Programas de Pós-Graduação
Sub-communities within this community
Recent Submissions
-
Fome, devoração e os saberes do pé: antropofagia como possibilidade de produção de conhecimento e crítica das desigualdades contemporâneas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 29/04/2022)The present research focuses on the notion of Anthropophagy developed by Oswald de Andrade from the Anthropophagous Manifesto and the essays, theses, articles and interviews in which he returns to the theme, during his ... -
Usos e cobertura da terra na APA de Itupararanga: a criticidade da paisagem nas APPs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 26/04/2022)The different land uses and the development of human activities in each territory, depending on the interaction between the elements, condition specific, fragmented and heterogeneous structural arrangements of the landscape, ... -
Conflitos Socioambientais do PETAR no cotidiano do território quilombola de Bombas, São Paulo, Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 17/12/2021)This work analyzed the socio-environmental conflicts arising from the overlapping of PETAR in the daily life of the quilombola community of Bombas (SP), in Vale do Ribeira. To critically understand the complexity of the ... -
Construção das transmasculinidades: memórias e narrativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)From the 1970s onwards, studies on masculinities gained strength, driven mainly by the feminist movement and the movement in defense of sexual diversity. But only in the last two decades, transmasculine identities began ... -
O relato de experiência e a formação docente: mapeamento de dissertações e teses (2012 a 2021)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2022)When we looked for the experience report as a methodology in the CAPES Theses and Dissertations Catalog database, we did not find any work that has mapped the trends of experience reports that are found in the area of ... -
Desafios metodológicos em pesquisa no Instagram durante a pandemia de COVID-19 no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/03/2022)The emergence and exponential growth of a new virus with deadly potential around the world caused a series of changes in the forms of relationship between people and in the perspectives they have of the world. The coronavirus ... -
Fome: Da exclusão social às exigências curriculares para o ensino de Ciências da Natureza.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2022)Hunger is a social problem derived from the way in which the capitalist economic system is articulated, to privilege the interests of large corporations, therefore, privileging the ruling class - through the accumulation ... -
Currículo Paulista de História: distanciamentos e aproximações da concepção freireana de currículo a partir das categorias realidade concreta, diálogo e práxis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/02/2022)This dissertation is a result of the research that had as main objective to analyze the Paulista Curriculum of History in the Elementary School stage in the light of Paulo Freire's pedagogy, seeking to identify distances ... -
Os caminhos pedagógicos de Janusz Korczak: análise documental de teses e dissertações nacionais de 1999 a 2017
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)This work had as a proposal to develop the theme: “The pedagogical paths of Janusz Korczak: documental analysis of national theses and dissertations from 1999 to 2017”, in the educational area, in order to seek the pedagogical ... -
O curso de licenciatura em pedagogia EaD da Universidade Federal de São Carlos: reflexões sobre o currículo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/02/2022)The objective of this work was to discuss the curriculum of the degree course in EaD pedagogy at the Federal University of São Carlos in the light of National Curriculum Guidelines and data contained in studies selected ... -
Moldando a nova Pátria: o ensino primário na construção do patriotismo e civismo em Angatuba/SP (1930-1945)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)This dissertation has as its theme the development of the civic-patriotic formation that occurred in the city of Angatuba/SP during the first government of Getúlio Vargas (1930-1945), from the pedagogical instruments used ... -
Fenômenos de desigualdade: uma investigação sobre a segregação socioespacial na Vila União, Zona Norte de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2021)The present research consists of an effort to debate the concept of socio-spatial segregation, with the observations carried out in the Vila União occupation, located in the North Zone of the municipality of Sorocaba, in ... -
Direito humano de acesso à água e ao saneamento: discussão do novo marco regulatório
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2022)Considering the strategic nature of expanding access to water for the socioeconomic development of States, for the maintenance of life and ecosystems and for the supply of basic human needs, the emphasis that this discussion ... -
Profissionalidade e profissionalização na coordenação pedagógica escolar: uma revisão sistemática de teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2022)The experience as a school pedagogical coordinator raised some concerns about this role, her training, her specificity as a profession and the professional identity of this role. Faced with such questions, the objective ... -
Gestão escolar democrática à luz de Gramsci: uma análise da gestão escolar paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2022)this dissertation presents the results of a research on democratic school management, which was investigated taking Gramsci's legacy as a theoretical reference, particularly the concept of unitary school formulated by him. ... -
A cartografia tátil na escola: outras perspectivas sobre o ensino de geografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 29/10/2021)Increasingly present in society, maps gain more prominence in everyday school life. But often, reading these materials is hampered by the high level of abstraction required due to the technical language used. Therefore, ... -
Dinâmica geomorfológica, condicionantes morfoestruturais e terraços fluviais na bacia hidrográfica do rio Itapetininga - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 24/08/2021)Esta investigación involucró la caracterización geomorfológica de la cuenca del río Itapetininga mediante del análisis de la evolución regional de las unidades de relieve de la cuenca en cuestión y también las limitaciones ... -
Entre o tempo, a memória e o espaço na escrita de Carolina Maria de Jesus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 27/09/2021)Este trabajo busca demostrar cómo Carolina María de Jesús crea una identidad a través de su escritura, como una escritura de sí misma. A través de las vivencias que tuvo en su vida, marcada por la violencia y el racismo, ... -
A Geografia na formação inicial docente: percepções formativas de estudantes de Pedagogia da UFSCar-So
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 26/10/2021)This research is characterized as a quantitative-qualitative study of the documental case study type. Its study proposal was based on the following problem questions: what are the perceptions of Pedagogy students at UFSCar-So ... -
Narrativas (auto)biográficas, processos de aprendizagem da docência e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: contribuições para o campo da educação matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2021)The (auto)biographical research in the field of Education associated with the process of teacher education and professional development have been increasingly consolidated in the scientific field. Regarding the link between ...