Show simple item record

dc.contributor.authorGalego, Lucas dos Santos
dc.date.accessioned2024-02-05T17:15:22Z
dc.date.available2024-02-05T17:15:22Z
dc.date.issued2024-01-19
dc.identifier.citationGALEGO, Lucas dos Santos. Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187
dc.description.abstractIntroduction: This work is built in an autobiographical and critical-reflective narrative about the medical course of the Federal University of São Carlos, presenting the facilities and difficulties of self-directed learning proposed by the institution, its importance as a methodology and some points that can be improved according to the author's opinion based on the experiences lived. Objective: To expose facts and opinions about constructivist method and its application in the medical course of UFSCar, generate reflections on how it is put into practice and how students perceive it. Method: The methodology used for this course completion work consists of personal accounts and a literature review with the consultation of electronic materials found on SCiELO and PubMed regarding the constructivist methodology Conclusions: It is possible to conclude that there was an important effort of the medical course Universidade Federal de São Carlos to remain faithful to the constructivist method based on problems. However, not all, despite their desire, fully adapted to the method, resulting in insecurities generated by the lack of support from other pedagogical-methodological approaches.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectAprendizagem Baseada em Problemaspor
dc.subjectEducação Médicapor
dc.subjectProblem-Based Learningeng
dc.subjectMedical Educationeng
dc.titleFormação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processopor
dc.title.alternativeMedical training with the adoption of active teaching methodology: individual and reflective consideration about the processeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Del Ciampo, Ieda Regina Lopes
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6099153790836529por
dc.description.resumoIntrodução: Este trabalho se constrói em uma narrativa autobiográfica e crítico-reflexiva sobre o curso de medicina da Universidade Federal de São Carlos, apresentando as facilidades e dificuldades do aprendizado autodirigido proposto pela faculdade, sua importância como metodologia e alguns pontos passíveis de melhoria conforme a opinião autoral segundo as realidades vividas. Objetivo: Expor fatos e opiniões sobre método construtivista e sua aplicação no curso de medicina da UFSCar, gerar reflexões sobre como é posto em prática e como a figura do aluno a recebe. Método: A metodologia empregada para este trabalho de conclusão de curso consiste em relatos autorais e revisão da literatura com consulta de materiais eletrônicos encontrados nas bases de dados SciELO e PubMed sobre a metodologia construtivista. Conclusões: É possível concluir que houve um esforço importante do curso de medicina Universidade Federal de São Carlos em se manter fiel ao método construtivista baseado em problemas. Todavia, nem todos, por mais que desejassem, adaptaram-se plenamente ao método, culminando em inseguranças geradas pela falta de suporte de outras abordagens pedagógico-metodológicas.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/9442723554014631por
dc.publisher.courseMedicina - Medpor
dc.contributor.authororcidhttps://orcid.org/0000-0003-1601-1874por
dc.contributor.advisor1orcidhttp://orcid.org/0000-0002-7862-0221por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil