• Construindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre "cultura" e "conhecimento tradicional" 

      Bó, Talita Lazarin Dal' (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 01/03/2010)
      The presence of indigenous students at the universities has been potencialized by programs of inclusion and increased expressively, demonstrating the crescent interest of these populations by the scholar education and by ...
    • Tornar-se aluno(a) indígena: a etnografia da escola Guarani Mbya na aldeia Nova Jacundá 

      Marqui, Amanda Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 06/03/2012)
      This dissertation investigates the teaching and learning process and the pedagogical practices of Guarani Mbya child from Nova Jacundá, in the southeast of Pará. Its intent is to comprehend what is to becoming/become (Toren ...
    • Construindo proximidades e distanciamentos: etnografia Tupi Guarani da Terra Indígena Piaçagüera/SP 

      Mainardi, Camila (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 26/01/2010)
      This research was carried out through fieldwork in the Piaçagüera Indigenous Land, located on the southern coast of São Paulo, between 2007 and 2009. It proposes an analysis of the Tupi Guarani relations construction with ...
    • Entre papéis, pessoas e perspectivas: etnografia da gestão da educação escolar indígena em Altamira PA 

      Santiago, Ana Elisa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 04/04/2014)
      This research intends to conduct an ethnography of the management of indigenous education in the municipality of Altamira (PA), that comprises nine ethnic groups (Arara, Araweté, Asurini, Curuaia, the Juruna, Kararaô, ...
    • "Mas professora, isso é arte?": uma abordagem antropológica da arte na sala de aula 

      Tragante, Christiane Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 31/05/2011)
      This dissertation is an anthropological study about the relations constructed by children of art and its objects in Art-Education classes. Following concerns built from my experience as a teacher, I have conducted an ...
    • Ao sabor das águas acreanas. Etnografia das oficinas de vídeo do projeto Vídeo nas aldeias: Ashaninka e Huni Kuin 

      Busso, Adriana Fernanda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 31/08/2011)
      This ethnography presents two moments of learning processes by which latter indigenous filmmakers members of the Pontão de Cultura Vídeo Nas Aldeias experience during their training: Shooting and Editing. The research ...
    • Crianças invisíveis da Reserva Indígena Icatu/SP 

      Mantovanelli, Thais (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 22/08/2011)
    • Andando e parando pelos trechos : uma etnografia das trajetórias de rua em São Carlos 

      Martinez, Mariana Medina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 03/02/2011)
      The research at hand accounts for São Carlos street paths. In an attempt to avoid defining them, as it is often the case with public policies and even a large part of academical studies, through denominations that they ...
    • Etnografia de uma escola Xikrin 

      Beltrame, Camila Boldrin (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 29/08/2013)
      This dissertation presents an ethnographic study about a school of the Xikrin of the Bacaja, Mebengokré group (Gê), from southwest Pará, Brazil. It seeks to understand how the Xikrin have appropriated of this institution ...
    • Às margens dos destinos: as mortes e o sentimento de quem fica entre os Karajá de Ibutuna 

      Scartezini, Sofia Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)
      This research deals with the complexities involving the cases of death by bàtòtàka, a spell of "tying the throat" among the Karajá. The objective is, based on the ethnographic analysis of suicide cases in several indigenous ...