Show simple item record

dc.contributor.authorLima, Andréa Morassutti
dc.date.accessioned2024-02-23T13:48:44Z
dc.date.available2024-02-23T13:48:44Z
dc.date.issued2024-02-02
dc.identifier.citationLIMA, Andréa Morassutti. Importância do desenho infantil para o desenvolvimento da escrita na vida escolar. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19442.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19442
dc.description.abstractThe present work constitutes a bibliographical research with the objective of analyzing, in scientific production in the area of ​​education, the importance of children's drawings, created in the classroom, in order to understand their relevance as a precursor to writing. From a young age, children are encouraged to draw, but when they move on to Elementary School this practice is no longer highlighted as a means of starting literacy. So, what is the relationship between children's drawing and writing? What practices related to teaching and learning writing from drawing can we develop in the classroom? And what is the educational and personal importance of drawing and writing for children? To answer these questions, this Course Conclusion Work will be based on authors such as Magda Soares (to support concepts such as literacy and literacy), Emília Ferreira (focusing on the evolution of writing) and Lev Vygotski (who brings contributions to the field of design). Research collection began in November 2022 and it was decided to use online databases such as the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel ( CAPES), Sucupira Platform and Google Scholar. Thus, it is concluded that if there is intentionality and systematic work on the part of the teacher, drawings can be rich instruments towards the child's appropriation of writing.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectAlfabetizaçãopor
dc.subjectDesenho infantilpor
dc.subjectEscritapor
dc.subjectLiteracyeng
dc.subjectChildish drawingeng
dc.subjectWritingeng
dc.titleImportância do desenho infantil para o desenvolvimento da escrita na vida escolarpor
dc.title.alternativeImportance of children's drawing for the development of writing in school lifeeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Monteiro, Maria Iolanda
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4189205834370563por
dc.description.resumoO presente trabalho se constitui como uma pesquisa bibliográfica com o objetivo de analisar, na produção científica da área de educação, a importância dos desenhos infantis, elaborados em sala de aula, a fim de compreender sua relevância como precursor da escrita. Desde pouca idade, as crianças são incentivadas a desenhar, mas quando passam para o Ensino Fundamental essa prática deixa de ser destaque para se iniciar a alfabetização. Por isso, qual a relação entre desenho infantil e escrita? Quais práticas relacionadas com o ensino e aprendizagem da escrita a partir do desenho podemos desenvolver em sala de aula? E qual a importância educacional e pessoal do desenho e escrita para a criança? Para responder a essas perguntas, esse Trabalho de Conclusão de Curso irá se basear em autores como Magda Soares (para embasar conceitos como a alfabetização e o letramento), Emília Ferreira (com foque na evolução da escrita) e Lev Vygotski (que traz contribuições no campo do desenho). A coleta de pesquisas se iniciou em novembro de 2022 e se optou por usar bancos de dados on-line como a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), o Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), Plataforma Sucupira e o Google Acadêmico. Assim, conclui-se que se houver uma intencionalidade e um trabalho sistematizado, da parte do professor, os desenhos poderão ser ricos instrumentos rumo a apropriação da escrita pela criança.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.publisher.coursePedagogia - PedL/Dpor
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4534-1437por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil