or perceptions predominate when the didactics of historical-critical pedagogy are used in the teaching and learning process in high school students. For this purpose, ... -
Laboratórios de simulação e experimentação remota no ensino de ciências: uma análise do potencial técnico e pedagógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/10/2020)The purpose of this research was to analyze from the pedagogical and technical point of view the potential of remote laboratories and simulators for basic education Science classes. The work has presented a brief record ... -
As comunidades tradicionais do Parque Nacional dos Lençóis Maranhenses: um estudo sobre os antigos e os novos conflitos que estão se estabelecendo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 22/10/2020)Throughout history, natural resources have been used in an uncontrolled manner, without any concerns about their finitude. With the start of society for the exhaustion of these resources, it was necessary to conserve ... -
A roda girou o Tambu repicou e o Candongueiro ensinou: o Turi Vimba quilombo Cafundó (Salto de Pirapora-SP) tecendo linhas de vida.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2020)This study aims to reflect on questions about the narratives, knowledge and resistance of the quilombolas of Cafundó (Salto de Pirapora - SP) that show, with power, other ways of living the world, creating possibilities ... -
A Sorocaba das Batalhas: ocupações juvenis de espaços públicos na cidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/08/2020)This essay aims to analyse the processes of the suburb expanding and the unequal urban development in Sorocaba city whithin its historical context, taking into account industrial expansion happened in the city in 70’s and ...